انتشار «آزما» با تصویر مریم زندی



شماره ۱۵۶ مجله «آزما» ویژه نوروز با تصویر مریم زندی روی جلد منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، شماره جدید این مجله با مصاحبه با مریم زندی، عکاس پرتره اهل فرهنگ، پرونده خدمت یا خیانت با موضوع پدیده دلالی در عرصه هنر، پرونده دوم دریچه‌ای به مجلات ادبی از دیروز تا امروز، بررسی نمایشگاه کتاب با جویا شدن نظر بعضی از اهالی فرهنگ، کتاب‌فروش و ناشر و معرفی کتاب از جمله «نامه‌های خاموشان»، نامه‌های ناموران فرهنگ به ایرج افشار و کتاب‌های دیگر همراه است.

در مصاحبه مریم زندی درباره مشکلات عکاسی پرتره روشنفکران می‌خوانیم: «یک مشکل مهم که به تدریج بسیار مهم‌تر شد این بود که چون این کار رسم نبود و قبلا کسی انجام نداده بود و با توجه به فضای بد و چنددستگی‌ها و سوءظن حاکم بر آن روزها و فشار روی روشنفکران و نویسندگان اغلب این بزرگان می‌ترسیدند و با شک و تردید به من و کارم نگاه می‌کردند  و نگران می‌شدند که این کیست و چرا می‌خواهد که عکس بگیرد. از طرف کدام دار و دسته است و این عکس‌ها را برای چه می‌خواهد…» 

پرونده نخست این شماره به «دلالی در عرصه هنر با تیتر: خدمت یا خیانت؟دلالی در عرصه هنر؟!» به بررسی این موضوع با مطالبی از محمدرضا خاکی، علیرضا سمیع‌آذر، سعید باباوند و مرتضی کاظمی می‌پردازد.

پرونده دوم نگاهی به «مجلات ادبی از ۱۳۰۰ تا امروز» است و با تیتر: «ما نام و مان خویش از آنان گرفته‌ایم» در نوشتار احمد پوری، کامیار عابدی، اکبر اکسیر، زهره نیلی، داوود ملک‌زاده است. ضمن این مطالبی گلچین‌شده از مجلات قدیمی در صفحاتی از مجله جای داده شده است. 

همچنین در پی درگذشت عباس صفاری، شاعر و مترجم، حافظ موسوی، سعدی گل بیانی و هرمز شریفی از نگاه و ویژگی شعر او نوشته‌اند.

انتشار کتاب «مردم‌شناسی جامعه قدیم تهران» باعث شده تا این مجله سراغ علی بلوکباشی برود و از او درباره چند و چون کتاب بپرسد و تغییرات تهران دیروز و امروز را جویا شود و در آخر به این نکته برسد که روشنفکران در تبدیل تهران به «شتر گاو پلنگ» بی‌تاثیر نبوده‌اند.

از دیگر مطالب این نشریه به این عنوان‌ها می‌توان اشاره کرد: «با آزما تا ۱۴۰۰» نوشته اسدالله امرایی، «سال دور از هم بودن» نوشته فرهاد عابدینی، «سال قهر، از آغاز تا…» نوشته گیتا گرکانی، «زندگی در قاب تصویر» نوشته هوشنگ اعلم، «تلخ‌نبشته‌ای برای قرن جدید» نوشته ناصر فکوهی، «قرن بی جنگم آرزوست!» نوشته علیرضا بهرامی و «نام‌های همیشه مانا در آخرین «جشن تصویر سال» قرن».

«در حوالی صحنه»، «شعر خودمان»، «شعر دیگران»، «داستان خودمان»،  «داستان خارجی» و… نیز دیگر بخش‌های این نشریه هستند.

صد و پنجاه و ششمین شماره از مجله «آزما» به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی ندا عابد و سردبیری هوشنگ اعلم با قیمت ۲۵هزار تومان منتشر شده است.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا