آنچه خبرنگاران از پیروزی‌های بیت‌المقدس مشاهده کردند



سومین روز عملیات بیت‌المقدس در حالی به پایان رسید که نه‌تنها حملات امروز ارتش عراق در جبهه کرخه کور دفع شد، بلکه دو قرارگاه فتح و نصر توانستند در عملیاتی، رخنه میان خود را برطرف و با یکدیگر الحاق کنند و در نتیجه مواضع پدافندی این قرارگاه‌ها در پشت خاکریز قبلی عراقی‌ها در شانه شرقی جاده اهواز-خرمشهر در حدفاصل کیلومتر ۶۸ تا کیلومتر ۱۰۳ به‌طور کامل برقرار شد.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، در سومین روز عملیات بیت‌المقدس در سال ۱۳۶۱، ارتش عراق به مواضع نیروهای قرارگاه قدس در شمال رودخانه کرخه کور حمله کرد ولی با مقاومت نیروهای این قرارگاه ناچار به عقب‌نشینی شد. نیروهای قرارگاه‌های فتح و نصر هم در عملیاتی موفق شدند شکاف بین این دو قرارگاه را پر کنند.

پس از پاتک دیروز دشمن و بازپس‌گیری همه سرپل‌های قرارگاه قدس در جنوب رودخانه کرخه کور و منطقه نورد (جنوب غربی اهواز)، اگرچه اغلب فرماندهان عملیاتی به این باور رسیدند که ادامه عملیات در محور کرخه کور امکان‌پذیر نمی‌باشد، لیکن هنوز در خصوص ادامه عملیات در محور نورد و امتداد جاده اهواز-خرمشهر امیدوار بودند، که انجام این امر به‌روز بعد موکول شد.

در همین حال، ارتش عراق در ادامه حملات دو روز گذشته خود علیه مواضع یگان‌های قرارگاه قدس، امروز در ساعت ۱:۵۰ با یک تیپ زرهی و دو تیپ پیاده و با پشتیبانی آتش شدید توپخانه، به منطقه طراح (محور قدس ۳) حمله کرد که با مقاومت شدید رزمندگان قرارگاه قدس مواجه شد.

در ساعت ۲:۰ نیز نیروهای عراقی با اجرای آتش تهیه در محور حیانیه و قیصریه (محور قدس ۲) به قوای خودی در شمال کرخه کور حمله کردند که با مقاومت سرسختانه رزمندگان قرارگاه قدس این حمله دفع شد و نیروهای دشمن در هر دو محور تا ساعت ۳:۳۰ به جنوب کرخه کور عقب‌نشینی کردند.

در محور قرارگاه‌های فتح و نصر نیز هنوز در محدوده کیلومتر ۸۶ تا کیلومتر ۹۶ جاده اهواز-خرمشهر الحاق برقرار نشده بود و تیپ ۸ مکانیزه عراق با استقرار در این محدوده، نیروهای این دو قرارگاه را در دو روز گذشته زیر فشار قرار داده بود.

طرح عملیات الحاق در این دو محدوده در آخرین دقایق شب گذشته از سوی تیپ ۸ نجف (از قرارگاه فتح) از محور شمالی و تیپ ۷ ولی‌عصر (عج) از قرارگاه نصر از محور جنوبی به مرحله اجرا درآمد.

به‌این‌ترتیب سومین روز عملیات بیت‌المقدس در حالی به پایان رسید که نه‌تنها حملات امروز ارتش عراق در جبهه کرخه کور دفع شد، بلکه دو قرارگاه فتح و نصر توانستند در عملیاتی، رخنه میان خود را برطرف و با یکدیگر الحاق کنند و در نتیجه مواضع پدافندی این قرارگاه‌ها در پشت خاکریز قبلی عراقی‌ها در شانه شرقی جاده اهواز-خرمشهر در حدفاصل کیلومتر ۶۸ تا کیلومتر ۱۰۳ به‌طور کامل برقرار شد.

بازدید خبرنگاران از فتوحات بیت‌المقدس

بعدازظهر امروز یک گروه از خبرنگاران داخلی و خارجی مقیم تهران به دعوت ستاد تبلیغات جنگ به مناطق آزادشده در عملیات بیت‌المقدس رفتند.

در سومین روز عملیات بیت‌المقدس، رسانه‌های خارجی همچنان به انعکاس اخبار منتشر شده از سوی ایران و عراق می‌پردازند و هنوز از صحت اخبار مربوط به دستاوردهای این عملیات مطمئن نشده‌اند. به همین دلیل به دعوت ستاد تبلیغات جنگ، یک گروه ۲۷ نفری از خبرنگاران داخلی و خارجی مقیم تهران، بعدازظهر امروز رهسپار مناطق آزادشده در جریان عملیات بیت‌المقدس شدند تا از نزدیک دستاوردهای این عملیات را مشاهده کنند. در این گروه، خبرنگارانی از خبرگزاری‌های فرانسه، سوریه و تاس و روزنامه‌های آساهی توکیو، سینبو و سانکی از ژاپن و نیز فیلم‌برداران و عکاسانی از انگلیس و کانادا حضور دارند.

منبع:

حبیبی، ابوالقاسم، روزشمار جنگ ایران و عراق: آزادسازی خرمشهر؛ پایان رؤیای تجزیه ایران، (کتاب نوزدهم)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران ۱۳۹۸، صص ۲۲۱، ۲۲۴، ۲۳۲

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا