اخبار جعلی که از نبرد غزه بر سر مخاطب آوار می‌شود


«سارا سیدنر»‌ «سی ان ان»‌ درحالی برای انتشار اخبار نادرست درباره سر بریده شدن کودکان و نوزدان توسط حماس عذرخواهی کرد که پس از طوفان الاقصی، انتشار خبرهای تاییدنشده‌ای از این دست قوت گرفته و با بازتاب زیادی در فضای مجازی همراه شده است.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه،‌ «سارا سیدنر» ـ خبرنگار «سی ان ان»‌ ـ روز گذشته با انتشار پیامی در صفحه توئیتر (ایکس) بابت طرح ادعای رژیم صهیونیستی درباره‌ی سر بریدن کودکان توسط حماس، عذرخواهی کرد و نوشت: «دفتر نخست‌وزیر اسرائیل روز گذشته هنگامی که پخش زنده داشتیم، اعلام کرد سر بریده شدن کودکان و نوزادان توسط حماس را تایید می‌کند. اسرائیل امروز می‌گوید که نمی‌تواند سر بریده شدن نوزادان را تایید کند.»

وی که روی آنتن زنده این ادعا را مطرح کرده بود، در جریان این عذرخواهی همچنین نوشت: «من باید در رابطه با سخنانم مراقبت بیشتری به خرج می‌دادم و از این بابت عذرخواهی می‌کنم.»

اخبار جعلی که از نبرد غزه بر سر مخاطب آوار می‌شود

این در حالی است که «سی ان ان»‌ به طور مجزا روز پنجشنبه گزارش داده بود که دولت رژیم صهیونیستی این ادعا که نیروهای حماس در جریان حملات شنبه سر کودکان را بریده‌اند، تایید نکرده است.

«ان بی سی» در واکنش به بازتاب این خبر، روز دوشنبه با تاکید بر تایید نشدن این گزارش‌ها، منتشر نشدن عکسی از این ادعاهای شوکه‌کننده را در مرکز توجه قرار داد.

قابل‌توجه‌ترین ادعا درباره گزارش‌های سر بریده‌ شدن کودکان توسط حماس، روز چهارشنبه و زمانی مطرح شد که «جو بایدن»، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد، شواهد تصویری سر بریده شدن کودکان را مشاهده کرده است. کاخ سفید بعد از مدتی ادعاهای «بایدن» را تصریح کرد و گفت که رییس جمهور آمریکا به اخباری از سر بریدن کودکان استناد کرده که شواهد تصویری را شامل نمی‌شدند.

در گزارش «ان بی سی» همچنین به این نکته اشاره شده است که «اطلاعات تاییدنشده به‌خصوص مطالبی که مربوط به اخبار فوری باشند به سرعت در رسانه‌های اجتماعی پخش می‌شود و زمانی که توسط رسانه‌های خبری مهم، سیاستمداران و افرادی با دنبال‌کنندگان زیاد به اشتراک گذاشته می‌شود، حتی به مخاطبان بیشتری تسری پیدا می‌کند.»

اخبار جعلی که از نبرد غزه بر سر مخاطب آوار می‌شود

در ادامه این مطلب آمده است: «صحبت‌های روز چهارشنبه «بایدن»، مجموعه‌ای از گزارش‌های خبری و اظهارنظرهایی از مقام‌های رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت. هرچند پس از مدتی از شدت این موضع‌گیری‌ها کاسته شد تا اینکه در آخرین واکنش‌ها به این ادعا،‌ یک مقام رژیم صهیونیستی به «سی ان ان» اعلام کرد که دولت، ادعای خاص مبنی بر سر بریدن نوزادان توسط نیروهای حماس در حملات روز شنبه را تایید نکرده است.»

«شایان سرداری‌زاده»‌ ـ کارشناس منتسب به «بی‌بی‌سی» ـ که از زمان آغاز نبرد غزه و رژیم صهیونیستی از نادرست بودن ده‌ها تصویر گمراه‌کننده در فضای مجازی پرده برداشته است، نیز اخیرا در گفت‌وگویی با «reuters institute» به این نکته اشاره کرده است که در چند روز نخست حملات، حجم اطلاعات نادرستی که در «ایکس»(توئیتر سابق) منتشر می‌شد، از هر زمان دیگری فراتر بوده است.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا