کیارستمی در جشنواره برلین و لغو یک اجرا از جشنواره تئاتر فجر



روز سه‌شنبه هم با حاشیه‌هایی از جشنواره‌های فجر از جمله لغو یک اجرا در جشنواره تئاتر فجر همراه بود و همچنین خبر رسید که فیلم «خانه دوست کجاست؟» ساخته عباس کیارستمی برای نمایش در بخش مرور آثار جشنواره فیلم برلین برگزیده شده است.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، استقبال از نمایش «آگنی‌تاژ»، لغو یک اجرا و چند تغییر در جدول نمایش‌های بخش صحنه‌ای چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر از جمله رویدادهای این جشنواره در یکی دو روز گذشته بوده است. قرار بود سوم بهمن ماه نمایش «امل» به کارگردانی جواد الاسدی از عراق در دو نوبت ۱۶ و ۱۹ در تالار مولوی روی صحنه برود اما اولین اجرای آن لغو شد، مدیر تالار «مولوی» توضیحاتی را درباره لغو اولین اجرای نمایش عراق در این تالار ارایه کرد.

از سویی یکی از جشنواره‌های فجر امسال (۱۴۰۱) قرار است بهار سال آینده برگزار شود؛ بر این اساس دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر به بهار سال آینده موکول شد و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور دلایل این تصمیم را تشریح کرد.

همچنین عبدالرضا سهرابی – مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره همکاری جشنواره تجسمی فجر با گالری‌ها، گفت: آنچه در جشنواره اتفاق می‌افتد بر اساس فراخوان است. همچنین بستر دائمی ارتباط هنرمندان، نگارخانه‌های سطح هر شهر و استان است که هنرمندان از طریق همین کانال وارد فراخوان می‌شوند؛ زیرا در ابتدا نمایشگاهی برگزار کردند و به سطح و جایگاه حرفه‌ای رسیدند. حوزه اختیار ما و نگارخانه‌ها در جشنواره فجر متفاوت است، اما حمایت ما از نگارخانه‌ها برای تسهیل‌گری در برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌ها یک حمایت جدی است و پای حرفمان محکم ایستاده‌ایم.

«سرهنگ ثریا» نام یکی دیگر از فیلم‌هایی است که برای حضور در جشنواره فیلم فجر امسال آماده شده است. این فیلم را لیلی عاج که سال‌ها تجربه کارگردانی در تئاتر ئارد، ساخته و تازه ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است. 

در خبری دیگر که پیرامون جشنواره فیلم فجر است، اعلام شد که برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از دوازدهم بهمن ماه تا پایان جشنواره به صورت زنده از شبکه نمایش پخش خواهد شد.

خاطره‌بازی با جشنواره‌های فجر 

پانزدهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری رحیم نجفی برزگر، یکی از سلسله روایت‌هایی از مجموعه خاطره‌بازی با جشنواره تئاتر فجر بود که در این روز به آن پرداختیم. جشنواره پانزدهم تئاتر فجر بازیگران پرشماری در این جشنواره روی صحنه رفتند از مهدی فتحی و پرویز پرستویی تا ماهایا پطروسیان و رویا تیموریان، از پارسا پیروزفر و فرهاد اصلانی تا تانیا جوهری و سیروس گرجستانی. حالا اما جمعی از آن بازیگران درخشان از دنیا رفته‌اند. تعدادی، تئاتر را کنار گذاشته‌اند و برخی دیگر همچنان به صحنه می‌روند.

یکی دیگر از مجموعه خاطره‌بازی‌های روز مربوط به دوره بیست‌وچهارم جشنواره فیلم فجر بود که جمعی از سینماگران سرشناس در این آیین آرزوهای خود را به زبان آورده بودند و حالا پس از نزدیک به دو دهه بازخوانی برخی از آن‌ آرزوها بخصوص از کسانی که دیگر در میان ما نیستند، قابل تامل است.

فیلم من عکس‌العملی به همین شرایط است

در روزهای اخیری که پشت سر گذاشتیم، شرایط جامعه و اتفاق‌هایی که در آن رقم خورد، تحریم‌هایی را برای حوزه هنر رقم زد. با بهروز افخمی که چندی قبل اعلام کرده بود با فیلم «فرزند صبح» از سینما خداحافظی کرده است در حالی‌که روزهای گذشته خبر رسید قرار است فیلمی را با نام قابل تأمل «صبح اعدام» بسازد، درباره روزهای حساسی که جامعه هنری در آن به سر می‌برد و فیلم جدیدش گفت‌وگویی کردیم. بهروز افخمی تاکید دارد که به بحث‌ها و موضوع‌های سیاسی وارد نشود ولی گاهی اظهار نظرهای سیاسی حاشیه‌دارش او را به صدر اخبار می‌رساند؛ می‌گوید با کارگردانی در سینمای ایران خداحافظی می‌کند اما استخاره‌اش پس از سال‌ها خوب می‌آید و سراغ ساخت فیلمی درباره ماجرای یک اعدام می‌رود. او چه در زمانی که فیلم ساخته، چه وقتی که نزدیک به ۱۳ سال از فیلمسازی دوری کرد و چه در مقطعی که نماینده مردم تهران در مجلس شد، همیشه خبرساز بود و هنوز هم بعضی حرف‌ها و تحلیل‌هایش بوی جنجال و حاشیه می‌دهد.

بهروز افخمی: آشوب اخیر یک نمایش زودگذر بود

 انتقاد افخمی به وضعیت سینما:‌ کفگیر سینمای انتقادی به ته دیگ خورده

«تام هنکس» بدترین بازیگر مرد می‌شود!

در اخبار روز سینما همچنین نامزدهای جوایز سالانه تمشک طلایی برای انتخاب بدترین‌های سینمای هالیوود اعلام شد و فیلم زندگی‌نامه «بلوند» در ۸ شاخه نامزد شد، این در حالی است که نام «تام هنکس» نیز در میان نامزدهای بدترین بازیگر مرد دیده می‌شود.

نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد

افزون بر این  نیکی کریمی فیلم «خانه دوست کجاست؟» ساخته عباس کیارستمی را برای نمایش در بخش مرور آثار هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین برگزید. بخش مرور آثار امسال جشنواره برلین با عنوان «جوان در قلب – بزرگ شدن در سینما» شامل نمایش مجموعه ای از آثار انتخاب شده توسط کارگردانان، بازیگران و فیلمنامه نویسان بین المللی است و نیکی کریمی سینماگر ایرانی نیز یکی از چهره هایی است که برای انتخاب فیلم در این بخش انتخاب شده است. از طرفی مستند «ابرقدرت» که حاصل سفرهای «شان پن» سینماگر آمریکایی پیش از آغاز جنگ و همزمان با وقوع آن در اوکراین است، ماه آینده در بخش غیررقابتی جشنواره برلین رونمایی خواهد شد.

همچنین سه فیلم سینمای «جاده جنگلی»، «صبح اعدام» و «اسفند» موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند و این‌که سالن‌های سینمایی سراسر کشور چهارشنبه (۵ بهمن ماه) از صبح تا عصر تعطیل هستند.

خبرهایی از «نون خ»

تصویربرداری سریال طنز «نون خ» این روزها در تهران ادامه دارد؛ مجموعه ای که حالا به فصل چهارم خود رسیده است و از گزینه‌ های اصلی پخش نوروزی است.بازیگرانی از جمله حسن معجونی، سعید آقاخانی و حمیدرضا آذرنگ در کنار بازیگران فواصل گذشته به ایفای نقش می‌پردازند.

از اخبار جشنواره‌های فجر، سینما و سریال که بگذریم، ۹ نامزد نهایی ششمین دوره‌ جایزه‌ «ابوالحسن نجفی» در حوزه ادبیات و کتاب معرفی شدند. در ادامه هیات مدیره انجمن ورزشی‌نویسان ایران نیز برای استفاده از کلمه جعلی به جای واژه «خلیج فارس» در نامه‌ای خطاب به رئیس انجمن جهانی ورزشی‌نویسان اعتراض کردند.

در بخش تجسمی نیز درباره نگهداری از مجسمه‌های شهری و لزوم اهمیت دادن بیشتر به بحث فرهنگ و هنر با نادر قشقایی ـ هنرمند مجسمه‌ساز ـ گفت‌وگو کردیم. مشروح این گفت‌وگو را می‌توانید در این لینک بخوانید. 

هزینه حج چقدر است؟

دامنه هزینه حج تمتع در کشورهای مسلمان از ۳۰۰۰ تا فراتر از ۱۰۰۰۰ دلار پیش‌بینی شده است. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اما تخمین زده است هزینه تقریبی حج برای زائران ایرانی حدود ۱۵۰ میلیون تومان شود، این در حالی است که سازمان حج و زیارت هنوز به طور رسمی هزینه کامل هر نفر در حج تمتع ۱۴۰۲ را اعلام نکرده و نسبت به اعلام تقریبی آن واکنشی نشان نداده و این مبلغ را هنوز تایید نکرده است.

از کشف جواهرات در بدن یک مومیایی تا بازگشت آثار چند میلیون دلاری به ایتالیا

سی‌تی‌اسکن‌های جدید مومیایی پسری که حدود دو هزار و ۳۰۰ سال پیش در مصر درگذشته است، نشان می‌دهد که جواهرات کمیابی درون بدن او قرار داده شده است. مومیایی این پسر نوجوان که با نام «پسر طلایی» ‌ شناخته می‌شود، در سال ۱۹۱۶ میلادی و در گورستانی واقع در مصر کشف شده بود.

همچنین مجموعه‌ای از آثار تاریخی غارت‌شده به ارزش میلیون‌ها دلار از ایالات متحده آمریکا به ایتالیا بازگردانده شد.

انتهای پیام 


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا