شناسایی ظرفیت‌های آستان قدس با ایجاد کارگروه هنر، رسانه و گنجینه رضوی



ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: در واقع این کارگروه با هدف شناسایی ظرفیت‌های موجود در آستان قدس رضوی و فعالیت‌هایی که می‌تواند در عرصه هنر، رسانه و گنجینه رضوی راهگشا باشد، تشکیل شده است.

امیرمهدی حکیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اصل ایده شکل‌گیری کارگروه هنر، رسانه و گنجینه‌های رضوی که یکی از کارگروه‌های آستان قدس رضوی است به دلیل توجه تولیت آستان قدس رضوی به حوزه کارشناسی و استفاده از نظرات نخبگان و کارشناسان مختلف در راستای ارتقاء فعالیت‌ها و برنامه‌‍ریزی‌های آستان قدس رضوی بوده است؛ بر همین اساس این ایده که از صاحب نظران و متخصصین حوزه‌های مختلف این کارگروه استفاده می‌کند به مرحله عملیاتی رسید و کلید خورد.

وی بیان کرد: در ابتدای این امر تولیت آستان قدس رضوی همراه با مدیران ارشد این آستان با نخبگان، اساتید و صاحب‌نظران در تهران جلسات متعددی داشته‌اند که در ادامه جلسات بنا شد ظرفیت‌های داخلی این آستان در حوزه‌های مختلف شناسایی شود و پس از شناخت این ظرفیت‌ها و تبادل بحث‌های نظری در نهایت به راهکارهای علمی و پروژه‌ای برای ارتقاء فعالیت‌های آستان قدس پرداخته شود.

مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: کارگروه هنر، رسانه و گنجینه‌های رضوی در محل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با حضور دکتر بلخاری و دکتر ایمانی برگزار شد که دراین کارگروه متخصصانی از مرکز رسانه، موزه و موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در خصوص ظرفیت‌ها، پیشینه و مشکلات ۳ مجموعه هنر، رسانه و گنیجینه رضوی بحث‌ها و نظراتی مطرح کردند.

حکیمی ادامه داد: در واقع این کارگروه با هدف شناسایی ظرفیت‌های موجود در آستان قدس رضوی، برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف بلند مدتی که درآستان قدس تدارک دیده شده و فعالیت‌هایی که می‌تواند در عرصه هنر، رسانه و گنجینه رضوی راهگشا باشد، تشکیل شده است تا در نهایت بتوان شیوه‌های عملیاتی شدن پیشنهاداتی که در راستای این کارگروه ارائه می‌شود را پیگیری کرد. در نهایت باید به این نتیجه دست یافت که استفاده از ظرفیت‌های این کارگروه برای عموم مردم و زائرین امام رضا(ع) قابل استفاده است یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: این کارگروه طی سال ادامه خواهد داشت و به دنبال آن جلسات نخبگانی زیادی برگزار خواهد شد تا ظرفیت‌های موجود و فعالیت‌های در حال انجام این کارگروه در چند حوزه دیگر بیشتر شناسایی و پس از آن نیز پیشنهادات عملیاتی که ارائه شده بیشتر بررسی شود.

مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با اشاره به گنجینه رضوی در آستان قدس اظهار کرد: موزه و گنجینه رضوی آستان قدس به دلیل قدمتی که در معماری خود دارد و آثار بی‌نظیری که در خود جای داده است، می‌تواند پس از تکمیل به یکی از موزه‌های فوق‌العاده ایران و جهان تبدیل شود.

حکیمی اضافه کرد: از این‌رو باید گفت که میراث ماندگاری که در این مجموعه وجود دارد جزو گنجینه‌های بزرگ معماری محسوب می‌شود که بنا داریم در کارگروه هنر، رسانه و گنجینه رضوی اتفاقات بهتری را رقم بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه رسانه نیز باید گفت که آستان قدس رضوی اقدامات بسیاری در این زمینه انجام داده است و به لحاظ برنامه‌های تلویزیونی از ظرفیتی برخوردار است که علاوه بر استفاده آن در ایران جهان اسلام نیز از این ظرفیت بهره می‌برند.

مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ادامه داد: از طرفی نیز مرکز رسانه این مجموعه ظرفیت بالقوه‌ای در فضای مجازی حوزه‌های مختلف به ویژه تبیین مبانی معارفی حضرت رضا(ع) دارد؛ همچنین اقدامات بسیاری در بخش‌های مختلف مرکز رسانه و ارتباطات آستان قدس انجام می‌شود که خود ظرفیت بی‌نظیری برای این مجموعه است.

حکیمی اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه دلدادگان زیادی از سراسر جهان ارادت خود را به ساحت مقدس امام رضا(ع) نشان می‌دهند، باید از ظرفیت رسانه‌ای این مجموعه برای برقراری ارتباطات و گسترش این دلدادگی در سراسر جهان استفاده کرد.

تحقق مکتب هنر رضوی یکی از برنامه‌های موسسه آفرینش‌های هنری

وی اظهار کرد: در موسسه آفرینش‌های هنری که در فعالیت‌های هنری، آموزش، جشنواره‌ها، پژوهش و پروژه مکتب هنر رضوی انجام و پیگیری می‌شود، پروژه‌ای در حال انجام است که به تبیین مبانی نظری مکتب هنر رضوی می‌پردازد که ذیل این موضوع با دانشگاه هنر، تربیت مدرس، جهاددانشگاهی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سایر دانشگاه‌هایی که در عرصه هنر فعالیت می‌کنند، همکاری دارد و از تجربیات آن‌ها استفاده می‌کند.

مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی افزود: از این‌رو این موسسه بنا دارد که به نظریه مکتب هنر رضوی رسیده و اصلاح مصرف فرهنگی در محصولات رضوی که ذیل سوغات زیارت است را پیگیری کند. در همین راستا نیز در نظر دارد که از پایان‌نامه‌های دانشگاهی در مقاطع تکمیلی در فضای مکتب هنر رضوی و رسانه‌های اساتید دانشگاه‌ها و پروژه‌های آن‌ها حمایت کند.

حکیمی تصریح کرد: البته که در این موسسه فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه مکتب هنر رضوی انجام می‌شود، اما بناست که این حوزه در این کارگروه رصد بیشتری شود، معرفی بهتری در این حوزه صورت گیرد، از نظرات صاحب نظران این حوزه استفاده شود تا ایده‌های جدید مطرح شده و کارهای فاخری نیز تولید شود تا در نهایت مکتب هنر رضوی هر چه زودتر تحقق پیدا کند.

ارتباط تنگاتنگ فعالیت‌های آستان قدس با دلدادگان امام رضا(ع)

وی بیان کرد: آستان قدس رضوی که یک فضای زیارتی است و در مرکز خود نیز حرم مطهر امام رضا(ع) را دارد با فضای بیرون از خود که مجموعه زائرین و دلدادگان امام رضا(ع) هستند گره خورده است، به گونه‌ای که هرساله ۳۰ میلیون زائر به این شهر مشرف می‌شوند و به همین دلیل است که تمام افرادی که در سراسر ایران و جهان دلداده ایشان هستند با فعالیت‌هایی که در این مجموعه صورت می‌گیرد ارتباط مستقیم دارند.

مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی افزود: به عبارتی هر فعالیتی که در آستان قدس رضوی انجام می‌شود تنها مختص این مجموعه نیست و این گونه نیست که این فعالیت‌ها با بیرون از این مجموعه ارتباطی نداشته باشد، بلکه تمامی فعالیت‌های انجام شده در این آستان مقدس برای همه دلدادگان امام رضا(ع) است و با تک‌تک مخاطبان بیرونی که تعداد گسترده‌ای هستند؛ ارتباط تنگاتنگی دارد.

حکیمی تاکید کرد: در واقع به هر میزانی که در راستای فعالیت‌های این مجموعه از نظرات نخبگان، اساتید و چهره‌های برجسته استفاده بیشتری شود، طبیعتا مخاطبان بیشتری نیز از نتایج این فعالیت‌ها بهره خواهند برد و با اقدامات فاخرتری روبه‌رو خواهند شد.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا