آینده‌پژوهی رکن اساسی فعالیت روابط عمومی‌ها است



به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه به نقل از روابط عمومی معاونت امور استان‌های صدا و سیما، علی دارابی روز گذشته ۲۵ تیرماه در همایش سرآمدان روابط عمومی که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار کرد: این همایش در تولید ادبیات و نظریه‌پردازی در حوزه ارتباطات و روابط عمومی دارای جایگاه و اهمیت زیادی است.

وی افزود: این نشست‌ها و همایش‌ها علاوه بر مزیت ذکر شده، موجب رقابت سالم و سازنده میان مدیران، صاحب نظران و کارشناسان روابط عمومی نیز خواهد شد.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما با بیان اینکه کشف استعدادهای جدید و جوان و معرفی ظرفیت‌های جدید را باید از جمله دستاوردهای این همایش برشمرد، بیان کرد: تنوع، تکثر، تعدد و تعامل در عصر ارتباطات و نقش‌آفرینی رسانه‌ها چهار ویژگی اصلی است که باید مورد تأمل قرار گیرد.

دارابی با بیان اینکه اگر بخواهیم تاثیرگذار، جریان‌ساز و نقش‌آفرین باشیم باید رویکرد آینده‌نگارانه را در اولویت سیاست گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات خود قرار دهیم، گفت: در این زمینه تجربیاتی داریم که می‌تواند تاثیرگذار باشد، حدود ۳۰ سال قبل که سلسله کارگاه‌های آموزشی برای همکارانم در روابط عمومی جهاد سازندگی برگزار می‌کردیم، دکتر شهیندخت خوارزمی نامزد کتاب «موج سوم» اثر الوین تافلر را ترجمه کرده بود و در آن جلسه گفت «من از بیم و هراس اتفاقاتی که در کتاب موج سوم می‌خواهد، بیفتد خواب ندارم و در وحشت هستم.»

معاون امور استان‌های رسانه ملی عنوان کرد: من خود چنین تجربه‌ای را در نگارش کتاب «آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی؛ بیم‌ها و امیدها» داشتم؛ کتاب من و حرف اصلی آن این است که تحولات جهانی در عرصه فرهنگ، سیاست، جامعه، اقتصاد در ۴۰ سال آینده چگونه است و تاثیر این تحولات جهانی بر جامعه آینده ایران چیست؟

وی افزود: این تجربه شامل مواردی بود که به عنوان چشم‌اندازه‌ها و آینده‌نگری‌ها می‌دیدم، اینکه در آینده، امید به زندگی انسان‌ها به ۱۳۰ سال افزایش خواهد یافت، ربات‌ها جایگزین نیروی انسانی در مزارع و کارگاه‌ها می‌شوند، غول‌های بزرگ اقتصادی همچون چین، هندوستان و برزیل جایگزین قدرت‌های کنونی خواهند شد، انسان‌ها تنها و تنهاتر می‌شوند (به طوری که در حال حاضر در انگستان وزارتخانه‌ای به همین نام تشکیل شده) دنیای بزرگ به اندازه یک تلفن همراه کوچک شده و در دست کاربران قرار می‌گیرد و تحولات چشمگیر، با شتاب فراوان در عرصه فناوری‌های ارتباطی و رسانه‌ای بسیاری از اتفاقات جوامع را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

دارابی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر آینده‌پژوهی به عنوان یکی از ارکان فعالیت روابط عمومی‌ها گفت: از دیگر ملزومات کار روابط عمومی می‌توان به کار تیمی و جمعی به جای کار فردی، توجه بایسته به امر آموزش و ارتقاء دانش و سواد رسانه‌ای و افزایش انگیزه، بهره‌وری و احساس تعلق عاطفی و علاقه به کار اشاره کرد.

معاون امور استان‌های صدا و سیما تصریح کرد: توجه به تاثیرگذاری و جریان‌سازی سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات یعنی ابتکار عمل داشتن به جای منفعل بودن هم در این زمینه راهگشاست.

وی انتقال تجربه با رویکرد عبرت‌ها و درس‌آموزی را مورد تاکید قرار دارد و افزود: رویکرد رسانه‌ها به سمت مخاطب‌محوری تعاملی، دو سویه و همراه با رضایت‌مندی یعنی همان جمله معروف همیشه حق با مشتری است، از ارکان فعالیت روابط عمومی‌ها محسوب می‌شود.

دارابی در خاتمه با اشاره به رشد رسانه‌های جدید و کاهش قدرت و اثرگذاری رسانه‌های سنتی بیان کرد: این امر نباید از سوی روابط عمومی‌ها با دید منفی نگریسته شود بلکه باید از فرصت به دست آمده نهایت بهره‌برداری را برای ورود به عرصه‌های جدید رسانه‌ای داشت.


منبع:خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا