سیما با شعار «نجات اهل عالم با حسین است» به استقبال محرم می‌رود 



مدیر شبکه قرآن با بیان اینکه سیما امسال با شعار «نجات اهل عالم با حسین است» به مصاف ماه می‌رود، گفت: این شعار یک بعد فراگیر دارد و خاص اهل تشیع نیست بلکه جهانشمول است و اگر دنیا به دنبال سعادت است باید از مسیر سیدالشهدا بگذرد. بنابراین سیاست‌های اصلی ما برهمین‌ اساس شکل خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، کشکولی ظهر امروز سه‌شنبه (۴مردادماه)  نشست خبری تشریح برنامه‌های سیما در ایام ماه محرم که در ساختمان شبکه قرآن برگزار شد با اشاره به اینکه امسال متاسفانه محرم مجددا با پیک هفتم‌کرونا برخورد کردیم، اظهار کرد: محرم امسال شریط خاصی دارد زیرا در ایام تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، همچنین روز اهدا خون و سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری با دهه اول محرم امسال همزمان شده است.

وی با بیان اینکه امسال نخستین ماه محرم در ایام تحول صدا و سیما است، ادامه داد: سنت انتخاب شعار یک دهه است که بین هیات‌های مذهبی جاری است و امسال نیز به دنبال هم‌افزایی و همگرایی با جریان جبهه‌ مردمی و هیات‌ها و پس از طی کردن‌ فرآیند جلسات تلاش داشتیم به شعار واحد برسیم و شعار «نجات اهل عالم با حسین است» برای مراسم‌های محرم امسال در سیما انتخاب شد.

مدیر شبکه قرآن تاکید کرد: این شعار یک بعد فراگیر دارد و خاص اهل تشیع نیست بلکه جهانشمول است و اگر دنیا به دنبال سعادت است باید از مسیر سیدالشهدا بگذرد. بنابراین سیاست‌های اصلی ما برهمین‌ اساس شکل خواهد گرفت.

به گفته کشکولی، سیاست‌های اصلی در این ‌محرم تمرکز بر عمق معرفتی و تبیین، ‌روایت و تحلیل قیام ‌عاشورا برای شتاب در مسیر گام دوم است. امسال بنا داریم منظومه فکری امامین انقلاب را به صورت تخصصی در مورد نهضت عاشورا دنبال کنیم. در واقع در برنامه‌سازی به دنبال نسبت‌سازی نمقلاب با عاشورا هستیم.

وی افزود: معتقدیم صاحبان عزا در کشور ما خانواده‌های شهدا و جانبازان و ایثارگران هستند، از این رو برنامه‌ای با محتوای «سربند» داریم که جوانان ما از خانواده‌ها شهدا اذن‌ می‌گیرند و ایام‌ محرم‌ شروع می‌کنند.

مدیر شبکه قرآن یادآور شد: دشمن سعی دارد در این ایام‌ یک چهره منفی از مردم ایران را نشان دهد و ما تلاش داریم وجه دین‌داری مردم را در این راستا پوشش دهیم. از این رو به دنبال پوشش برنامه‌های عزاداری در دورترین نقاط کشور، حتی در روستاها هستیم.

کشکولی اظهار کرد: یکی از اولویت‌های ما در محرم امسال توجه به ظرفیت‌های قیام‌ عاشورا در عرصه جهانی است و ما هم در داخل و هم خارج از کشور عزاداری‌های مردمی سایر کشورها را داریم که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

وی با اشاره به اولویت‌های محتوایی سیما در ایام ماه محرم امسال بیان کرد: تبیین ویژگی‌های جوانان عاشورایی در حق‌طلبی، بازنمایی سبک زندگی حسینی، توجه به ظرفیت‌های جهانی عاشورا، بازنمایی ابعاد شعائر حسینی، نمایش انعکاس حماسه عاشورا در رشته‌های مختلف هنری، بازنمایی تصویر هنر عاشورا، توجه به نقش رنان در حماسه عاشورا، برجسته‌سازی حماسه‌های زن‌ مسلمان با الگو از حضرت زینب(س)، آسیب‌شناسی جبهه خواص در مواجه با عاشورا و ارتقاء آرمان‌های عاشورا، پوشش عزاداری جوانان و نوجوانان بر بستر مسجد، حسینیه‌ها و دانشگاه‌ها، بازنمایی و ‌برجسته هویت‌های دین‌داری، نمایش سبک زندگی ایثاگران ایران با اهدای خون، جریان‌سازی موثر در جهت افشای غرب‌زدگی در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی و ‌جریان مشروطه‌خواهی همزمان با سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نور در واقع ۱۴ اولویت امسال ما در سیما خواهد بود.

مدیر شبکه قرآن با بیان اینکه روضه‌های قدیمی و خانگی نیز در محرم امسال مدنظر است به کنداکتور شبکه‌ها پرداخت و گفت: مستند آئین‌های مردمی در ۱۳ استان، عبرت‌های عاشورا، آفتاب شرقی و حسینیه ایران، طرحی برای فردا و مستند روضه خانگی هم جزو برنامه شبکه یک است.

کشکولی خاطرنشان کرد: کوی محبت، ایوان بهشت، عطف، خانه‌زاد، چراغی روشن، جغرافیای محرم و مستند شیرخوارگان حسینی با محوریت شبکه دو خواهد بود.

وی ادامه داد: در شبکه سوم هم «حسینیه معلی» در ۱۵قسمت ۶۰دقیقه‌ای بعد از خبر ساعت ۲۲ پخش می‌شود. در این برنامه از گروه‌های سنین مختلف حضور دارند. «در آستانه خورشید» هم طبق سال‌های گذشته ارتباط زنده با کربلا دارد.

مدیر شبکه قرآن اضافه کرد: شبکه چهار سیما برنامه سوره با ۱۵ قسمت ۹۰دقیقه‌ای دارد. «بلاتشبیه» هم یک تعزیه‌خوانی در این شبکه است، اهل سوگ و برنامه‌های سخنرانی هم‌ جزو کنداکتور این شبکه است.

کشکولی افزود: در شبکه پنج سیما برنامه «قرار» را داریم که با حرم‌های مطهر ارتباط زنده دارند. محفل سوگ، تا نیایش، برنامه تکیه‌گاه و پخش مداحی‌ها که در همه شبکه‌ها وجود دارد از این شبکه هم پخش خواهد شد.

وی ادامه داد: در شبکه قرآن برنامه‌ «امام‌جان»، بچه مسلمان، یاد خدا، رو به راه و محافل انس با قرآن با تلاوت‌های هیات‌ها جهت‌دهی شده است. برنامه مقتل خوانی، عصر نادر نیز جزو برنامه‌های این شبکه است.

مدیر شبکه قرآن عنوان کرد: شبکه افق برنامه تکیه، روایت هیات و جاذبه است.در شبکه آموزش نیز برنامه صبحی دیگر، دوربین هفت، آوا و نوا، بفرمایید روضه، مشاعره تلویزیونی، سرگذشت خورشید (فاطمی‌نیا) و زائران پاکستانی را داریم.

به گفته کشکولی، شبکه مستند امسال روایت پیرغلامان حسینی، پرتره سلحشور، تاریخ برگزاری عزاداری‌ها، تعزیه‌خوانی و … را خواهد داشت.

وی بیان‌ کرد: در شبکه جام‌جم هم برنامه روز حسین، جورچین محرم، جان‌فشان و رواق را داریم، در شبکه امید نیز پویش نسل قاسم را طراحی کرده که با همکاری هیات‌های نوجوان است، این پویش در تلوبیون هم‌ هست و ‌نوجوانان عکس‌های خادمی ‌خود در هیات خود را در تلوبیون‌ بارگذاری می‌کنند و با هدف توسعه مفهومی امام‌حسین (ع) در دهه اول پخش می‌شود. در دهه دوم همین هیات‌ها یک یا چند مساله از مشکلات محله خود را حل می‌کنند و این پویش این اتفاق را گزارش می‌دهند و در اربعین هر نوجوان نسل قاسم در سفر اربعین قرار است با یک نوجوان عراقی همراه شود تا مشکلات محله‌ای عراقی‌ها را حل کنند.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا