خبرنگاران مهر با چه کتاب‌هایی به نمایشگاه آمدند؟


مجله مهر: هر ساله در نمایشگاه کتاب برخی از اهالی رسانه هم کتاب‌هایی منتشر می‌کنند و علاوه بر روزنامه‌نگار و خبرنگار، عنوان نویسنده، مترجم یا شاعر و پژوهشگر را هم کنار نام خود اضافه می‌کنند. امسال هم بعضی از همکارانمان کتاب‌هایی در نمایشگاه دارند که پیشنهاد می‌کنیم آنها را بخوانید. در بین نویسندگانی که در ادامه آثار آنها معرفی می‌شود، پنج تن از آنها خبرنگار خبرگزاری مهر هستند. حمید نور شمسی، مسعود بُربُر، محمد آسیابانی، احمد عبیات و محمدمهدی ملکی که کتاب‌های آن‌ها در نمایشگاه رونمایی شده است.

مرزهایی که از آن گذشتی

«مرزهایی که از آن گذشتی» نام کتابی به قلم مسعود بُربُر خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری مهر است، این کتاب بیش از هر چیز داستان آدم‌هایی است که برای رسیدن به بهشت و آزادی از مرزها می‌گذرند. در واقع داستان، روایت مشترک جمعیت بزرگی از ایرانیان است، خطراتی که به جان خریده‌اند و ماجراهایی که پشت سر گذاشته‌اند. دردها و خوشی‌هایی که از سر گذرانده‌اند و عشق‌ها و نفرت‌هایی که میانشان شکل گرفته است.

خط داستانی اصلی «مرزهایی که از آن گذشتی»، پرماجراست و درگیری‌های عاطفی شخصیت‌ها با یکدیگر و چند خط معمایی در داستان پی‌ریزی شده که تلاش شده با نثری ساده بیان شود. در کتاب از شگرد روایت‌های قاب، تودرتو، و روایت‌های موازی استفاده شده تا داستان چند آدم مختلف که به نحوی زندگی‌شان به هم گره می‌خورد را روایت کند. یکی از شخصیت‌ها برای دختری که دوست دارد نامه‌هایی می‌نویسد و طی این نامه‌ها برای اینکه دختر را تحت تأثیر قرار دهد داستان‌هایی از تاریخ بلعمی، متن‌های پهلوی و حتی داستان‌های منتسب به دوره ماد گرفته تا قصه‌های محلی و عاشقانه‌های مصر باستان را برای او می‌فرستد.

این رمان را نشر ثالث در ۳۷۰ صفحه منتشر کرده است.

دایره‌ها

حمید نورشمسی خبرنگار حوزه شعر و ادب خبرگزاری مهر که دانشجوی دکترای ارتباطات است، با «دایره‌ها» از نشر نیستان به نمایشگاه آمده است. او در این کتاب با بیانی ساده و قلمی روان داستان زندگی چهار نفر را از زاویه دید آنها مطرح می‌کند و هر چند به دنبال پیچیدگی‌های تکنیکی معمول در این نوع داستان‌ها نیست، اما توانسته در عین سادگی روایت، کشش‌های لازم را ایجاد کرده و به نوعی ما را در برابر تصادف‌ها و غافلگیری‌های زندگی قرار دهد.

اسلام و موسیقی

محمد آسیابانی خبرنگار حوزه کتاب خبرگزاری مهر هم امسال در نشر آنیما کتاب «اسلام و موسیقی» را به چاپ رسانده بود. «اسلام و موسیقی» شامل بیانات شفاهی مرحوم شریعت سنگلجی است که در دارالتبلیغ اسلامی ایراد می‌شده است. نگاه شریعت به موسیقی از منظر اسلام نیز یک نگاه عقلانی کارکردگرا است. شریعت برخلاف روشنفکران ضددین و همچنین بر خلاف طیف سنتی روحانیت، اسلام را مخالف و ضد موسیقی و به طور کل هنر نمی‌داند، بلکه در مواردی آن را خلاف شرع دانسته و سعی دارد برای این موارد دلایلی عقلانی بیاورد.

تروریسم، امنیت ملی و مسائل غرب آسیا

محمدمهدی ملکی، خبرنگار حوزه سیاست خارجه خبرگزاری مهر کتاب‌هایی تحت عنوان «تروریسم و امنیت ملی» و «مسائل غرب آسیا» را توسط انتشارات مولفین طلایی منتشر کرده است. این کتاب شامل موضوعات مختلفی پیرامون روند تحولات در کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، یمن، لبنان و غیره است. کتاب شامل بخشی از مجموعه یادداشت‌های تحلیلی او در رسانه‌های مختلفی چون خبرگزاری‌های مهر، فارس، تسنیم و برخی روزنامه‌ها چون سیاست روز، آفتاب یزد و اعتماد می‌شود.

دکتر «قدیر نظامی پور» معاون بین‌الملل ستاد کل نیروهای مسلح و احمد دستمالچیان سفیر اسبق ایران در لبنان بر این کتاب‌ها مقدمه نوشته‌اند.

دیده‌بان

کتاب «دیده‌بان» نوشته شهاب اسفندیاری، تحلیلی از سینمای ابراهیم حاتمی‌کیاست. اصل کتاب به زبان انگلیسی است که هم ترجمه فارسی و هم ترجمه عربی آن در دسترس است. ترجمه عربی آن را احمد عبیات، خبرنگار بخش عربی خبرگزاری مهر انجام داده است.

خبرنگارن دیگر رسانه‌ها چه کتاب‌هایی منتشر کردند؟

علاوه بر خبرنگاران شاغل در خبرگزاری مهر، خبرنگاران رسانه‌های دیگر هم کتاب‌هایی را منتشر کرده‌اند، از جمله: حورا نژادصداقت کتاب «بود شد» را که مجموعه‌ای از یادداشت‌ها با موضوع نگاهی به درون انسان و خودباوری است، توسط نشر تناوش منتشر کرده است.

«پیراهنی روی آب» هم کتابی به قلم لیلا باقری است که فضایی کاملاً فانتزی دارد و سراغ افسانه‌ها و باورهای بومی می‌رود و خواندنش هم فال است و هم تماشا. هم می‌شود گوشه‌ای ایستاد و روایت ملموس نویسنده را باور کرد، گاهی هم دل به دریا زد و شد یکی از شخصیت‌های داستان. همچنین بازی‌های نویسنده با مقوله آب و خشکسالی و تبعات آن هم آنقدر ملموس است که خواندنش تا چند روز نبود آب را تبدیل به کابوس کند.

مینا صفار کتاب «دورهمی» نوشته آن انرایت را ترجمه و با نشر جمهوری روانه بازار کرده است. آن ترزا انرایت که در ایران با نام آن انرایت شناخته شده است نویسنده‌ای ایرلندی‌ست و «دورهمی» چهارمین رمان او محسوب می‌شود که سال ۲۰۰۷ برنده جایزه من‌بوکر شده است. از دیگر جوایزی که انرایت موفق به دریافت آن‌ها شده، می‌توان به جایزه رونی برای ادبیات ایرلند، سال ۱۹۹۱، جایزه اِنکور، سال ۲۰۰۱ و بهترین رمان ایرلندی سال ۲۰۰۸ اشاره کرد.

کتاب «آخرین دختر» با ترجمه زینب کاظم‌خواه توسط نشر کتاب پارسه منتشر شده، کتاب شرح زندگی نادیا مراد است، دختری که در یک روستای آرام در موصل عراق به دنیا آمده بود، اما زندگی‌اش بعد از حمله داعش به کلی تغییر کرد. با اوج‏‌گیری تهاجم داعش و گسترده شدن سرزمین‏‌های تحت اشغال آنها روستای کوجو تصرف شد. داعش مادر و شش برادر نادیا را به قتل رساند و خود او را به کنیزی برد. طی مدت اسارت، نادیا مراد مورد شکنجه و آزار جنسی قرار گرفت و بعد تجربه‏‌های سخت زندگی با داعشی‏‌ها، بالاخره توانست خودش را نجات دهد و فرار کند.

سپیده ابرآویز هم رمان «کوچه مرجانی‌ها» را منتشر کرده، او در این رمان از مرگ و پیوند آن با عشق که دو پدیده ازلی و ابدی هستند برای خلق داستانی بلند استفاده کرده است. کتاب را نشر نیستان منتشر کره است.


منبع:خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا