کریسمسی دیگر با گونه جدید کرونا


ترس جهان از سویه جدید کرونا، مرگ دزموند توتو ـ نماد جنگ با تبعیض نژادی ـ و تلسکوپ فضایی جمیزوب، عناوین مهم خبری روزنامه‌های امروز صبح جهان‌ هستند.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، آلبرت کوچویی در شرح مهمترین اخبار روزنامه‌های دوشنبه، ششم دی ماه می‌نویسد:
 

یا سوزی دیگر یا پایانی بر کرونا!

روزنامه‌های امروز صبح جهان در آستانه سال تازه میلادی نگاهی به سالی دیگر با کرونا دارند. گاردین هم همینطور است. بر دیواری یادبود ملی پر از قلب‌های نقاشی شده است. در لندن آسوشیتدپرس، در عکسی، از قلب‌ها برای سالی دیگر می‌گوید که سال تازه، سالی با سوز سرمای همه‌گیری آمده است. این آیا می‌تواند نوید پایانی بر کرونا باشد؟ دانشمندان، دل خوش کرده‌اند به این که سویه تازه کرونا، شاید نشان فروپاشی قدرت کرونا در جهان باشد. اگر چه آمار ابتلای به آن وحشتناک است. اما این نشان زوال آن است؟ شاید. سال گذشته، سویه «آلفا» کریسمس و ۲۰۲۱ را به فنا برد. این بار سویه «امیکرون» جهان را بر لبه پتگاهی دیگر کشانده است. 

در سوگ توتو

کریسمسی دیگر با گونه جدید کرونا

 روزنامه‌های جهان به تقریب در نگاه نخست خود امروز از خاموشی نماد جنگ با تبعیض نژادی گفتند. اسقف دزموند توتو، که او را غول جنگ با تبعیض نژادی می‌خوانند، در نود سالگی درگذشت. برنده جایزه نوبل که او را «وجدان معنوی» آفریقای جنوبی هم خطاب می‌کردند. در همان«کیپ تاون» سیاه، خاموش شد. جهان در مرگ او به سوگ نشست.
گاردین روزنامه انگلیسی نوشت: دزموند توتو مبارزی بی‌همتا و قهرمان ضدتبعیض نژادی بود. «سپریل راماپوزا» رئیس جمهوری آفریقای جنوبی گفت: او با نسلی از مبارزان، آفریقای جنوبی را آزاد کرد.

نگاهی تازه به عالم

کریسمسی دیگر با گونه جدید کرونا

اکونومیست، از سفر به درازاکشیده یک تلسکوپ فضایی راهی آسمان‌ها می‌گوید. آن را وحشی پرشکوه خوانده‌اند.

آتش تنش

کریسمسی دیگر با گونه جدید کرونا

روزنامه فایننشال تایمز نگاهی در ژرفا به چین و تایوان دارد، که به نوشته‌اش، رقیبان، آتش  تنش را در این جا، شعله‌ور می‌کنند. و تنش همچنان بر فراز بحران اوکراین است. جو بایدن، چشم از آن بر نمی‌دارد. اما او حالا می‌گوید، با کرملین، مذاکره خواهد کرد.

در حاشیه خبرهای امروز آمده است:

آسمان ناشناخته

کریسمسی دیگر با گونه جدید کرونا

گاردین روزنامه انگلیسی نگاه به کهکشان‌ها دارد. ۳۰ سال به درازا کشید تا بزرگ ترین تلسکوپ فضایی، طراحی، ساخته و به فرامرزهای آسمان پرتاپ شود. کشتی سفینه‌ای فضایی «جیمزوب» نگاهی خواهد داشت به دنیاهای فرامنظومه خورشیدی و به نخستین ستارگان و کهکشان‌هایی که در آن سو، می‌درخشند. راکت آریان پنج، از سوی آژانس فضایی اروپا، قدرتمندترین و بزرگ‌ترین رصدخانه را راهی فرامرزها کرده است. مدیر طرح این گام جسورانه در شناخت فرامرزهای فضا می‌گوید: این گامی پرهیجان و هم نگران‌کننده، در شناخت عالم است. قلب تلسکوپ وب، آینه‌ای شش و نیم متری است که تلسکوپ را قادر می‌سازد با دورترین و دیرترین جرم‌های آسمانی را رصد کند. آسمانی، ناشناخته که در حال گستردگی است.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا