هر ۴۵ دقیقه کار کودک خوب ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود



کارگردان سریال «فوفو مسافری از کامادو» می‌گوید: الان هر ۴۵ دقیقه کار کودک با حضور بازیگر و پروداکشن خوب، دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، میثم معراجی، کارگردان سریال «فوفو مسافری از کامادو» گفت: وقتی صحبت از محتوای کودک می‌شود، همیشه کفه ترازو به سمت ارزان بودن و پروداکشن کم است که ما سعی کردیم این تابو را بشکنیم و یک محصول بیگ پروداکشن و گران قیمت تولید کنیم.

تابوها را شکستیم

کارگردان سریال «فوفو مسافری از کامادو» در ابتدا در توضیح کلیت سریالش گفت: این سریال ۱۵ قسمتی را برای مخاطب کودک و نوجوان ساختیم و تولید آن را از سال ۱۴۰۱ آغاز کردیم که پخش آن به سال ۱۴۰۲ رسید. ما سعی کردیم از قالب‌های متداولی که در سریال‌سازی کودک بود، فاصله بگیریم. بخشی از کار بهره‌ بردن از کاراکتر انیمیشنی و بخش زیادی از آن استفاده از تکنیک ویژوال افکت بود که به ما در فضاسازی مدنظرمان یعنی ایجاد فضای فانتزی کمک کرد.

معراجی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از محتوای کودک می‌شود، همیشه کفه ترازو به سمت ارزان بودن و پروداکشن کم است که ما سعی کردیم این تابو را بشکنیم و یک محصول بیگ پروداکشن و گران قیمت تولید کنیم. یعنی هزینه معقولی برای این سریال شد. پلتفرم فیلم نت و آقای سرتیپی لطف کردند و پای اثر ایستادند.

وی در ادامه در توضیح اینکه چرا شخصیت فوفو در سریال به شخصیت فانتزی تبدیل نشد؟ بیان کرد: الان هر ۴۵ دقیقه کار کودک با حضور بازیگر و پروداکشن خوب دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود. مشکل دیگرمان بازیگری بچه‌ها در فضای فانتزی بود. از آنجا که شخصیت «فوفو» وجود خارجی ندارد ارتباط‌گیری بازیگران کودک با این کاراکتر سخت بود. درواقع برنامه‌مان این بود که در ۱۵ قسمت اول شخصیت «فوفو» را جا بیندازیم، بعد در ۱۵ قسمت بعد او را به بلوغ برسانیم.

معراجی در پایان تاکید کرد: بر خلاف برخی تبلیغات منفی که علیه ساترا می شود تجربه اخذ مجوز «فوفو مسافری از کامادو» از شورای صدور مجوز ساترا این بود که این شورا تخصصی عمل می کند و خودش را درگیر سطحی نگری های سیاسی، مسائل جناحی و سیاسی نمی کند.

برنامه‌ها و سریال‌های کودک نیاز به حمایت مادی دارند 

در ادامه محمدصادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا درباره میزان استقبال سکوهای نمایش خانگی از تولید برنامه‌های حوزه کودک و نوجوان گفت: بخش مهمی از مصرف‌کنندگان محتوای شبکه نمایش خانگی و تلویزیونی قشر کودک و قشر نوجوان هستند. هرچقدر تولید به نسبت مصرف کم باشد، آثار دوبله جای تولید را پر می‌کند. وقتی اثر دوبله در سبد مصرفی خانواده قرار گرفت هر قدر هم تلاش شود که دوبله مناسبی انجام شود با کاراکترهایی روبرو هستیم که ممکن است در فضای فرهنگی کشورهای غربی تولید شده باشند و ناخودآگاه ممکن است تاثیرات فرهنگی خود را بر روی هویت کودک و نوجوان به جا بگذارد.

افراسیابی تاکید کرد: تولید سریال‌ها و برنامه های تولیدی کودک و نوجوان و جایگزینی خطوط سبز به جای خطوط قرمز در حوزه نمایش خانگی نیاز به حمایت مادی از تولید کنندگان دارد و برای این کار نیاز به هم افزایی سازمان های فرهنگی با هدف تجمیع بودجه ها برای تولید سریال ها و برنامه های کودک و نوجوان داریم.

او یادآور شد: بعضی از سازمان‌ها که مبنای شکل‌گیری‌شان حوزه کودک و نوجوان است، از این حوزه دور هستند. برای فهم بهتر این موضوع سوالی مطرح می‌کنم. چقدر سازمان‌هایی که الان در حوزه کودک و نوجوان مسئولیت دارند و برای انجام مسئولیت خود اعتبار و بودجه دریافت می کنند، توانسته اند نگاه سنتی خود را در حوزه تولید کتاب و بازی های سنتی کنار بزنند و متناسب با نیازهای روز به حمایت از تولیدات شبکه نمایش خانگی بپردازند؟

معاون ساترا خاطرنشان کرد: اگر یک سریال موفق و آموزنده برای کودکان و نوجوانان تولید شود و در جذب مخاطب موفق شود و زنجیره فرهنگی متناسب با آن محصول هم شکل بگیرد یعنی بازی و اسباب بازی مرتبط با آن هم تولید شود، آیا این به نفع کشور و اقتصاد فرهنگ نیست؟

افراسیابی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به طرح‌های تولیدی که همین حالا درخواست مجوز تولید دارند، توضیح داد: یکی از مباحث اساسی شورای صدور مجوز ساترا این است که چکار کنیم که در عین رعایت سلامت محتوایی، جذابیت اثر بیشتر شود. این موضوع شدنی است. تجربه اعضای شورا به تولیدکنندگان شبکه نمایش خانگی کمک خواهد کرد. سریال «فوفو مسافری از کامادو» از شبکه‌های خبری و تلویزیون معرفی شد و جزو آثاری بود که ریاست ساترا این اثر را در کنار سه اثر دیگر معرفی کردند تا در تلویزیون برای پخش از شبکه‌های تلویزیونی با رعایت حقوق مادی و معنوی تولیدکننده اثر بررسی شود.

در پایان کارگردان سریال «فوفو مسافری از کامادو» در تکمیل صحبت‌های معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا گفت: بر خلاف برخی تبلیغات منفی که علیه ساترا می‌شود تجربه اخذ مجوز از شورای صدور مجوز ساترا این بود که این شورا تخصصی عمل می‌کند و خود را درگیر سطحی‌نگری‌های سیاسی و مسائل جناحی و سیاسی نمی‌کند.

پنجمین قسمت از برنامه «کافه نقد» رادیو نمایش با هدف تحلیل و بررسی تولیدات شبکه نمایش خانگی با حضور میثم معراجی کارگردان سریال «فوفو مسافری از کامادو»، محمدصادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، عطیه موذن خبرنگار سینما و تلویزیون، حسین کربلایی طاهر کارشناس رسانه و هادی مومنی منتقد سینما و تلویزیون به میزبانی مهران ده نمکی از رادیو نمایش پخش شد.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا