روابط عمومی پویا و کاردان ضامن پیشرفت سیستم مدیریتی است
حجتالاسلام قاسم جعفرزاده در گفتوگو با خبرنگار مهر، ضمن گرامی داشت روز ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی اظهار کرد: راه مهم و اساسی توسعه و خودکفایی اطلاعرسانی است. ساختار روابط عمومی این قدرت را دارد که به نحو علمی و با تکنیکهای مختلف، مفهوم توسعه را تبیین کند و افکار عمومی را به سمت پیشرفت هدایت میکند.
وی به راهکارهای توسعه نقش روابط عمومی در عرصههای مختلف جامعه اشاره کرده و اظهار داشت: آموزش ابزار اولیه برای توسعه نقش روابط عمومی است، جذب نیروهای کارآمد و متخصص، اعتماد به روابطعمومی، اعطای اختیارات لازم به روابطعمومی، بازیگر کردن روابطعمومیدر عرصههای مختلف، اجازه حضور روابطعمومی در جلسات و شوراهای سیاست گذاری و تصمیمگیری از جمله ابزارهای توسعه نقش روابط عمومی در عرصههای مختلف جامعه است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل افزود: در راهکارهای یاد شده، ابزارهایی چون بودجه، امکانات، تجهیزات باید به روابطعمومی ها داده شود که با استفاده از ابزارهای اشاره شده میتوان شاهد به وجود آمدن روابطعمومیهای موفق ایرانی در سطح بین الملل بود.
حجتالاسلام جعفرزاده نقش روابط عمومیها در مقابله با تهاجمات فرهنگی و جنگ رسانهای را مهم ارزیابی کرده و خاطر نشان ساخت: اصولاً در تهاجم فرهنگی، اعتقادات و باورهای مردم را نشانه میگیرند و به همین دلیل این نوع تهاجم در بین انواع تهاجمات نظامی، سیاسی، اقتصادی نقش اساسی را بازی میکنند، یعنی ملتی که استقلال فرهنگی نداشته باشد به طور یقین در همه زمینههایش نیز مستقل نخواهد بود.
ملت آگاه و بصیر همواره پیروز میدان تهاجم فرهنگی است
وی افزود: یقیناً مقدمه تهاجم نظامی بر منطقهای، تهاجم فرهنگی علیه آن منطقه است، و تنها مردمانی از چنین تهاجماتی پیروز از میدان بدر خواهند آمد که شناخت کاملی از فرهنگ، آداب و رسوم منطقهای و کشوری و شهری خود داشته باشد. البته مبارزه با تهاجم فرهنگی به معنای مبارزه با پیشرفت نیست بلکه به معنای دریافت پیشرفت به صورت غربال شده است، نقش اطلاعرسانی و فرهنگ سازی روابط عمومی میتواند کارکرد مقابله با تهاجم فرهنگی داشته باشد.
عضو شورای فرهنگی عمومی استان به گسترش فعالیت شبکههای اجتماعی در جهان و نقش آنان در شکل گیری افکار عمومی و ورود روابط عمومیها به این عرصه اشاره کرد و افزود: بنده در نامگذاری شبکههای اجتماعی از عبارت «شکل گیری افکار عمومی با یک کلیک» استفاده میکنم و معتقدم گسترش ارتباط مؤثر ادارات با مردم در شبکههای اجتماعی به سادگی امکان پذیر است. بنابراین روابط عمومیها چارهای جز این ندارند که از شبکههای اجتماعی هم متناسب با برنامههای خود به میزان قابل توجهی بهره برداری کنند.
روابط عمومی حرفه ای باید به روز و کارآمد باشد
حجتالاسلام جعفرزاده به نقش آموزش و به روزآمدی مدیران و کارشناسان روابط عمومی در ارتباطات مؤثر درون سازمانی و برون سازمانی اشاره کرد و افزود: روابط عمومی حرفه ای باید به روز و کارآمد باشد. آموزش کلید توسعه روابط عمومی است. اگر بخواهیم با عملکرد روابط عمومی بر مخاطبان اثرگذار باشیم، باید با دانش روابط عمومی، تکنیکهای ارتباط با رسانهها، روابط عمومی الکترونیک، مخاطب شناسی آشنا باشیم. لذا آموزش روز آمد میتواند ما را به اهداف مان برساند.
وی در پایان به بیان نظر و دیدگاه خود در خصوص آینده روابط عمومی کشور پرداخت و گفت: به نظر من با توسعه فردی میتوان به توسعه روابط عمومی هم رسید. اگر تک تک کارشناسان روابط عمومی توسعه پیدا کنند روابط عمومی هم توسعه مییابد. من به آینده خوش بینم و امیدوارم به زودی شاهد تحولات ساختاری در این حوزه باشیم.
منبع:خبرگزاری مهر