سریال‌هایی که فلسطین را تصویر کردند؛ از «چشمان آبی زهرا» تا «وفا»


موضوع فلسطین و اشغال آن توسط رژیم صهیونیستی در این سال‌ها به کررات موضوع فیلم و سریال‌های تلویزیونی در سراسر جهان و به‌ویژه کشورهای مسلمان بوده است؛ در کشور ما هم در طول این سال‌ها با سریال‌ها و آثاری نظیر «چشمان آبی زهرا»، «وفا» و «بازمانده» مظلومیت فلسطین و جنایات اسرائیل روایت شده‌اند؛ آثاری که در زمان پخش خود، جزو کارهای پرمخاطبی هم بودند.

در ادامه این گزارش ایسنا نگاهی داریم به چند سریال که در این سال‌ها درباره اشغال فلسطین ساخته و پخش شده‌اند.

 سریال «چشمان آبی زهرا»

سریال «چشمان آبی زهرا» به کارگردانی علی درخشی و به قلم علی درخشی و سعید سلطانی، روایتی از زندگی یک دختربچه فلسطینی است که در دهه ۸۰ تولید و پخش شد.

داستان این سریال درباره یکی از عوامل بلندپایه اسرائیل است که قصد حضور در انتخابات این کشور را دارد. او پسر نوجوان ناقص‌الخلقه‌ای دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا یک گروه پزشکی را برای جست‌وجو در اردوگاه‌های مردم فلسطین، بسیج کند تا به دنبال تعویض اجزای بدن اشخاصی که از نظر پزشکی با فرزندش مشابهت دارند، بگردند که در این میان زهرا، دختر یکی از کشته‌شدگان فلسطینی، برای جابه‌جایی چشمش با فرزند او انتخاب می‌شود. از سوی دیگر برادر زهرا که از اعضای انتفاضه فلسطین است به دنبال یافتن خواهرش درگیر ماجراهای ناخواسته‌ای می‌شود.

سریال‌هایی که فلسطین را تصویر کردند؛ از «چشمان آبی زهرا» تا «وفا»

«چشمان آبی زهرا» روایتی نمادین از به وجود آمدن کشور جعلی اسرائیل

«چشمان آبی زهرا» روایتی نمادین از به وجود آمدن کشور جعلی اسرائیل را ارائه می‌کند. به این معنی که تئودور (فرزند یکی از مقامات اسرائیلی)، به عنوان یک کودک ناقص الخلقه، استعاره‌­ای از رژیم صهیونیستی است که با دزدیدن اجزای سایرین در پی زنده نگه­ داشتن خود است.

در این سریال به تهیه‌کنندگی سیدعلیرضا سجادپور و سیداحمد میرعلایی، بازیگرانی همچون: جهانبخش سلطانی، حسین معلومی، جمشید جهانزاده و سومیتا حسام ایفای نقش کرده‌اند.

سکانس‌هایی از سریال «چشمان آبی زهرا» در ویدئوی زیر قابل مشاهده است:

دیدار عوامل «چشمان آبی زهرا» با سید حسن نصرالله

«چشمان آبی زهرا» چندین بار از تلویزیون بازپخش شده است. این سریال محصول، شبکه سحر است.

جهانبخش سلطانی در مرور خاطراتش از ساخت این سریال یادآور شده بود برای بازی در این سریال به سوریه و لبنان رفته و با سیدحسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان دیدار کرده بودند.  

سریال‌هایی که فلسطین را تصویر کردند؛ از «چشمان آبی زهرا» تا «وفا»

«وفا» و روایتی از جاسوسی اسرائیل

«وفا» داستان جوانی به نام ژوبین پناهی است که به جرم جاسوسی برای اسرائیل در لبنان زندانی است.

او به دلیل مشکلات روحی و روانی که پس از کشته شدن پدر و مادرش در انفجار بمبی در قبرس، پیدا کرده به بیمارستان منتقل می‌شود. در این زمان مأمور ویژه‌ای از طرف موساد و سازمان امنیت ملی اسرائیل برای ربودن او از آسایشگاه روانی وارد ایران می‌شود.

پوریا پورسرخ، هانیه توسلی، فرهاد قائمیان، فرهاد اصلانی، الیزابت امینی، رضا ایرانمنش و بازیگران لبنانی عدی رعد، حسن عدنان، گیریتا غون و آنجو حمید در فیلم تلویزیونی «وفا» به کارگردانی محمدحسین لطیفی بازی کرده‌اند و تیتراژ این سریال را نیز محمد اصفهانی خوانده بود.

محمدحسین لطیفی: «وفا» سیاسی نبود

مجموعه تلویزیونی «وفا» که نام اولیه آن «غریبه ای در شام»  بود به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما در ۱۴ قسمت تولید و نوروز ۸۵ از شبکه سه سیما روی آنتن رفت.

این سریال داستان پسری ایرانی به نام ژوبین را بیان می کند که در لبنان عاشق دختری به نام وفا می شود و با او برای ازدواج قرار می گذارد. اما به دلیل مسایل سیاسی و همکاری خانواده اش با صهیونیست ها دستگیر می شود و چند سالی در زندان می ماند. وقتی باز می گردد برای ازدواج با وفا اقدام می کند. ولی شرایط به شدت تغییر کرده است و همین مساله روی فعالیت او تاثیر می گذارد.

سکانسی از سریال «وفا» در ویدئوی زیر را مشاهده کنید:

رروایت عشق در بستری اجتماعی سیاسی

مجموعه تلویزیونی «وفا» در بستر مضمونی اجتماعی به مسایل سیاسی هم پرداخت، اما مضمون اصلی این سریال عشق بود.

محمدحسین لطیفی کارگردان این سریال پیشتر درباره مضمون این سریال که تلفیقی از فضای سیاسی و عاشقانه بود، گفته بود: قصه ما سیاسی نبود. مساله صهیونیست برای تمام ملت ایران مشخص است. طی سال‌های گذشته نیز آثار زیادی در ارتباط با مضمون صهیونیست در کشور ما ساخته شده است. اما بیشتر این نوع آثار از ساختارهایی خشک برخوردارند که به همین دلیل مخاطب گریز می‌شوند. ما در ساخت این سریال سعی کردیم مضمونی رمانتیک و لطیف را ارایه کنیم و به این مساله اشاره داشتیم که عشق در میان صهیونیست‌ها و افراد وابسته به آنها اهمیتی ندارد و هدف وسیله را برای آنها توجیه می کند و در راه رسیدن به امیالشان از هیچ کاری فروگذار نیستند. در این میان عشق ویژگی و اهمیت خاصی در داستان پیدا می کند.

به گفته‌ی لطیفی این سریال در مدت دو ماه و هشت روز ساخته شد و هشت قسمت از آن در یک کشور خارجی جلوی دوربین رفت که به همین دلیل فشار کاری زیادی روی عوامل تولید بود که اگر این مساله را در کنار مسایلی که در خصوص تغییر فیلمنامه به وجود آمد قرار دهیم و در آنها ضرب کنیم، به عقیده من نتیجه کار مطلوب و شایسته به نظر رسید.

سریال‌هایی که فلسطین را تصویر کردند؛ از «چشمان آبی زهرا» تا «وفا»

 

«بازمانده» و گزینه همیشگی تلویزیون

فیلم «بازمانده» به کارگردانی مرحوم سیف‌الله داد بی‌تردید بهترین و تأثیرگذارترین فیلم با موضوع فلسطین است که بارها از تلویزیون پخش شده است.

فیلم سینمایی «بازمانده» یکی از مهمترین و ماندگارترین آثاری است که در حوزه مقاومت و نزاع اعراب و اسرائیل توسط یک کارگردان ایرانی ساخته شده است. تمام بازیگران این اثر که در سال ۱۳۷۳ در کشور سوریه ساخته شد، عرب زبان هستند و عمدتا اهل کشور سوریه. سیف‌الله داد فیلمنامه «بازمانده» را بر اساس داستانی از غسان کنفانی نویسنده فلسطینی به نام «بازگشت به حیفا» نوشت که موضوع آن به تشکیل دولت اسرائیل و حکومت آن بر شهر حیفا بازمی‌گردد.

داستان فیلم درباره زن و شوهر جوانی است که به همراه فرزند نوزادشان فرهان در بیت‌المقدس زندگی می‌کنند که صهیونیست‌ها به آنجا حمله می‌کنند و کانون این خانواده از هم می‌پاشد.

زندگی شیرین این خانواده به اشغال یک خانواده یهودی مهاجر در می‌آید و حتی فرزند آن خانواده بومی فلسطین هم مانند یک میراث به آن دو واگذار می‌شود. در واقع، فیلم «بازمانده» ماجرای اشغال فلسطین توسط اسرائیلی‌ها را در قالب مالکیت نامشروع یک زن و شوهر عقیم بر فرزند دیگران روایت کرده است.

عوامل فنی این فیلم بیشتر ایرانی هستند. سیف‌الله داد که کارگردانی، نویسندگی فیلمنامه و تدوین فیلم را بر عهده داشته، فیلمبرداری آن را هم علیرضا زرین‌دست به انجام رسانده، موسیقی آن ساخته مجید انتظامی و چهره‌پردازی آن هم بر عهده عبدالله اسکندری بوده‌است. اما برای بازیگران فیلم از بازیگران عرب استفاده شده و تصویربرداری آن هم در شهرهای لاذقیه و دمشق در کشور سوریه انجام شده‌است.

سکانسی از فیلم «بازمانده» در ویدئوی زیر قابل مشاهده است:

زبان اصلی فیلم عربی است و دوبله آن به فارسی توسط گوینده‌های ایرانی انجام شده‌است. رفعت هاشم پور (صفیه)، ناصر طهماسب (شمعون)، منوچهر والی زاده (سعید)، ژاله کاظمی (لطیفه)، سعید مظفری (مرد یهودی)، مینو غزنوی (همسر مرد یهودی)، احمد رسول زاده (رشید)، ژرژ پطروسی (مرد مسیحی همسایه)، ایران بزرگمهر (همسر مرد مسیحی) دوبلورهای نقش‌های اصلی این فیلم هستند.

سریال‌هایی که فلسطین را تصویر کردند؛ از «چشمان آبی زهرا» تا «وفا»
سلمی المصری بازیگر نقش خاله صفیه در بازمانده

سلمی المصری بازیگر نقش «خاله صفیه» در فیلم سینمایی «بازمانده» به کارگردانی سیف الله داد درباره زمان اکران این فیلم در سوریه به ایسنا گفته بود: با وجود اینکه سال‌ها از ساخت این اثر می‌گذرد، هر ساله در یوم الارض این اثر در شبکه‌های تلویزیونی عربی نمایش داده می‌شود، در زمان اکران آن در سوریه، آن‌قدر استقبال خوب بود که مردم روی پله‌های سالن هم می‌نشستند تا فیلم را ببینند.

ساخت انیمیشن «بازمانده» و ادای دین به زنده یاد سیف الله داد

انیمیشن «بازمانده» هم به نویسندگی مهدی ابوهاشم محصول سال ۱۳۹۴ از تولیدات مرکز پویانمایی صبا با اقتباس از فیلم سینمایی «بازمانده» اثر زنده‌یاد سیف‌الله داد است که در ۴ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای ساخته شد.

روایت قصه انیمیشن «بازمانده»، همان داستانِ فیلم سینمایی «بازمانده» است. تکنیک این فیلم سه‌بعدی کامپیوتری با استفاده از موشن کپچر است، یعنی بازی‌های شخصیت‌های داستان توسط بازیگران زنده صورت می‌گیرد که در «بازمانده» هنرمندان تئاتر نقش‌ها را بازی کرده‌اند و درنهایت نیز حرکات بدن آن‌ها به روی کاراکترهای این انیمیشن انتقال داده می‌شود.

سریال‌هایی که فلسطین را تصویر کردند؛ از «چشمان آبی زهرا» تا «وفا»

داستان اصلی درباره فرهان، یک نوزاد فلسطینی است که پدر و مادرش توسط اشغالگران قدس کشته می‌شوند.

احسان طاهری کارگردان انیمیشن «بازمانده» که در ادامه فیلمی با همین نام به کارگردانی زنده‌یاد سیف‌الله داد ساخته شده است، تاکید کرده بود که این اثر را ادای دینی به آن کارگردان فقید می‌داند.

سریال ترکی «فریاد سنگ»

سریال «فریاد سنگ» توسط یک کمپانی ترکیه‌ای، با هنرمندی بازیگران ترکیه و به تهیه‌کنندگی جلیل اصغری ـ تهیه‌کننده ایرانی ـ ساخته شده است.

اسم ترکی این سریال (آیریلق؛ Ayrılık) است و نسخه عربی آن با عنوان «صرخة حجر» فقط یک نوبت از شبکه mbc پخش و با استقبال مردم فلسطین مواجه شد.

این سریال نخستین بار در سال ۱۳۹۲ از شبکه آی فیلم به روی آنتن رفت.

سکانسی از سریال «فریاد سنگ» در ویدئوی زیر قابل مشاهده است:

موضوع اصلی سریال «فریادسنگ» مقاومت مردم مظلوم فلسطین است؛ این سریال خشم دولتمردان رژیم اشغالگر قدس را برانگیخت تا جایی که مقامات زندان نقیب در فلسطین اشغالی از پخش این سریال در آن زندان جلوگیری کردند و خبرگزاری فرانسه در این خصوص نوشت: در این سریال تلویزیونی سربازان اسرائیلی همچون نیروهای نازی نشان داده می‌شوند. همچنین وزیر امور خارجه اسرائیل اظهار کرده است که این سریال نفرت علیه اسرائیل را برمی‌انگیزد.

توانا ترکای، امیر بندرلی اوغلو و اردال بیلینگن، از بازیگران این سریال ترکی هستند.

سریال‌هایی که فلسطین را تصویر کردند؛ از «چشمان آبی زهرا» تا «وفا»

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا