بازیگر «نجلا ۲»: «نجلا ۱» را ندیده بودم!


در نشست خبری سریال «نجلا ۲»، محیا دهقانی که در فصل دوم جایگزین سارا رسول‌زاده (بازیگر نقش «نجلا» در فصل اول این سریال) شد، پذیرش این نقش را ریسک بزرگی برای خود دانست و گفت: هر بازیگری وقتی جایگزین بازیگر دیگری می‌شود، ریسک می‌کند. هر کسی این را قبول نمی‌کند. زیرا بازیگر قبلی یک تعریفی از آن کاراکتر داده و شما به عنوان بازیگر جدید می‌خواهید آن قالب را بشکنید.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، در این نشست که یکشنبه ـ ۱۸ اردیبهشت ـ در ساختمان روابط عمومی کل سازمان صداوسیما برگزار شد، مسعود کریمی خضراء سرپرست گروه فیلم و سریال شبکه سه، خیرالله تقیانی‌پور کارگردان، سید حسین امیرجهانی نویسنده و آرش ظلی‌پور، سوگل طهماسبی، محیا دهقانی، مرتضی شاه کرم، مصطفی ساسانی و محمد شهبازی، از بازیگران این سریال، حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، بازیگران و عوامل که پیشتر در واحد ۱۶۲ پاسخگوی مخاطبان سریال بودند، از میزان استقبال بینندگان ابراز خوشحالی و عنوان کردند که مخاطبان از شهرهای مختلف و در سنین مختلف با آنها تماس گرفته‌اند و برخی خواستار ساخت «نجلا ۳» شده‌اند.

«نجلا ۱» را ندیده بودم!

محیا دهقانی در نشست خبری این سریال گفت: هر بازیگری وقتی جایگزین بازیگر دیگری می‌شود، ریسک می‌کند. هر کسی این را قبول نمی‌کند. زیرا بازیگر قبلی یک تعریفی از آن کاراکتر داده و شما به عنوان بازیگر جدید می‌خواهید آن قالب را بشکنید. هر بازیگری یک نگاه و یک فرمت اجرایی خاص دارد. برای من ریسک بزرگی بود. زمان هم نداشتیم؛ من چهارشنبه قرارداد بستم و یکشنبه جلوی دوربین سیروس عبدلی بودم. من حتی با لهجه جنوبی هیچ آشناییتی نداشتم.
او افزود: آقای تقیانی‌پور از من پرسیدند «نجلا ۱» را دیدی که من گفتم نه فرصت نبود که ببینم. ولی خدا را شکر آنقدر دراین مسیر هوش و خلاقیت کارگردانمان بالا بود و این اعتماد دوطرفه شکل گرفت که نتیجه رضایت‌بخش بود. در کنار بازیگرانی که به شدت حرفه‌ای بودند و مثل جلوی دوربین که خانواده بودیم، پشت دوربین این صمیمیت وجود داشت. سکانس‌هایی که با خانم حاجیان، شریفی‌نیا و طهماسبی بازی می‌کردیم آنقدر احساسی بود که در روحیه من همچنان اثر دارد و زمان می‌خواهم که از حالت نجلا بودن خارج شوم. وقتی واکنش مردم را دیدم فهمیدم این اتفاق، اتفاق درستی بود. بله نقدهایی وارد است؛ هیچ کاری صد درصد درست پیش نمی‌رود. اما شرایط کار را هم در نظر بگیرید. بر حسب آن شرایط و امکانات، کار بزرگی در «نجلای ۲» اتفاق افتاده است.

مصطفی ساسانی، ایفاگر نقش عطا در سریال «نجلا»، گفت: مخاطبان با دقت زیادی سریال را می‌دیدند. حتی به من گفتند چرا در سکانس آخر عطا به جای اینکه دنبال برادرش عبد بگردد، فقط دعا می‌کند. خیلی برایم عجیب بود که تماشاگران انقدر دقت دارند و اگر راضی نشوند به زبان می‌آیند. این کار باعث می شود ما خیلی با دقت کارمان را انجام دهیم و برای هر سکانس انگیزه ی درستی داشته باشیم‌.

در «نجلا» همه آچار فرانسه بودند

مسعود کریمی خضراء، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه هم گفت: تولید سختی بود. به همه عوامل خدا قوت می‌گویم. در این سریال همه آچار فرانسه بودند؛ کارگردان بازی کرد، طراح لباس بازی کرد. البته این از فقر امکاناتمان هم بود  که جای طلب حلالیت دارد. آقای امیر جهانی نگاه دقیق و درستی به این سریال داشت و آقای تقیانی پور  آن را درست اجرا کرد. کار نگاه نویی بود که ما به روز های آغازین جنگ داشتیم. از چند ماه قبل از جنگ تحمیلی به بافت اجتماعی دو ملت ایران و عراق پرداختیم که تقریبا در فضای سریال بدیع بود. ۴۰ روز ابتدایی جنگ و تقریب بین خانواده ها و تاثیر این نزدیکی ها در فرایند جنگ که برداشتی آزادانه از سمت آقای امیر جهانی از واقعیت تاریخی این مرز و بوم بود. 

او افزود: جایی که افسر ارشد استخباراتی توسط نیروهای حزب الدعوه به کشور ما آورده می شود، رگه‌هایی از واقعیت در تاریخ ابتدایی جنگ دارد. حتی در سریال جاهایی اسمی از شهید حسن باقری داشتیم. باز پرداختن به حزب الدعوه عراق و نزدیکی این جریان سیاسی به گفتمان انقلاب، نکات محتوایی جدی و قوی بود که باعث شد سریال «نجلا» که یک عاشقانه قوی را هم رقم زد، از مخاطب خوبی برخوردار باشد. رضایت مردم برای ما مشهود بود. حتی اگر یک شب سریال به پخش نمی‌رسید، همان شب اعتراض های مخاطبان به ما می رسید.

محیا دهقانی پاسخ شجاعتش را گرفت

خیرالله تقیانی‌پور ـ کارگردان «نجلا» ـ درباره چالش‌های ساخت فصل دوم این سریال و نگرانی بابت افت کیفیت «نجلا ۲» توضیح داد: این واهمه برای افت کیفیت سریال‌های ادامه‌دار طبیعی است. ما با یک چالش دیگر هم مواجه بودیم که بازیگر یکی از کاراکترهای اصلی‌مان به دلایل کاری نتوانست با ما همراهی کند. اما مخاطب معمولا قصه را دنبال می‌کند تا بازیگر را. خوشبختانه قصه‌ی ما، قصه‌ای بود که این تضمین را به ما می‌داد که در «نجلا ۲» از «نجلا ۱»  اقبال عمومی بیشتر شود.

امیرجهانی ـ نویسنده «نجلا» ـ هم درباره‌ی همین موضوع گفت: این نگرانی وجود داشت. بخشی از آن مساله تغییر بازیگر بود. به نظرم خانم دهقانی بزرگترین تصمیم حرفه‌ای‌شان را گرفتند و پاسخ این شجاعت را گرفتند. ما در قدم اول در متن این باور را داشتیم که «نجلا ۲» از فصل یک بهتر خواهد شد. وقتی خلاصه فیلمنامه را حدود دویست و خورده‌ای صفحه بود در اختیار گروه قرار دادیم، همه به این نتیجه رسیدند که این فصل می‌تواند از فصل اول بهتر باشد. در ادامه هم با تلاش‌های گروه کارگردانی نتیجه کار خوب شد.

چرا «نجلا ۲» نوروز و رمضان پخش شد؟

کارگردان سریال «نجلا» در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره‌ی دلیل انتخاب سریال «نجلا» برای پخش در عید نوروز و در ادامه پخش آن در ماه مبارک رمضان، در حالی که این سریال نه محتوایی شاد دارد و نه فضایی رمضانی، چیست؟ گفت: کدام یک از سریال‌ها مناسبت داشت که برای ما داشته باشد؟ اینکه تصور ما این باشد که در ماه شعبان فقط طنز پخش شود، دافعه ایجاد می‌کند. من فکر می‌کنم در چند سال اخیر مدیران سازمان صداوسیما جسارتی را با پخش «گاندو» شروع کردند؛ اینکه چون حتما عید است باید طنز پخش کنیم، به نظرم این یکنواحتی مردم را اذیت می‌کند. مخاطب دوست دارد ژانرهای مختلف را در رسانه ملی ببیند. در برهه‌ای به یاد دارم ماه محرم حتی کارتون هم نشان نمی‌دادند. خب مخاطب پس می‌زند. ما الان کلی شبکه داریم که مخاطب می‌تواند انتخاب کند. در مورد سریال هم همین‌طور است، می‌تواند ژانر انتخاب کند. ما دو سریال کمدی داشتیم آیا از همه به یک اندازه استقبال شد؟ ما نباید یک سبد بگذاریم که همه‌اش طنز باشد. درست است مردم در برهه‌ای با «پایتخت» انس گرفتند و امیدوارم دوباره پخش شود اما دال بر این این نیست که همیشه در عید نوروز کمدی پخش کنیم و همیشه در محرم محتوای غم و قصه پخش کنیم یا همیشه در ماه رمضان سریال سفره افطاری داشته باشیم. من منکر سریال مناسبتی نیستم ولی نه اینکه فقط یک ژانر به مخاطب بدهیم. اینکه ما توانستیم سبد مخاطب را متنوع کنیم حسن است. هر وقت دو باکس شبیه بودند فقط یکی مورد اقبال عمومی قرار گرفته. مخاطبی که می‌خواهد اکشن بیند چکار باید بکند؟ نباید بگوییم برای فلان مناسبت حتما کمدی بسازیم؛ باید سبد متنوع باشد مخاطب خودش انتخاب کند.

آرش ظلی‌پور، یکی از بازیگران «نجلا ۲» هم در پاسخ به این سوال گفت: در ماه رمضان کمدی پخش کردیم و ذائقه مخاطب را ما شکل دادیم. الان در واحد ۱۶۲ دیدیم که مخاطب ها از کجاها تماس می‌گیرند. این دیگر آمار و ارقام جاهای مختلف نیست. وقتی کار دیده شده یعنی خلأ وجود داشته که پر شده. به نظرم این هوشمندی مدیران شبکه سه بوده که این انتخاب را داشتند. مثل سفره می‌ماند هر کس یک چیزی برمی‌دارد سفره تلویزیون درماه رمضان امسال رنگین‌تر بود.

همچنین مسعود کریمی خضراء  ـ سرپرست گروه فیلم و سریال شبکه سه ـ هم در پاسخ به همین سوال گفت: طبق یکی از نظرسنجی‌های سازمان صداوسیما در سال ۹۸ که برای انتخاب ژانر مورد علاقه مخاطب برای سریال است، مخاطبان درام را انتخاب کرده‌اند. ما به آن نظرسنجی رجوع کردیم. این تصمیم بی‌مبنایی هم نبود.

سوگل طهماسبی، دیگر بازیگر سریال «نجلا» گفت:  افتخار می‌کنم ک جنوبی هستم و در «نجلا۱ و ۲» اولین بار بود که به گویش خوزستانی که آنجا بزرگ شدم صحبت کردم. من سکانس به سکانس را خوب لمس می‌کردم.  دهه شصتی هستم و با خاطرات مادر بزرگم بزرگ شدم که از جنگ می‌گفت و از وقتی هم ازدواج کردم، خاطرات پدر شوهرم که در جنگ بودند را می‌شنوم. چند قسمت را با حضور ایشان دیدم. تمام خاطراتش برایش زنده می‌شد. و من می‌دیدیم با چه هیجانی کار را می‌بیند. در مجموع «نجلا» تواست سی تا چهل درصد از رنج و محرومیت استا نمن را نشان دهد و همچنان شصت درصد دیگر شاید هم بیشتر مانده که ما تلاش کنیم مردم آن خطه را به نمایش بگذاریم. خیلی خوشحالم که آقای تقیانی پور و آقای امیر جهانی به عنوان کسانی که جنوبی نیستند، قصه ای را شروع می‌کنند که در آن از خطه‌ای صحبت می‌شود که مردمانش همیشه مثل نخل‌هایش سرپا ایستادند و ایساندگی می‌کنند.

توضیحاتی درباره شباهت «نجلا» به «زیرخاکی»

در ادامه این نشست سیدحسین امیرجهانی ـ نویسنده «نجلا» ـ درباره یکی از نقدهایی که به این سریال وارد شد، توضیح داد: یکی از نقدهایی که وارد شد شباهت «زیرخاکی» با چند قسمت اول «نجلا» بود. ما سیناپس کامل «نجلا» را زمستان ۹۹ یعنی سه ماه قبل از اینکه «زیرخاکی۲» پخش شود، تحویل دادیم. این ایرادی است که از این جهت وارد است و می‌توان از این موازی کاری جلوگیری کرد.

امیرجهانی با بیان اینکه برای به موقع رسیدن سریال به پخش، حدود ۱۰۰ دقیقه از فیلمنامه حذف شد و این مساله به کار لطمه زد، افزود: این اتفاق خوشایند من و کارگردان نبود اما چاره ای نبود و زمان کم بود.

راز موفقیت «پایتخت»، «نون.خ»  و «نجلا»

او درباره ساخت سریال‌هایی درباره قومیت‌های مختلف ایرانی نیز گفت: در سال‌های اخیر تجربه ثابت کرده هر موقع دوربین از پایتخت خارج شده، کار جواب داده است. «پایتخت»، «نون.خ» و «نجلا» کارهای درجه یکی بودند. امیدوارم که این اتفاق تکرار شود و کارها را به درون قومیت‌ها ببرند. «نجلا» برای سازمان کاری کاملا استراتژیک بود. ما برای اولین بار دوربینمان را سمت دیگر بردیم. در این سریال عراقی‌ها تفکیک شده‌اند. فکر می‌کنم الان سازمان با مدیریت جدید باید برود سراغ کارهایی که منطقه‌ای باشند و بتواند کارها را خارج از کشور پخش کند، چه به جهت توجیه اقتصادی و چه فرهنگی ـ سیاسی.

کارگردان «نجلا» هم درباره لوکیشن‌های این سریال با بیان اینکه این مجموعه بیش از ۲۵۰ لوکیشن داشته است، توضیح داد: یکسری اتفاق‌ها باعش شد بالاجبار لوکیشن‌ها را تغییر دهیم. برای ضبط صحنه آخر نمی‌توانستیم به جنوب برویم با توجه به اینکه آنجا گرم است و دوربین هنگ می‌کند. انزلی هم رفتیم و با باران مواجه شدیم. با خیلی از اتفاق‌ها روبرو شدیم ولی از همان زمان پیش تولید تصمیمان این بود که لوکیشن‌های بکر را نشان دهیم. خیلی گشتیم که ویلایی درخور یک افسر ارتش عراقی پیدا کنیم. ساخت سریال در بغداد هم خیلی سخت است و به دلایل امنیتی کسی نمی‌تواند ادعا کند در بغداد سریال بسازد. اینکه چقدر موفق بودیم را مخاطب باید بگوید. اما در جاهایی جبر بر ما حاکم بود.

مدیریت حرفه‌ای رسانه ایجاب می‌کند درباره مخاطب با صداقت صحبت کند

در ادامه نشست «نجلا ۲»، سرپرست گروه فیلم و سریال شبکه سه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره دلایل ضعف سریال‌های تلویزیونی و کاهش مخاطب در سال‌های اخیر با اشاره به صحبت‌های رییس صداوسیما درباره کاهش مخاطبان تلویزیون، گفت: مدیریت حرفه‌ای رسانه ایجاب می‌کند که درباره‌ی مخاطب هم با صداقت صحبت کند و این فرموده ریاست محترم سازمان قابل تقدیر است. در اعلام نظرسنجی‌ها لزوما کیفیت کار نیست که میزان رضایت مخاطب را رقم می‌زند، شرایطی که در آن از مخاطب سوال پرسیده می‌شود و مجموع شرایط اقتصادی، سیاسی و مجموع عملکرد سازمان هم دخیل است که ممکن است کاهش رضایت را در پی داشته باشد. همچنین تغییر ذائقه مخاطب در کنار ظهور رقبای جدیدی مثل شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی که محدودیت‌های سازمان را به لحاظ مالی، محتوایی و ساختاری، تا حد خیلی کمی دارند، هم موثر است. کمبود مالی هم عامل دیگری است. بالاخره بضاعت سازمان صداوسیما همین است. این ها هم باید در نظر گرفته شود.

کریمی خضراء افزود: سعی‌مان بر این است که ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی و پشتیبانی معاون محترم همین اردیبهشت و خرداد کارهای ماه رمضان و عید سال آینده که توأمان هست را جمع بندی کنیم. این خودش یک مسئله است. پیش آمده سریالی بعد از چند ماه از ساخت متوقف شده. یک سری اقتضاعات اجرایی، کنداکتور را تغییر می‌دهد. در مجموع می‌خواهم بگویم رضایت هیچ مدیری در سازمان صداوسیما این نیست که مخاطب کاهش پیدا کند و یا مخاطب ناراضی باشد. ما فکر می‌کنیم آنچه در بضاعت داریم در میدان گذاشتیم. سعی‌مان بر این است که در مدیریت جدید با برنامه‌ریزی جدیدی کار را پیش ببریم. داریم تدبیر می‌کنیم حداقل در شبکه خودمان صرفا یک کار نداشته باشیم که پخشش به اجبار صورت گیرد. سال‌های پیش هم این نبوده، سال ۹۹ هم که «گاندو» روی آنتن رفت ما سریال دیگری هم داشتیم. با یک ریسک موفق مدیریتی مواجه بودیم. ان‌شاءالله سال آینده هم موفق تر از این باشیم.

در پایان نشست ابولقاسم هوشمند ـ قائم مقام مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما ـ هم گفت: نقد کردن و به تعبیر عامیانه نق زدن کار سختی نیست. همه می‌توانیم انجام دهیم خودم هم زیاد انجام می‌دهم. حقیقتا «نجلا» در دل حوادث اجتماعی ما یک سریال موفق بود. نتیجه آن در نظرسنجی‌ها هم منتشر خواهد شد. جنس «نجلا» مردمی بود فلذا به دل مخاطب هم نشست. اینکه در این آوردگاه سخت مجازی، مجموعه ای کاری تولید کند که مخاطب را پای قاب جادویی بنشاند، به نظر من جهاد است. در این اوضاع کار کردن واقعا سخت است. صداوسیمای ما اگر تک و تنها این طرف میدان ایستاده، در مقابل ما هزاران مجموعه با هزینه‌های چند ۱۰ برابری و گاهی چند صد برابری با ما مقابله می‌کنند. «نجلا» جنگ تحمیلی را نشان می‌دهد که یک درام عاشقانه هم در دل آن جریان دارد و این برای جوانانی که آن دوران را ندیدند، قابل پذیرش‌تر است که ببینند در دل این اتفاقات زندگی هم جریان داشته. اینکه خارج از پایتخت زندگی اقوام را به تصویر می‌کشیم کار بزرگی است. در این آوردگاه سخت رضایت حاصل شده است.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا