مدیرعامل چاپ رواق روشن مهر│ زینک ؛ کالایی صد در صد وارداتی


مدیرعامل چاپ رواق روشن مهرگفت: اگر دولت ده درصد از ارز دولتی که برای واردات کاغذ در نظر گرفته را به واردات زینک اختصاص بدهد مشکل کمبود این کالا در سال ۹۹ حل خواهد شد.

به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ شهاب قاسمی پناه، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره چاپ رواق روشن مهر درباره مشکلات مطبوعات و هزینه های چاپ بیان داشت: بخش اعظم کار چاپخانه ما مربوط به چاپ مطبوعات است. چاپخانه رواق بزرگترین چاپخانه بخش خصوصی چاپ رول محسوب می شود، به همین دلیل مشکلات تهیه زینک به صورت مستقیم روی کار ما اثرگذار بوده است.

وی درباره مشکلاتی که برای تهیه زینک با آن مواجه شده بود گفت: زینکی که آخر سال ۹۷ برگی ۴۰ هزار تومان خریداری می شد ناگهان در بازار نایاب شد. وضعیت به گونه ای شد که مجبور شدم زینک ۴۰ هزار تومانی را به قیمت ۲۴۰ هزار تومان خریداری کنم.

مدیرعامل چاپ رواق روشن مهر : زینک از جمله کالاهایی است که در ایران تولیدات ندارد و حتماً باید وارد کشور شود، در صورتی که سایر ملزومات چاپی همچون مرکب در ایران تولید می شود و می توان تا حدودی قیمت هایش را کنترل کرد. اگر به حال واردات زینک فکری نشود لیتوگرافی و چاپخانه ها نیز به همراه مطبوعات ورشکسته خواهند شد.

وی همچنین بیان داشت: خوشبختانه با پیگیری های جناب غلامرضا شجاع، مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران و تمهیداتی که وزارتخانه در نظر گرفته بود، گرفتن ارز دولتی برای زینک در اردیبهشت سال ۹۸ مقدور شد. به این ترتیب زینک با قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومان وارد بازار شد و بساط دلال بازی پیرامون آن برچیده شد. پیرو آن سازمان تعزیرات نیز پیگیری های لازم را انجام داد و در نهایت جلوی تخلفات گرفته شد، به این ترتیب بود که مطبوعات توانست به حیات خود ادامه دهد.

قاسمی پناه درباره وضعیت زینک های وارداتی گفت: از آبان ماه سال ۹۸ زینک های وارداتی با ارز دولتی تمام شد. در ادامه زمزمه هایی شنیده شد که دولت نمی خواهد ارز دولتی را به زینک اختصاص دهد و این در حالی بود که حدود ۴۰ میلیون دلار ارز به کاغذ اختصاص داده شد که البته این امر بسیار پسندیده ای است اما باید توجه داشت که روزنامه ها باید هزینه های مختلفی را متقبل شوند که شامل دستمزد پرسنل روزنامه، کاغذ مصرفی و هزینه های چاپ و لیتوگرافی هم می شود.

مدیرعامل چاپ رواق روشن مهر افزود: در بحث لیتوگرافی و زینک باید بگویم که تیراژ عمده روزنامه ها به زیر پنج هزار عدد رسیده است و این بدان معنا است که ۳۰ درصد از هزینه های تمام شده کل یک روزنامه به بخش زینک و لیتوگرافی آن تعلق می گیرد. چرخه چاپ مانند یک ماشین است که چهار چرخ دارد، اگر سه چرخ را حمایت کنی و تنها یکی را حمایت نکنی، کار پیش نمی رود. به این ترتیب باز اوضاع به شکل قبل باز می گردد. دلال بازی و قیمت های کاذب شروع می شود و قیمت های زینک افزایش پیدا خواهد کرد، اگر ده درصد کل ارز به زینک تعلق بگیرد مشکل سال ۹۹ حل خواهد شد.

 

وی درباره ارز اختصاص یافته به واردات کاغذ گفت: ۴۰ میلیون دلار معادل ۶۰ هزار تن کاغذ است اما تیراژ مطبوعات به حدی پایین آمده که به این میزان کاغذ نیاز نیست. اگر از این ۴۰ میلیون دلاری که به کاغذ اختصاص داده شده است ۱۰ درصد آن را به واردات زینک اختصاص بدهند مشکلات واردات زینک حل خواهد شد.

مدیرعامل چاپ رواق روشن مهر درباره اهمیت واردات زینک و تعلق گرفتن ارز دولتی به آن اظهار داشت: زینک از جمله کالاهایی است که در ایران تولیدات ندارد و حتماً باید وارد کشور شود، در صورتی که سایر ملزومات چاپی همچون مرکب در ایران تولید می شود و می توان تا حدودی قیمت هایش را کنترل کرد. اگر به حال واردات زینک فکری نشود لیتوگرافی و چاپخانه ها نیز به همراه مطبوعات ورشکسته خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا