قانون مطبوعات با استانداردهای آزادی بیان و رسانه سازگار نیست


گزیده‌ پاسخ‌های علی اکبر گرجی، معاون پیگیری اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری در نشست مطبوعاتی مسئولان دولتی با نشریات دانشجویی

علی‌اکبر گرجی در سومین نشست مطبوعاتی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان نشریات دانشجویی کشور که امروز در باغ نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد بر ضرورت آزادی اندیشه و آزادی بیان در دانشگاه‌ها و فضاهای علمی تاکید کرد و گفت: آزادی اندیشه در این محیط‌ها به مانند خونی است که در پیکره یک موجود زنده جریان می‌یابد. در واقع نشریات و رسانه‌های دانشجویی ابزارهای آزادی بیان و اندیشه هستند به همین دلیل هرگونه مواردی که این آزادی‌ها را محدود کند، مانند پنجه کشیدن به چهره علم است.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که آزادی بیان نشریات دانشجویی در قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رغم همه انتقادهایی که از منظر حقوق اساتید و غیره دارد، اما در اصول مختلف از جمله اصل ۲۴ آزادی نشریات و مطبوعات و آزادی نشریات دانشجویی به رسمیت شناخته شده است به همین جهت ما از لحاظ شناسایی حق آزادی بیان مطبوعات و نشریات در قانون اساسی مانع جدی نداریم. اگرچه در عمل با هزاران مشکل مواجه هستیم و اگر صادقانه بگویم باید گفت علی‌رغم رویکرد آزادی در قانون مطبوعات در عمل این آزادی وجود ندارد و نحوه برخورد با مطبوعات با روح مدارا و آزادی بیان بیگانه است.

گرجی افزود: به طور کلی قانون مطبوعات و نحوه برخورد با آن نیز هرگز در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست و جای سوال است که این قوانین چگونه در مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است. به همین دلیل این مشکلات موجب شده است که تراز آزادی بیان و آزادی مطبوعات در کشور پایین باشد و کسی هم به فکر اصلاح آن نیست.

معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی ریاست جمهوری همچنین خاطرنشان کرد: همانطور که عنوان شد در جامعه جایی برای طرح بسیاری از انتقادات وجود ندارد و بهتر است محیط‌ها و فضاهای لازم برای بیان نظرات اندیشه‌ها و آزادی بیان در محیط‌های تولید علم و اندیشه ایجاد شود و تراز آزادی بیان و رسانه در این محیط‌ها افزایش یابد چرا که با شرایط فعلی امکان بیان نقد و نظرات در دانشگاه‌ها وجود ندارد و اگر چنین وضعی پیش برود به نتایج فاجعه باری خواهیم رسید.

وی گفت: متأسفانه در فضای کلی کشور قانون مطبوعاتی داریم که با استانداردهای آزادی بیان و رسانه سازگار نیست و این مشکلات محدودیت‌های زیادی را در این محیط‌ها ایجاد کرده است.

معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه از نظر رئیس جمهور دانشگاه پادگان نیست، گفت: تمامی مسئولان و مدیران وزارتخانه‌های دانشگاهی باید در چهارچوب همان شعار حرکت رئیس جمهور حرکت کنند و هر گونه اندیشه‌های اقتدارگرایانه در دانشگاه نباید اعمال نفوذ داشته باشد.

گرجی از تدوین لایحه‌ای در حمایت از حقوق دانشجویان در معاونت حقوقی ریاست جمهوری خبر داد و گفت: بر اساس این لایحه هیچ دانشجویی نمی‌تواند به هیچ جرمی از جمله فعالیت سیاسی و آزادی بیان و یا ستاره دار شدن از تحصیل محروم شود اما متأسفانه این لایحه مورد کم لطفی مجلس به خصوص کمیسیون آموزش عالی قرار گرفت و هنوز همت جدی برای تصویب این لایحه وجود ندارد؛ بنابراین کسانی که از طریق لیست امید وارد مجلس شده‌اند باید با جدیت حمایت از حق تحصیل دانشجویان وارد عرصه شوند.

وی خاطرنشان کرد: لایحه دیگری تحت عنوان رفراندوم محلی در معاونت حقوقی مجلس تصویب شده که بر اساس آن دموکراسی به سمت شوراهای محلی حرکت می‌کند؛ بنابراین این معاونت آمادگی خود را اعلام می‌کند. از دانشجویان در تمامی موارد حمایت کند و اگر نقض حقوقی متوجه آنها است گزارشات را به ریاست جمهوری اعلام نماید.

گرجی همچنین از توقیف نشریات به خصوص نشریات دانشجویی انتقاد کرد و گفت: متوقف کردن یک نشریه به معنی صدور حکم اعدام برای آن نشریه است. بنابراین توقیف یک نشریه بدون مراحل قانونی غیر قانونی به شمار می‌رود. چرا که ما معتقد هستیم هیچ خط قرمزی جز قانون اساسی و اصل ۲۷ قانون برای فعالیت دانشجویی وجود ندارد و آزادی بیان، آزادی تجمع، سخنرانی و … در دانشگاه‌ها خط قرمز نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا