نگوییم مینیمال بگوییم برنامه‌سازی فقیرانه!



کارگردان «هنربین» اولویت‌ این برنامه برای انتخاب رویدادهای فرهنگی ـ هنری هفته را در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی عنوان کرد.

احسان راطبی در گفت‌وگویی با ایسنا در ادامه مطلب بالا گفت: برنامه «هنربین» در مرکز تلویزیون حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تولید می‌شود و طبیعتاً اولویت برنامه رویدادهای فرهنگی ـ هنری وابسته به این جبهه فرهنگی است.

راطبی تأکید کرد: «ما کانال‌های مشخصی داریم که از آن‌ها اخبار را دریافت می‌کنیم و معمولاً تعداد رویدادها آن‌قدر بالا نیست که بخواهیم اولویت‌بندی کنیم.

سازمان تبلیغات اسلامی و آنچه وابسته به این سازمان است مانند دانشگاه سوره و هم‌چنین بنیاد فرهنگی روایت و هر نهاد دیگری که دل‌بستگی به هنر انقلاب اسلامی داشته باشد از اولویت‌های ما برای گزینش اخبار فرهنگی ـ هنری هستند.»

او در عین‌ حال یادآور شد: البته هفته‌هایی بوده است که رویدادهای وابسته به نهادهای مورد نظرمان برگزار نشده و ما سعی کرده‌ایم از رویدادهایی که عمومیت بیشتری دارند، مثل رویدادهای وابسته به آموزش عالی گزارش تهیه و پخش کنیم.

راطبی در پاسخ به این پرسش که «آیا به‌عنوان یک برنامه‌ساز با پیشنهادهای مالی در ازای معرفی آثار هنری مواجه شده‌اید؟» گفت: خیر تاکنون برایم پیش نیامده که چنین پیشنهادی را دریافت کنم. برنامه «هنربین» را حوزه هنری تأمین مالی می‌کند و این برای یک برنامه کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای کفایت می‌کند.

کارگردان«هنربین» رویکرد این برنامه نسبت به رویدادهای فرهنگی ـ هنری را گزارشی عنوان کرد و افزود: ما وارد بحث تحلیل و نقد آثار نمی‌شویم زیرا زمان برنامه فقط ۱۵ دقیقه است و بیشتر به چگونگی برگزاری رویدادها می‌پردازیم. با توجه به زمان کم و امکاناتی که داریم در هر برنامه سه آیتم داریم که در هر آیتم سه رویداد فرهنگی ـ هنری هفته را گزارش می‌کنیم در پایان برنامه دو تا سه خبر هم خوانده می‌شود.

راطبی درباره ساخت برنامه‌های مینیمال و جذابیت این برنامه‌ها برای مخاطبان امروز هم گفت: «سیمای جمهوری اسلامی در کنار برنامه‌های رسمی خبری خود مثل خبرهای صبحگاهی، خبر ۱۴، خبر ۱۹ و ۲۱ از شبکه یک و خبر ۲۰:۳۰ و خبر ۲۲:۳۰ از شبکه دو، خبر ۲۲ از شبکه سه و برنامه‌های شبکه خبر، برنامه‌های پرشماری نیز در گروه‌های مختلف برنامه‌ساز تولید می‌کند که مجاورت بسیاری با برنامه‌های خبری دارند. مثلاً هنربین در هماهنگی کامل با گروه فرهنگی و اجتماعی شبکه دو تهیه می‌شود. 
برنامه‌هایی مثل «در شهر» در شبکه پنج و یا «هنرنامه» که برنامه‌ای است هشت‌دقیقه‌ای در شبکه چهار که از حیث موضوعی با «هنربین» مشابهت‌هایی دارد».

کارگردان «هنر بین» با اشاره به اینکه موفقیت برنامه‌هایی از این‌ دست به عوامل متعدد بستگی دارد افزود: ما اگر بتوانیم برنامه و خبر را از حد عناصر خبری کمّی فراتر ببریم و به‌ویژه به عنصر چرایی و چگونگی رویدادها بپردازیم برنامه را تا حدودی از سطح دیگر برنامه‌های خبری بالاتر برده‌ایم. همچنین بسته به توان برنامه‌سازی هرچه بشود برنامه را قصه‌گوتر و روایی‌تر کرد طبیعتاً جذابیت بیشتری فراهم می‌شود.

او در ادامه گفت: «نکته بنیادین در اینجاست که این برنامه‌ها برای ماندگاری در ذهن مخاطب باید بتوانند هرچه بیشتر حرفه‌ای ساخته شوند و این در حالی است که این دسته از برنامه‌ها را ذیل طبقه دال دسته‌بندی می‌کنند که فقیرترین برنامه‌ها هستند. بنابراین گروه پژوهش و اتاق فکر ندارند. معمولاً تصویربردار صدابردار هم هست. تدوین‌گر انتخاب موسیقی می‌کند. صداگذاری نمی‌شود و خلاصه به‌جای برنامه‌سازی مینیمال که در پرسش شما آمده است می‌شود به برنامه‌سازی فقیرانه اشاره کنیم.

در تلویزیون‌ها مؤثر دنیا این‌طور نیست و برای ساخت یک برنامه کوتاه خبری ازاین‌دست که برخی اوقات به آن فیچر هم می‌گویند گروهی کارآزموده زیر نظر سردبیر و دبیر کار می‌کنند و طول کوتاه برنامه از تعداد عواملی که برای ساخت برنامه لازم است، نمی‌کاهد. در حالی‌ که ما در اینجا معمولاً سه‌ ـ چهار نفری با امکاناتی ناچیز برنامه می‌سازیم؛ بنابراین جذابیت یک برنامه نه به مدت‌ زمان آن بلکه به شیوه ساخت آن و رویکرد و نگاهی است که دارد».

برنامه «هنربین» هر پنجشنبه حدود ساعت ۱۳ و ۴۵ از شبکه دو سیما به روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا