رشد۱۰برابری رسانه ها در شهرستانهای تهران/همه سلیقه ها رسانه دارند


خبرگزاری مهر – گروه استان ها: این روزها کافی است سری به رسانه های  استان تهران بزنید، حالا فرقی نمی کند، به گیشه های مطبوعات، وب سایت ها و خبرگزاری ها و یا حتی فضای مجازی بروید، تنوع رسانه های فعال در این استان را مشاهده می کنید.

طبق آمار خانه مطبوعات شهرستان های استان تهران ۶۰ الی ۷۰ رسانه محلی مکتوب و مجازی در استان تهران و میانگین ۳ الی ۴ رسانه در شهرستان های این استان فعال هستند و بیش از ۲۰۰ فعال رسانه ای و خبرنگار در این شهرستان ها فعالیت دارند و مشغول اطلاع رسانی به مردم هستند.

این رسانه ها از شهرستان های مختلف استان و به خصوص ورامین، شهریار، ملارد، ری، دماوند و … فعالیت کرده و مردم برای دریافت اطلاعات به آن ها مراجعه می کنند و در میان آن ها می توان همه نوع تفکر، از اصول گرایی گرفته، اصلاح طلبی و اعتدالی تا رسانه های مستقل و … را مشاهده کرد.

توسعه فضای رسانه ای و اطلاع رسانی در استان تهران پس از انقلاب اسلامی موجب شده رشد سطح آگاهی مردم از اوضاع و اخبار روزانه روند سریع تری نسبت به سال های گذشته و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به خود گیرد و عملا سرعت انتشار اخبار در استان تهران توسعه یافته است، ایجاد خبرگزاری های معتبر در کنار کانال های مجازی در شبکه های اجتماعی و تحلیل های روزنامه ها و پیگیری سوژه های مردمی در استان تهران زمینه را برای افزایش سطح آگاهی عمومی فراهم کرده است.

این رشد و توسعه رسانه ای در حالی است، که هابرماس اندیشمند معاصر «شرط لازم و کافی برای پیدایی گستره همگانی در هر زمانی و به خصوص جوامع فرا مدرن را « اطلاعات و به روز بودن آن می داند» و نقش رسانه ها در انتقال اطلاعات برکسی پوشیده نیست و گام های استان تهران در زمینه توسعه بدون مشارکت همگانی غیرممکن است.

هر چند هنوز تا رسیدن به نقطه آرمانی فاصله داریم و برخی از تنگ نظری ها نسبت به رسانه ها در استان تهران وجود دارد و نیز برخی رسانه ها، فضای پاک رسانه ای را جایی برای تسویه حساب های شخصی و جناحی می دانند، اما شرایط کنونی به خصوص اقبال افراد مستقل و به دور از سیاسی کاری برای راه اندازی رسانه در استان تهران جالب توجه است و یکی از دستاوردهای قابل دفاع انقلاب اسلامی بی شک همین توسعه رسانه ای است.

رشد ۱۰ برابری رسانه های شهرستان های استان تهران پس از انقلاب اسلامی

در حال حاضر روزانه مطالب بسیاری توسط رسانه های استان تهران منتشر می شود و همه شهرستان ها رسانه های مخصوص خود را دارند و نیز رسانه های استانی متعددی نیز در تهران فعالیت دارند.

مدیرعامل خانه مطبوعات شهرستان های استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: رسانه های شهرستان های استان تهران می بایست توانمندتر شوند و از مدیرمسئول-خبرنگار بودن به سوی تفکیک این ۲ حوزه بروند و مدیرمسئول و خبرنگار حاضر در جلسات ۲ شخص متفاوت باشند، بهتر است.

میلاد زارعی اضافه کرد: باید ببینیم، واقعا در رسانه ها چه توسعه ای در ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی داشتیم، پیش از انقلاب ۵ الی ۶ رسانه آن هم به عنوان نماینده روزنامه های کشوری کیهان، اطلاعات و … در شهرستان های استان تهران فعال بودند، اما اکنون با رشد حداقل ۱۰ برابری در تعداد رسانه ها داشتیم، در ۴۰ سال، در هر ۴ سال ۵ رسانه به طور متوسط ایجاد شده که البته نسبت به رشد در پایتخت مطلوب و کافی نیست.

وی گفت: البته مانباید همه چیز را با دیدگاه توسعه کمی بسنجیم، باید توسعه رسانه ای فرهنگی و در جهت ارتقا شان رسانه ای داشته باشیم، در حال حاضر بسیاری از مطالبات ما در حوزه اجتماعی، فرهنگی و هنری در شهرستان های استان تهران توسط رسانه های مکتوب و مجازی در حال پیگیری است، که این امر نشان دهنده تعالی شان انسان توسط رسانه های این مناطق است.

مدیرعامل خانه مطبوعات شهرستان های استان تهران بیان کرد: اولین چیزی که رسانه را با مردم پیوند می زند، شفافیت و آزادگی در نگارش است، در ۳ الی ۴ سال گذشته توسعه رسانه ای ما از رسانه های شخص محور و نهادمحور و دولت محور تبدیل به شهروندخبرنگار محور شده است و این امر بسیار تاثیرگذار است و در سال های گذشته همان قدر که جنگ نرم دشمن گسترده شده، فضا برای مردم ایجاد شده تا از نظاره جنگ به مداخله گر در جنگ تبدیل شوند که اگر هوشیاری لازم توسط رسانه ها و مسئولان نباشد، ممکن است، سمت و سوی نامناسب را انتخاب کنند، هر لایک، شیر و بازنشر مطلب یک مداخله و حضور در فضای جنگ نرم است.

۲۰ رسانه تقاضای مجوز در شهرستان های استان تهران داده اند

وی گفت: اگر امروز رسانه ها آزاد و شفاف نباشند و روشنگری نکنیم، با هجمه رسانه ای مواجه می شویم.

مدیرعامل خانه مطبوعات شهرستان های استان تهران در پاسخ به این سوال که رشد رسانه ها را چالش می دانید، یا فرصت، گفت: به نظر من این رشد یک فرصت است، البته برای مجوز دادن به رسانه ها باید قانون در مجلس اصلاح شود، که بدون آگاهی و دانش مطبوعاتی کسی نتواند مجوز بگیرد، اما اکنون هرکس با دارا بودن موارد حداقلی می تواند رسانه ایجاد کند، البته تکثر رسانه ها فرصت است، چرا که اگر یک رسانه مناسب باشد، می ماند و اگر بدون آگاهی وارد این حوزه شده باشد، حذف می شود، نباید به جای مردم فکر کنیم و تصمیم بگیریم.

به گفته زارعی هم اکنون تقاضای ثبت ۴۰۰ الی ۵۰۰ رسانه در استان تهران وجود دارد، که البته ۱۰ الی ۲۰ رسانه از آن برای شهرستان های استان تهران است، که زمانی برای ۸ الی ۱۲ ماه برای دریافت مجوز زمان می برد، که این زمان برای رسانه هایی که فضای کار متفاوتی دارند و پروپوزال رسانه ای دارند، این زمان به ۲ الی ۳ ماه کاهش می یابد. در دوره قاجار و سال ها قبل نخستین رسانه در تهران ایجاد شد، اما تا جایی که من می دانم، اولین رسانه محلی استان تهران در دهه ۶۰ فعالیت خود را آغاز کرد. آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، اما نشریه فرهنگ اسلام، ندای ولایت، نشریه ای در شهرستان های غرب استان تهران و … در انتهای دهه ۶۰ ایجاد شدند، که در حال حاضر این تعداد با گذشته به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و تعداد و تنوع رسانه ها در استان تهران نشان دهنده آزادی بیان و تنوع افکار گوناگون موجود در این استان است.

وی گفت: ما تا دهه ۶۰ رسانه اختصاصی برای شهرستان های استان تهران نداشتیم، که پس از آن با ۲ الی ۳ رسانه شروع کردیم و در دهه ۷۰ نیز ۳ رسانه دیگر نیز اضافه شد که در دهه اخیر رشد خیره کننده و برق آسایی داشته است.

در محتوا شاهد تنزل بودیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص توسعه رسانه ها پس از انقلاب اسلامی اظهار داشت: در سطح کشور شاهد توسعه بسیار مناسب کمی در حوزه رسانه های مکتوب و نیز رسانه های مجازی هستیم و مجوزهای متعددی اعطا شده و رسانه های فعال زیادی وجود دارد.

احد جاودانی اضافه کرد: البته در مورد رسانه های مکتوب مشکل تیراژ چاپ با توجه به قیمت کاغذ وجود دارد، که امیدواریم قیمت ها شکسته شده و تیراژ رسانه های مکتوب افزایش یابد.

وی خواستار افزایش کیفیت محتوای رسانه ها نیز شد و گفت: متاسفانه در برخی موارد شاهد تنزل محتوای اخبار به ویژه تحلیل اخبار مکتوب و نیز در برخی اخبار رسانه های مجازی هستیم و نوعی انباشتگی اخبار در فضای مجازی و نامطمئن بودن آن ها سبب شده تا شنونده دچار تشویش شود. این چالش به دلیل ورود برخی افراد غیر حرفه ای به این حوزه و نیز رو آوردن مخاطب به فضای مجازی حادث شده است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ادامه داد: باید بپذیریم، تا دوره گذار فضای مکتوب و فضای مجازی تمام شود، امید این است، که فضای مکتوب بتواند اخبار را تحلیل کند و پوشش تبیینی و تحلیلی دهد، تا مردم از سرعت انتشار خبر در فضای مجازی و دقت آن در فضای مکتوب به نتیجه بهتری دست پیدا کنند و اخبار را به محض شنیدن باور نکنند.

وی در پاسخ به این سوال که وظیفه رسانه ها در چهل سالگی انقلاب اسلامی چیست، گفت: در این راستا سلسله برنامه های «چله عاشقی» طرح ریزی شده تا با حضور نشست هایی با اصحاب فرهنگ و هنر استان تهران بتوانیم، دستاوردهای انقلاب اسلامی را برای مخاطبین بیش از پیش تشریح و تحلیل کنیم، که البته این تحلیل می تواند، به افزایش سطح آگاهی نسبت به خدمات انقلاب اسلامی کمک کند.

گسترش رسانه ها در استان تهران، آن هم در برهه حساس کنونی که دشمنان این فضا را برای تبلیغات علیه نظام اسلامی مورد استفاده گسترده قرار دادند، مسئولیت رسانه ها و خبرنگاران و فعالان رسانه ای را دوچندان می کند. جایی که می بایست به دور از سیاه نمایی ها، بزرگ نمایی ها، تخریب ها و تمجیدها، به بیان واقعیات پرداخته و به جذب بیش از پیش مخاطب همت گمارند و با بیان انتقادات به جا و گلایه های مردمی پیش از آن که دشمن بخواهد از این فضا سوء استفاده کند، در این عرصه فعالیت کرده و اجازه نفوذ بیگانگان بر روی افکار عمومی کشور، از طریق شبهه افکنی، شایعه پراکنی و سیاه نمایی را ندهند.


منبع:خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا