مدیر اجرایی چاپخانه هنر سرزمین سبز :زینک دولتی ضامن بقای مطبوعات داخلی است


مدیر اجرایی چاپخانه هنر سرزمین سبز گفت: شرایط مطبوعات تغییر کرده است، تیراژ مطبوعات، کتاب ها و نشریات پایین آمده و مطبوعات با حداقل تیراژ چاپ می کنند، به همین دلیل اکنون تقریبا یک سوم هزینه تولید به هزینه زینک خام و لیتوگرافی تعلق می گیرد.

حمید اصغرپور، مدیر اجرایی چاپخانه هنر سرزمین سبز درباره هزینه های مربوط به استفاده از زینک به خبرنگار چاپ و نشر آنلاین گفت: مطبوعات در گذشته تیراژ بالایی داشت. هزینه های زینک و لیتوگرافی به عنوان یک هزینه ثابت به حساب می آید اما هزینه های بعدی شامل کاغذ و چاپ که به شمارگان بستگی مستقیم دارد قسمت عمده را شامل می شد. در واقع چون تیراژ بالا بود هزینه ی زینک و لیتوگرافی در برابر هزینه های بعدی ناچیز بود و وزن کمتری در سبد هزینه های ناشر و چاپخانه داشت. در حال حاضر اما شرایط مطبوعات تغییر کرده است، تیراژ مطبوعات، کتاب ها و نشریات پایین آمده و مطبوعات با حداقل تیراژ کار می کنند، به همین دلیل اکنون تقریبا یک سوم هزینه تولید به زینک خام و لیتوگرافی تعلق می گیرد.

مدیر اجرایی چاپخانه هنر سرزمین سبز : اگر مسئولات می خواهند به نشریات و مطبوعات کمک کنند باید زینک را مد نظر قرار دهند. در این بین کالاهای اولیه دیگری نیز هستند که به غیر از زینک در قیمت تمام شده هزینه های چاپ تاثیر می گذارند

اصغرپور درباره تسهیلات دولتی زینک بیان داشت: دولت برای تسهیل کار مطبوعات و حمایت از ناشران کتب برای واردات کاغذ یکسری تسهیلاتی در نظر گرفت و در کنار آن زینک نیز از این تسهیلات برخوردار شد. باید توجه داشت که اکنون هزینه های زینک و لیتوگرافی همچنان در برابر هزینه های تمام شده چاپ خودنمایی می کند، بنابراین نمی توان این مسئله را نادیده گرفت. اتفاق خوبی که در این بین افتاده همین توزیع زینک با ارز دولتی است که کمک شایان توجهی به ناشران و مطبوعات کرد.

 مدیر اجرایی چاپخانه هنر سرزمین سبز گفت: نحوه توزیع زینک مناسب بود

وی افزود: نحوه توزیع زینک نیز مناسب بود چرا که شرکت های وارد کننده با یک مدیریت منسجم و متمرکز زینک ها را به چاپخانه ها تحویل دادند، چاپخانه ها نیز گزارش مصرف خود را برای هیئتی که کار نظارت را برعهده داشت می فرستادند و به همین دلیل جلوی بسیاری از سودجویی ها گرفته می شد.

مدیر اجرایی چاپخانه هنر سرزمین سبز در ادامه درباره نحوه واردات و توزیع کاغذ با ارز دولتی هم توضیح داد و اظهار داشت: در مورد مسئله کاغذ وضعیت به گونه متفاوت از زینک بود، دولت کاغذ را مستقیم در اختیار ناشران قرار می داد و چون تعداد ناشران زیاد است امکان کنترل کردن آنها را نداشت. همین امر موجب شد تا بسیاری از کاغذ های دولتی سر از بازار سیاه دربیاورند. در این حالت سود بیشتر عاید دلالان می شود اما در مورد زینک خوشبختانه این اتفاق رخ نداد، به این دلیل که زینک به چاپخانه ها ارسال شد و چاپخانه ها نیز گزارش مصرف خود را به صورت دقیق ارائه دادند. به این ترتیب دست دلالان از بازار زینک کوتاه شد.

وی در رابطه با هزینه های تمام شده چاپ تشریح کرد: چاپخانه ها تمایل دارند که هزینه کمتری بر ناشران و مطبوعات تحمیل شود تا آنها قدرت بیشتری برای خرید داشته باشند. باید توجه داشت که کارهای ما مانند حلقه زنجیر است، همگی به هم وصل هستیم، اگر به یک بخش فشار بیاید بخش های دیگر نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

اصغرپور همچنین درباره ضرورت در نظر گرفتن تسهیلات برای واردات زینک توضیح داد و گفت: چند روز پیش زینک های ما که با حمایت دولت وارد شده بود به پایان رسید، بنده در زمان اعلام این مطلب به ناشران متوجه شدم که تغییرات بهای زینک فشار بسیار زیادی به مطبوعاتی ها وارد خواهد کرد و حتی برخی از آن ها گفتند که احتمالا از ادامه کار انصراف خواهند داد چون دیگر قادر به تامین هزینه های بیشتر نیستند.

 

مدیر اجرایی چاپخانه هنر سرزمین سبز در پایان افزود: به نظر من مسئولان باید بررسی میدانی داشته باشند و اگر می خواهند به نشریات و مطبوعات کمک کنند باید زینک را مد نظر قرار دهند. در این بین کالاهای اولیه دیگری نیز هستند که به غیر از زینک در قیمت تمام شده هزینه های چاپ تاثیر می گذارند، برای مثال می توان به مرکب اشاره کرد، برای کنترل کردن قیمت ها و جلوگیری از مشکلات آتی باید زنجیره کامل هزینه های چاپ را در نظرگرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا