یادآوری روز شیرین حضور آیت الله رییسی در کنار رادیویی‌ها



این روزها مردم ایران سوگوار رئیس جمهور شهیدشان هستند. در این بین، رادیویی‌ها هم در حال و فضایی مشابه هموطنان خود، درباره حس و حالشان از سانحه تلخ صحبت کرده‌اند که در زیر می‌خوانید:

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، حمیدرضا افتخاری، مدیر رادیو صبا با ذکر خاطره‌ای از حضور رییس جمهور در جمع اهالی رادیو، می‌گوید: «طبیعتا همیشه فرصت نمی شود به عنوان یک شهروند عادی رخ به رخ رئییس جمهور کشورت باشی و بی‌واسطه با او گپ بزنی، ولو برای چند دقیقه در مسیری ۱۰ ـ ۱۵ متری.» خوش شانس بودم که چنین فرصتی نصیبم شد. ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ روز خبرنگار و در خلال بازدید ایشان از رادیو، بخش هایی تدارک دیده و طبق معمول مدیریت بخش طنز به من واگذار شده بود، کار سختی بود، کلا ۵ دقیقه به ما وقت داده بودند. باید در همین مدت کلی حرف می زدیم، متن را چند بار بالا و پایین کردیم و بالاخره نهایی شد. با سعه صدری که از ایشان سراغ داشتیم شوخی کوچکی هم با خودشان داشتیم. روز اجرا به واسطه طولانی شدن زمان بازدید و از آنجایی که این بخش آخرین بخش بازدید ایشان از رادیو بود پیام رسید که نمایش حذف و ایشان فقط در مسیر وارد استودیو می شوند و خسته نباشیدی به هنرمندان می گویند و بازدید تمام می شود، وقتی به بچه‌ها خبر دادم حسابی حالشان گرفته شد، اما وقتی ایشان در استودیو شماره یک رادیو حاضر شدند ورق برگشت. ایشان که از تلاش بچه ها مطلع شدند، برنامه را عوض کردند، نشستند، نمایش را دیدند و چند باری هم رضایتمندانه لبخند زدند و خود خواسته به جمع هنرمندان رادیو آمدند حال و احوال کردند و حتی در بخشی از یک برنامه زنده هم شرکت کردند و با یک شهروند گزارشگر در یک روستای دور افتاده هم‌کلام شدند و بعد چند دقیقه‌ای با جزییات درباره رادیو، ظرفیت هایش و اقداماتش صحبت کردند و ما را دلگرم.

و اما آن فرصت چند دقیقه‌ای از اینجا شروع شد، در شلوغی و ازدحام هنگام خروج تقدیر چنان رقم خورد که با ایشان و رئیس سازمان در مسیری تنگ همگام شدم، با لحنی که حاکی از رضایت بازدید تقریبا ۴۵ دقیقه ای ایشان از رادیو بود ( قرار بود این بازدید ۲۰ دقیقه باشد ) با اشاره به محل گفتگو به دکتر جبلی فرمودند «استودیوی خوبی هم دارید» به ایشان یادآور شدم که سالها قبل در زمان تصدی بر معاونت قوه قضاییه در همین استودیو و در جمع رادیوئی‌ها سخنرانی ای داشته‌اند، لبخندی زدند و انگار سریع آلبوم خاطرات را ورق زده باشند سر تکان دادند با لبخند فرمودند «بله، جوان بودیم اونوقت»  به در خروجی رسیده بودیم مسیر تنگ و ازدحام باعث شد عبای ایشان از روی دوششان کشیده شود، محافظشان به حکم وظیفه تندی کرد، اما واکنش ایشان دعوت به آرامش محافظ بود، پایان ماجرا سوار شدن ایشان در خودرو بود، بعد از سوار شدن انگار چیزی را فراموش کرده باشد نیم خیز شدند و با چهره‌ای گشاده رو به من گفتند «طنز خوب، چیز خوبیه، استفاده کردم» و حالا این روزها مدام تصویر آن چند دقیقه و بزرگ منشی ایشان جلوی چشمانم است؛ چشمانی که لحظه‌ای خالی از نم اشک نیست.»

چسید مرتضی کاظمی دینان، مدیر رادیو فرهنگ می‌گوید: از همان ‌ساعات اولیه که خبر گم‌ شدن بالگرد رییس جمهور و همراهان ایشان رسید همراه مردم عزیز ایران برای سلامتی ایشان دعا می کردیم اما هر چه زمان بیشتر می گذشت جوانه های امیدمان می پژمرد و با قطعی شدن این خبر حالت غم همراه با غبطه داشتم. غم از این جهت که مردانی بزرگ و خدوم و پرتلاش را کشورمان از دست داده و غبطه از این جهت که ایشان به اعلا درجه انسانی یعنی مقام شهادت در راه خدمت به مردم رسیدند. اگر بخواهیم از شهید آیت الله رییسی بگوییم ایشان رییس جمهوری مردمی بود و برای خدمت به مردم‌ و محرومان اهتمام می‌ورزید و این خدمتگزاری و مردمی بودن از بارزترین ویژگی‌های ایشان بود. ایشان در مواجهه با هنرمندان به ویژه اهالی صداوسیما بسیار نگاه وسیع و دقیقی داشتند و به اثرگذاری و اهمیت رسانه و زحمات اهالی رسانه، واقف بودند. او خادم ملت بود و شد. سال گذشته زمانی که برای بازدید از معاونت صدا آمدند روز شیرین و بیادماندنی‌ای بود و مهربانی، صبوری و دقت ایشان در برخورد با همکاران، برایم بسیار جالب توجه و ارزشمند بود. راه ایشان روشن است.

کامبیز نقاش، مدیر گروه بهداشت روان و سلامت معنوی رادیو سلامت در این زمینه اظهار می‌کند: شهادت رئیس جمهور عزیزمان و همراهان گرامیشان را خدمت مقام معظم رهبری و خانواده معزز انها تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم. من از لحظه‌ای که خبر را شنیدم دست به دعا برداشتم و خواستار سلامت رئیس جمهور و همراهانشان شدم اما خبر شهادتشان رسید. شهادت تقدیر مردان بزرگ و جهادگران راه خداست. ایشان نگاه ویژه‌ای به هنر و رسانه داشتند. شهید آیت الله رئیسی، خادم امام رضا، خادم ملت ایران و شهید خدمت بود.

ژاله اکبری، گوینده رادیو اقتصاد می‌گوید: متاسفانه زمانی که خبر شهادت شهید آیت الله رییسی را شنیدیم، اجرای برنامه زنده بسیار سخت شد. اجرای برنامه در این لحظات و مناسبت‌ها علاوه بر استرس که ذات برنامه‌های زنده است، فشار مضاعفی برای ما دارد زیرا به عنوان یکی از اصحاب رسانه با وجود غم و اندوه سنگین باید ناراحتی و احساس خودمان را کنترل کنیم که انرژی مضاعفی از گوینده می‌گیرد. اجرای این برنامه‌ها بسیار سخت است و ما همگی در استودیوی رادیو اقتصاد متاثر و ناراحت بودیم. اگر بخواهیم از ویژگی های بارز رئیس جمهور شهید و مواجهه ایشان با هنرمندان و نگاهشان به هنر و رسانه بگوییم، همان‌طور که از عکس‌ها، نشست‌ها، فیلم ها و جلسات متعددی که موجود است مشخص است، ایشان ارتباط خوبی با اهالی رسانه داشتند و اساسا این ارتباط خوب باعث شده بود فعالیت‌ها، تلاش‌های ایشان و هیات دولت خیلی خوب بازتاب داشته باشد. من را یک رییس جمهور مردمی و دلسوز می‌دانم. در ارتباط با رادیوی ما که رادیو تخصصی اقتصاد است، باید بگویم که نقاط عطف فعالیت‌های ایشان، سفرهای استانی با بازدهی بالا بود که فقط در حد یک سفر تشریفاتی نبود، بلکه راه‌اندازی و احیای کارگاه‌های راکد در سراسر کشور بود که با جدیت پیگیری می‌کردند و رادیو اقتصاد این فعالیت‌های ایشان را به لحاظ رسانه‌ای پوشش می‌دادند. همچنین فعالیت‌های دانش بنیان و کارهای قابل دفاع و قابل ستایش معاونت علمی پژوهشی رییس جمهور و حمایت از دانشمندان جوان در حوزه دانش بنیان از نقاط عطف این دولت بود. اگر بخواهم ایشان را در یک جمله توصیف کنم باید بگویم که شهادت به حق برازنده ایشان بود چرا که ایشان شهید خدمت بودند. 

گیتی محمدی، گزارشگر رادیو ایران چنین اظهار می‌کند: حادثه دلخراش سقوط بالگرد و شهادت ناباورانه رئیس جمهور عزیزمان و همراهانشان باعث تاثر و تاسف مردم ایران شد. از ویژگی های برجسته رئیس جمهور شهید، تواضع و فروتنی ایشان بود. به یاد دارم سال گذشته ایشان به صدا و سیما آمدند و از نزدیک شاهد تلاش‌های همکاران رادیو بودند. ایشان در بخشی از بازدید سری به استودیوی رادیو ایران زدند که جمعی از پیشکسوتان هم حضور داشتند. من هم گوشه‌ای از استودیو ایستاده بودم و تلاش داشتم تا با ایشان صحبت کنم. ایشان به گرمی و با تواضع پذیرفتند و خطاب به ما گفتند که فلسفه آمدنشان این است که از رادیویی ها قدردانی کنند. در مجموع از آن روز برای من خاطره زیبایی به جا ماند. 

فاطمه آل عباس، گوینده برنامه خانه و خانواده رادیو ایران و گوینده رادیو پیام اظهار می‌کند: همه داغدار شهادت رئیس جمهور شهیدمان هستیم. قرار بود برنامه «خانه و خانواده» دیروز رادیو ایران را با شعری در وصف ثامن الحج علی بن موسی الرضا (ع) شروع کنیم اما خبر شهادت رئیس جمهور محبوب کشورمان ما را داغدار کرد. به همین دلیل برنامه را با این جمله شروع کردم که از آغاز تا پرواز (ع) است. باید کبوترانه دور گنبدش بگردید تا به درک درستی از معنای خادم الرضا بودن برسید. عاشق که باشید عین رضا هستید و رضا به رضای دوست. گفتند کبوتران حرم، تندی باران امانشان نمی‌دهد برای پریدن اما عمر کبواترانه در سالروز میلاد مولایشان پر کشید، چرا که مولا خواست مهر تایید بزند بر یک عمر خدمت خادمشان …

ناصر خیرخواه، گوینده رادیو اقتصاد به این عبارات چنین اضافه می‌کند: از لحظه شنیدن خبر بسیار متاثر شدم، به ویژه اینکه خادم الرضا (ع) شهید خدمت فقط رئیس جمهور محبوب کشورمان نبودند. ایشان همواره دغدغه مند مردم بودند. ویژگی بارز ایشان، نگاه صمیمانه و دوستانه شان با مردم و هنرمندان بود. 

محمد یوسفی، مدیر فضای مجازی رادیو سلامت حال و روزش را چنین توصیف می‌کند: وقتی خبر سقوط بالگرد را شنیدم، شهید جمهور به ذهنم آمد. مگر می شود مردانگی، مرام، اخلاق مداری، مردمداری خادم الرضا (ع) شهید خدمت را فراموش کرد. صداقت ایشان بی نظیر بود و نمی توان در قالب کلمات توصیف کرد. ایشان همیشه صادقانه حرف می زدند و کنار مردم بودند. هرگز روزی که ایشان به رسانه ملی آمد را فراموش نمی کنم، آنقدر صمیمانه با ما اهالی رادیو حرف می زدند که انگار همه را می شناسند. هیچکس در سازمان صدا و سیما حس غریبگی با ایشان نمی کرد. برای ایشان کارمند و مدیر تفاوت نداشت و با یک چشم به همه نگاه می کرد. رئیس جمهور عزیز کشورمان برای من حکم معلم را داشت و افسوس که من شاگرد دیگر نمی توانم از بیانات گوهربار ایشان در سخنرانی بهره ببرم.

رضا گل سوسن، مدیر گروه برنامه‌های مستند رادیو نمایش چنین ابراز عقیده می‌کند: یکی از سخت‌ترین و طولانی‌ترین شب‌های عمرم از ساعتی رقم خورد که خبر سقوط بالگرد را شنیدم. رفتار، صداقت، مردانگی و اخلاق مداری ایشان را مرور کردم. مناظره‌های انتخاباتی ایشان را به یاد دارم که گاهی چطور در بی‌صداقتی به ایشان حمله می شد اما فقط صادقانه پاسخ همه را می دادند. از ویژگی های ایشان خستگی ناپذیری، مردم داری و اخلاق مداری برجسته بود.

سیده زرین کشاورز، گوینده و تهیه کننده رادیو تهران در این زمینه یادآوری می‌کند: روز دیدار رئیس جمهور تهیه برنامه «مهربانو» (ویژه زنان و خانواده) را بر عهده داشتم. از اینکه ایشان برای جایگاه خبرنگاران و رسانه ارزش قائل شده اند و این روز را مغتنم شمردند برای اهالی رادیو، بسیار برایم خاطره انگیز بود. وقتی در جلسه استاندار تهران با مدیران روابط عمومی سازمان ها و نهادها بودم، خبر سقوط بالگرد رئیس جمهور شهید و همراهانشان اعلام شد همه حاضران در لحظه پریشان و نگران شدند و دست به دعا شدند. از آن لحظه تا اذان صبح از رادیو تهران و سایت های معتبر داخلی پیگیر اخبار و تلاش گروه های امدادگر بودم. شب بسیار سخت و دردناکی برای همکارانم در استودیو پخش رادیو تهران بود. آقای حمیدرضا صحراگرد مدیر شبکه و مدیر گروه ها به صورت حضوری برنامه ها و اخبار را مدیریت و رصد می کردند تا اینکه خبر شهادت خادم الرضا شهید خدمت را دریافت کردیم. فقط در یک کلام می توانم بگویم ایشان، رئیس جمهور مردمی و شهید خدمت به ملت بودند.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا