کواکبیان: ۱۶ وظیفه وزارت ارشاد به خانه مطبوعات سپرده شده است


رئیس خانه مطبوعات و رسانه های کشور با بیان اینکه ۱۶ وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خانه مطبوعات کشور واگذار شده است، گفت: این کار در راستای کاهش تصدی گری دولت انجام شده است ولی بعضی از مسئولان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها نسبت به واگذاری این وظایف به خانه های مطبوعات مقاومت می کنند.

مصطفی کواکبیان روز پنجشنبه در همایش سراسری و سومین مجمع عمومی خانه مطبوعات و رسانه های کشور، اظهار کرد: قرار بود روز خبرنگار این مجمع برگزار شود، به دلیل اینکه در آن ایام خانه های مطبوعات و رسانه ها برنامه های مختص روز خبرنگار را داشتند، امکان برگزاری مجمع سوم فراهم نشد.

وی با اشاره به همکاری و تعامل مستمر معاون رئیس جمهوری با رسانه ها، افزود: اگر همکاری آقای جهانگیری، وزارت ارشاد و معاون مطبوعاتی آن وزارت خانه نبود، وضعیتی که در ثبات کاغذ مطبوعات کشور شاهد آن هستیم، فراهم نمی شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خانه مطبوعات در همه استان ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: خانه مطبوعات کشور نزدیک به ۶ هزار نفر عضو دارد که متناسب با اعضای خانه های هر استان فعالیت دارند. بعضی از استان ها تا ۴۰۰ نفر در خانه مطبوعات کشور عضو دارند.

دبیرکل حزب مردم سالاری ادامه داد: میانگین عضویت خانه های مطبوعات استان ها در خانه مطبوعات و رسانه های کشور ۲۰۰ نفر است که این اعضا در فرایندی دموکراتیک انتخاب می شوند. اعضای خانه های استانی هفت نفر را به عنوان هیات مدیره خانه استانی انتخاب و ۲۱۰ نفر از کل کشور نماینده استان ها در مجمع عمومی خانه مطبوعات کشور هستند که این مجمع نیز ۷ نفر را به عنوان خانه مطبوعات کشور انتخاب می کنند.

کواکبیان یادآور شد: این سومین مجمع عمومی خانه مطبوعات کشور است که طی مدتی که از عمرش می گذرد، زیرساخت های قابل قبولی برای آن فراهم آورده ایم. اساسنامه بسیار دقیق و دارای شمولیت زیاد برای آن تدوین کردیم.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سازمان خانه مطبوعات و رسانه ها کاملا صنفی است، یادآور شد: این تشکل به دولت و سازمان های حاکمیتی وابستگی ندارد، بحث ها و گرایش های سیاسی در روند شکل گیری و اجرایی آن مطرح نیست و بدون توجه به نگاه رسانه، همه در آن حضور دارند و از روزنامه کیهان اصولگرا تا مردم سالاری اصلاح طلب در کنار هم کار صنفی می کنند.

وی اضافه کرد: از خبرنگاران و مدیرمسئولان رسانه های محلی تا خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در این تشکل نماینده دارند؛‌ بنابراین شاکله خانه مطبوعات و رسانه های کشور دموکراتیک، صنفی و سراسری است.

رئیس خانه مطبوعات و رسانه های کشور با ذکر این نکته که خانه مطبوعات همکاری های تعریف شده ای با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، خاطرنشان کرد: سطح همکاری ما با این وزارت خانه در اساسنامه نیز ذکر شده است به همین دلیل مجامع رسمی این تشکل با حضور نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و تصمیمات آن رسمیت پیدا می کند.

کواکبیان با اشاره به واگذاری ۱۶ وظیفه وزارت ارشاد به خانه مطبوعات ادامه داد: از وزارت ارشاد و معاون مطبوعاتی تقاضا داریم این موضوع را به استان ها اطلاع رسانی کنند که نماینده خانه های مطبوعات کشور در شورای مطبوعات ادارات ارشاد استان ها جدی گرفته شوند.

رئیس خانه مطبوعات و رسانه های کشور با بیان اینکه خانه احزاب و سینما دارای ردیف بودجه هستند، خاطرنشان کرد: تقاضا داریم ردیف بودجه ای برای خانه مطبوعات نیز در بودجه دیده شود، ما در مجلس شورای اسلامی شاهد ردیف های کلانی برای امور کمتر تاثیرگذار هستیم در حالی که خانه مطبوعات که همه رسانه های کشور را زیر چتر خود دارد، دارای ردیف بودجه مستقل نیست.

وی افزود: این روزها ریاست قوه قضائیه بر استفاده از ظرفیت قانونی هیات منصفه در دادگاه های کشور تاکید می کند؛ بنابراین با توجه به اینکه خانه مطبوعات و رسانه های کشور تشکلی فراگیر و همه شمول است، انتظار داریم یکی از اعضای هیات های منصفه دادگاه های کشور نماینده خانه مطبوعات باشد.

کواکبیان گفت: مطبوعات و رسانه ها رکن چهارم دموکراسی هستند و خانه مطبوعات و رسانه ها نماینده واقعی این رکن دموکراسی هستند. این در حالی است که خبرنگارانی در کشور داریم که دریافتی آنها کمتر از ۶۰۰ هزار تومان در ماه است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا