ایسنا در زمینه تبیین هویت ایرانیان تکلیف دارد/ لزوم توجه بیش از گذشته به فضای مجازی



ایسنا/تهران مدیرعامل ایسنا در نشست سردبیران استانی با طرح این پرسش که چرا ما باید خودمان را از بیان غرب بشناسیم؟ خاطرنشان کرد: باید استان‌ها به نحوی روی فرهنگ‌ها و خرده‌ فرهنگ‌ها کار کنند که بتوانیم خودمان را از ایران بشناسیم. به عنوان خبرگزاری باید کار ویژه‌ای در این حوزه انجام دهیم، در زمینه هیچ رویدادی نباید ساکت باشیم، باید کدگذاری هویتی خودمان را پیدا و در ایسنا آرشیو کنیم تا اگر ۵۰ سال دیگر کسی بخواهد اطلاعاتی درباره فرهنگ و زبان ما ایرانیان کسب کند به ایسنا مراجعه کند. ایسنا در زمینه هویت و گذشته ایرانیان تکلیف دارد.

محمد مهدی خیرجو در نشست سالانه سردبیران استان‌های ایسنا به بحث روایت‌گری در خبر اشاره و اظهار کرد: نباید توجه به بحث روایتگری موجب غفلت از انتشار خبر شود ما خبرگزاری هستیم و وظیفه انتشار اخبار را داریم، انتشار اخبار شکل‌گیری روایت را به دنبال دارد، به تعبیر بهتر روایت‌ها از اخبار آغاز می‌شوند. مخاطبان خبرگزاری را برای دیدن اخبار بازدید می‌کنند و بعد به دنبال روایت از همان اخبار هستند، روایت‌ها اخبار را جذاب‌تر می‌کنند به نحوی که در ذهن مخاطب ماندگار می‌شوند.

مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران با تاکید بر اینکه باید به نحوی اخبار ارسال شود که مخاطب بتواند نسبت به اخبار ما تحلیل داشته باشد خطاب به سردبیران استان‌ها اظهار کرد: تحقق این مهم را با قوت بیشتر دنبال کنید، کانال‌ها و صفحات استانی برای برخی مخاطبان اهمیت بیشتری دارند، همه مخاطبان به دنبال کانال‌ها هستند، آنها اخبار منتشر شده را به صورت مویرگی در کانال‌ها دنبال می‌کنند و انتشار اخبار در کانال‌های استانی به دست مخاطبان کف جامعه هم می‌رسد.

وی با بیان اینکه اخبار محلی جزء اخباری است که خانواده‌ها خوب منتشر می‌کنند، تاکید کرد: با حضور در کانال‌های محلی و خانوادگی هم می‌توان به اخبار دقیق و درست دست پیدا کرد. کانال‌های استانی و سایت‌های استان‌ها در فضای مجازی مهم‌ترین مرجع خبری است شاید برخی ایسنای مرکز را دنبال نکنند اما اخبار استانی را حتما دنبال می‌کنند، به تعبیر بهتر تنها مرکز استان نباید مورد توجه باشد، ایجاد کانال و صفحات استان‌ها، کل شهرستان‌ها و بخش‌های هر استان در فضای مجازی باید با قوت دنبال شود، در صورت تحقق این امر مشاهده خواهیم کرد که یک خبر به صورت مویرگی در کل کشور منتشر می‌شود.

خیرجو با تاکید بر اینکه اولویت ما تقویت فضای مجازی است و خواستار راه‌اندازی کانال‌های استانی و شهرستانی هستیم، ادامه داد: اگر قرار بر این است که اخبار مهم و روایت‌ها به صورت گسترده منتشر شوند باید کانال‌ها و صفحات مجازی فعال داشته باشیم، یکی دو ماه دیگر تنور انتخابات داغ‌ می‌شود و نمی‌توان اخبار را فقط در صفحات خبرگزاری‌ منتشر کرد، اکنون بهترین فرصت برای جذب مخاطب بیشتر توسط کانال‌هاست.

مدیرعامل ایسنا از هدف‌گذاری برای جذب ۴۰۰ هزار مخاطب خاص تا فرودین ۱۴۰۳ خبر داد و تصریح کرد: در تحقق این امر استان‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند لذا در این زمینه آمادگی ارائه آموزش و تامین موارد مورد نیاز را داریم.

وی با اشاره به اهمیت بالای مباحث چندرسانه‌ای (مالتی مدیا) خاطرنشان کرد: سال‌ها پیش گفته شد در سال‌های آینده روی صفحه گوشی‌تان زندگی خواهید کرد هم‌اکنون شاهد تحقق زندگی روی صفحه گوشی هستیم، موضوع دیگر که سال‌ها پیش مطرح شد دیده شدن و پسندیده شدن بود که این موضوع نیز هم‌اکنون در صفحات مجازی به وقوع پیوسته است، همچنین پیش‌بینی شده بود که در آینده مردم از خواندن متن فراری می‌شوند و به سمت چندرسانه‌ای یعنی دیدن و شنیدن می‌روند این موارد هم محقق شده است لذا چند رسانه‌ای باید توسط استان‌ها دنبال شود، دوره گزارشات چند هزار کاراکتری گذشته و مخاطب به دنبال دیدن و شنیدن از طریق چند رسانه‌ای است.

خیرجو افزود: در چند رسانه‌ای محتوای بسیار زیادی قابلیت تولید دارد محتوایی که به سمتی با متن و فیلم تولید می‌شود در چند دقیقه توسط موشن‌گرافی تولید و مورد بازدید قرار می‌گیرد.

مدیرعامل ایسنا در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه هوشمندسازی خاطرنشان کرد: هوشمندسازی باید در حوزه سامانه‌ها مورد استفاده قرار گیرد فعلا در حوزه خبر قابلیت اجرا ندارد، هیچ کس نمی‌تواند جای خبرنگار، دبیر و سردبیر را بگیرد حتی فعلا هوش مصنوعی هم قابلیت این کار را ندارد که بتواند جای عناصر تولید و انتشار خبر را بگیرد، لذا در بحث هوشمندسازی مقولات هالیودی و کارهای عجیب و غریب قابلیت اجرا ندارد اما در بحث چینش اخبار امکان استفاده از هوش مصنوعی وجود ندارد که قطعا به آن سمت هم می‌رویم.

خیرجو ضمن درخواست از سردبیران استان‌ها برای ورود فعال‌تر به حوزه چندرسانه‌ای خاطرنشان کرد: همچنان حوزه عکس بسیار حائز اهمیت است و نیازمند تقویت سرویس عکس استانها با اولویت قرار داده چندرسانه‌ای هستیم.

وی با تاکید بر استفاده از عکس، فیلم و امکانات دیگر برای جذاب‌تر شدن خبر برای مخاطب تصریح کرد: در حوزه انتشار خبر باید برای جذاب‌تر و قابل‌ خوانش‌تر شدن خبر برای مخاطب تلاش شود، خبر باید به گونه‌ای تنظیم و شکل‌دهی شود که حوصله مخاطب را سر نبرد، استفاده از عکس، ویدئو، پادکست و … در اخبار ماندگاری مخاطب را بالا می‌برد، علاوه بر این استفاده از امکانات لینک اخبار مرتبط به هم و برچسب‌ها نیز بر ماندگاری مخاطب و ارزیابی‌های آنها تاثیر بسزایی دارد.

مدیرعامل ایسنا در ادامه با اشاره به اهمیت ضریب نفوذ اخبار و رنکینگ خبر اظهار کرد: در حال حاضر تعداد کارکتر و انتشار خبر اول و مواردی از این دست کنار گذاشته شده است، باید به‌گونه‌ای خبر بنویسیم که در موتورهای جستجو و آنالیزها بالا بیاییم. تراکنش مخاطب بسیار حائز اهمیت است بنابراین باید به شیوه‌ای عمل کنیم که ورود مخاطب به اخبار را از حوزه‌های مختلف کشور داشته باشیم.

وی افزود: بحث اعتماد مسئولین به خبرگزاری ایسنا جزء افتخارات این خبرگزاری بوده و هست، اینکه ایسنا به عنوان یکی از مجموعه‌های مولود انقلاب امین و محرم نظام و مجموعه انقلاب بوده باعث افتخار است، اما احساسی که هم‌اکنون در میان برخی مسئولان ایجاد شده این است که ایسنا به دنبال مچ‌گیری از برخی مسئولان است، این نگاه را باید تغییر دهیم، شاید بعضا احساس می‌کنیم وظیفه ذاتی ماست و باید تیتری را برجسته کنیم تا خبر بازدید بیشتری بگیرد اما از نگاه مسئول مربوطه به این معناست که دنبال تخریب وی هستیم لذا باید به بحث ایجابی عنایت ویژه‌ای داشته باشید، نگاه سانسور و انتقاد نکردن نیست اما باید نقد همراه با ارائه راهکار باشد.

خیرجو افزود: از ایسنا به عنوان خبرگزاری دانشجویان ایران این انتظار می‌رود که اخبار متقن و علمی منتشر شود، ما در یک خط مقدمی هستیم که چند صد هزار توپخانه، موشک و … به طرف ما گرفته شده و همچنان فضای رسانه‌ای که بتواند پدافند و آفند داشته باشد را نداریم. این ذات کار ماست مانند پزشک و پرستار بیمارستان‌های صحرایی هستیم، امکانات هم کم است لذا باید با توجه به شرایط عمل کنیم، برای تولید خبر هیچ محدودیت ویژه‌ای برای اهالی رسانه وجود ندارد و اهل رسانه اگر بخواهند می‌توانند اخبار را به دست آورند.

مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران افزود: رسالت ما همان‌طور که رهبر معظم انقلاب خطاب به ایسنا فرمودند تولید اخبار خوب است، لزوما هم تمام اخبار گل و بلبل نیست به طور مثال خبر “مادران معسر زندانی” اگرچه خبری ناراحت کننده بود اما باعث آزادی ۲۳۰ مادر زندانی در بند شد و این آزادی حال مردم ایران را خوب کرد، یا در بحث خاموش کردن مشعل‌های روشن (فلرها) در میادین گازی که یکی از دغدغه‌ها و مطالب مردم بود با پیگیری‌ رسانه‌ها و مطرح شدن موضوع توسط رسانه‌ها و ایسنا به سرمنزل مقصود رسید و مشعل‌های فوق خاموش شدند.

خیرجو در ادامه با بیان اینکه مسئولان موضوع مطرح و دنبال شده توسط خبرنگاران را پیگیری می‌کنند، اظهار کرد: روی این موضوع باید کار کنیم البته تحقق ان امر نیازمند آموزش و ارائه سوژه به صورت استان به استان و منطقه به منطقه است.

وی تولید محتوا در مورد رویدادهای فرهنگی، مذهبی، مناسک، آداب و رسوم، فرهنگ فولکلور، گویش‌ها و زبان‌های محلی را مورد تاکید قرار داد و خطاب به سردبیران استانها تصریح کرد: این از مواردی است که استان‌ها بهتر از تهران می‌توانند پیگیری کنند، باید به موارد فوق توجه ویژه داشته باشید چون دشمنان به دنبال از بین بردن فرهنگ‌ها و آداب و رسوم و سنن ما هستند باید این خرده‌فرهنگ‌ها را به گونه‌ای پیگیری و منتشر کنید که قابل انتقال به نسل آینده باشد تا نسل آینده به ایرانی بودن خود افتخار کند.

مدیرعامل ایسنا افزود: ما به عنوان خبرگزاری باید کار ویژه‌ای در این حوزه انجام دهیم، در زمینه هیچ رویدادی نباید ساکت باشیم، باید کدگذاری هویتی خودمان را پیدا کنیم و در ایسنا آرشیو کنیم تا ۵۰ سال دیگر هر کسی بخواهد اطلاعاتی درباره فرهنگ و زبان ما ایرانیان کسب کند به ایسنا مراجعه کند.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا