ارائه "گزارشنویسی علمی برای رسانهها" در مدرسه تابستانه روزنامهنگاری علوم و فناوری
دوره آموزشی «کارگاه آموزشی گزارش نویسی علمی برای رسانه» توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱ بصورت مجازی برگزار میشود.
به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، دوره آموزشی «ارتباطات و روزنامهنگاری علم و فناوری» در راستای آموزش و ارتقای اصول و فنون تخصصی ارتباطگری و روزنامهنگاری علم و فناوری با هدف تربیت و پرورش روزنامهنگاران و ارتباطگران متخصص، حرفهای و تحلیلگر در مدرسه تابستانه روزنامه نگاری علوم و فناوری برگزار میشود.
این دوره در قالب ۹ کارگاه تخصصی اجرا خواهد شد که کارگاه دوم با موضوع «گزارشنویسی علمی برای رسانهها» با ارائه بهاره صفوی، پژوهشگر روزنامهنگار علم برگزار میشود.
“در روزگاری که آوار خبر در سپهر رسانهای جدید، مخاطب را در شناخت واقعیت و انتخاب راستیها و حذف ناراستیها دچار سرگیجه کرده است، گزارش در جایگاه ژانر برتر روزنامهنگاری حرفهای میتواند در خدمت معرفتشناسی و ارتقای هوشیاری اجتماعی باشد، به بازکاوی لایه پنهانشده حقیقت بپردازد و تا عمق پدیدهها و رویدادها نفوذ کند” (دکتر محمد مهدی فرقانی).
خبر، به دلیل چارچوبها و قالبهای مرسوم خود نمیتواند همواره پاسخگوی انتظار و نیازهای دیگران باشد و جوانب مختلف یک رویداد را به تفصیل بیان کند. گاهی وقایعی رخ میدهد یا فرایندهایی در جامعه جریان دارد که نیازمند تشریح، تبیین، توصیف و روشنگری است و باید از نقد و بررسی دیدگاههای گوناگون بیامیزد تا آنچه که روی داده یا روندهای جاری، به وضوح برای مخاطبان تشریح شود. گزارش در حقیقت عهدهدار چنین وظیفهای است و با عبور دادن مخاطبان از لایه سطحی رویداد و شکافتن زوایای تاریک و مبهم یک فرآیند، واقعیات را به شکل ملموس و عینی، آشکار میکند.
گزارش به دلیل ویژگیهایی که دارد، پیوند عمیقتری با خواننده و شنونده برقرار میکند و تأثیر آن نیز ماندنیتر و گستردهتر است. در واقع خبرنگار با استفاده از گزارش دامنه اثرگذاری خود را وسعت میبخشد و علاوه بر پرداختن به رویدادهای علمی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی، فرآیندها و روندها را مورد توجه قرار میدهد و میتواند فرآیندهایی را در رسانههای جمعی مطرح کند و از آنها موضوعاتی رسانهای بسازد.
“کارکردها و تعاریف گزارش و گزارشگر”، “انواع گزارش خبری”، “گزارشهای تحقیقی”، “تفاوت گزارش با برخی دیگر از شیوههای نوشتن”، “اجزای گزارش، “مراحل عملی تهیه گزارش”، “الگوهای ساختاری گزارش، “سبکهای مختلف گزارش نویسی”، “لیدنویسی در گزارش” و “تیترزنی در گزارش” از جمله سرفصلها و محتوای این دوره آموزشی است.
این دوره آموزشی با هدف “افزایش دانش نظری در مورد مبانی فلسفی ـ نظری و چشم اندازها و توسعه دانش ارتباطات و نویسندگی علمی” و “ارتقای مهارت عملی در تولید و توزیع محتوای تخصصی و عمومی در حوزه علم و فناوری برای نهادهای آموزش غیررسمی، ترویجی، روابط عمومیها و رسانههای جمعی و اجتماعی”، “بازآموزی، تقویت و توانمندسازی: به روزرسانی و تقویت مهارتهای حرفهای روزنامهنگاران و علاقهمندان به اشتغال در نهادهای آموزش غیررسمی، ترویجی، روابط عمومیها و رسانههای آنلاین، چاپی و دیداری و شنیداری” برگزار میشود.
این دوره آموزشی که برای دانشجویان، پژوهشگران و تمامی متخصصان و علاقهمندان علوم انسانی مفید است، با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه است.
علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به وبسایت Mata.ihcs.ac.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام
منبع:خبرگزاری ایسنا