نیازمند خبرنگارانی با نگاه تخصصی در دنیای امروز هستیم



ایسنا/خراسان رضوی معاون سردبیر و دبیر تحریریه قدس آنلاین خراسان رضوی گفت: در دنیای امروز نیازمند خبرنگارانی با نگاه تخصصی هستیم، به گونه‌ای که علاوه بر خبرنگار بودن، متخصص نیز باشند.

حبیب قاآنی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص نقش خبرنگاران در دنیای امروز، اظهارکرد: امروزه خبرنگاران از جریان خبرنگار عام خارج شده‌اند؛ به طوری که نیازمند خبرنگارانی هستیم که به‌ صورت تخصصی در حوزه‌های مختلف فعالیت کنند و درواقع خبرنگار و متخصص باشند. شاید در دوره‌ای این نیاز احساس نمی‌شد و الزام کار خبرنگاران در حد جریان عام بود ولی امروزه این‌گونه نیست زیرا ابزار و امکانات ارتباطی بسیار افزایش یافته‌است. در این‌صورت اگر نگرش خبرنگاران به طور عام باشد، در جریان خبر قرار نخواهندگرفت و به عنوان منبع برای مخاطب خود واقع نمی‌شوند.

وی ادامه داد: امروزه خبرنگارانی مرجع هستند که در حوزه تخصصی خود، فعالیت می‌کنند و در حقیقت متخصصانی هستند که نظرات کارشناسی ارائه می‌دهند. ممکن است سینماگر، سیاست‌مدار، جامعه‌شناس و … نباشند، اما نسبت به نگاه تخصصی، نگاه و بیانی بسیار نزدیک و ملموس‌تر دارند؛ به این معنا که نگاه نزدیک و ملموس‌تر به یک نگاه تخصصی است تا یک نگاه عام.

قاآنی عنوان کرد: زمانی بیان می‌شد که خبرنگاران باید مانند اقیانوس به تمام موضوعات اشراف داشته‌باشند، اما به نظر می‌رسد در جامعه خبری و جهان ارتباطات امروز این گفته مورد قبول نباشد؛ به طوری که تنها مانند اقیانوس پهناور بودن کافی نبوده و باید عمیق باشند. در چنین شرایطی ما در حال حاضر نیازمند خبرنگارانی با نگاهی تخصصی هستیم.

این روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای بیان کرد: جایگاه خبر و خبرنگاری در خصوص ویروس کرونا که یکی از مسائلی است که جهان را به خود درگیر کرده‌است، می‌تواند افکار عمومی را مدیریت کند، به عنوان ریل عمل کرده و راه را روشن کند، زیرا اتفاقی است که ناگهان رخ داد و همه را درگیر کرد. به طوری که شاهد نشر و توزیع مطالب و اخبار متنوعی در فضاها و شبکه‌های اجتماعی بودیم که باعث گمراهی، ترس و گاهی ضرر مردم می‌شد. به این ترتیب لازمه حضور خبرنگاران در این شرایط آگاه‌سازی مردم است. به طوری که اگر هدف خبرنگار آگاه‌سازی جامعه باشد، در این شرایط و بحران‌ها می‌تواند منبع موثقی برای مخاطبان باشد.

قاآنی خاطرنشان کرد: به این صورت که مردم مطالب خبرنگارانی که دارای هویت رسانه‌ای هستند را به عنوان منبع درست و موثق، جایگزین اطلاعات وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها، شبکه‌ها، کانال‌ها و صفحات شخصیت‌های معروف اینستاگرام کنند. شرط این جایگزینی این است که افراد و گروه‌هایی که بر مسائل و موضوعات اشراف کامل دارند، به عنوان مثال پزشکان در زمینه ویروس کرونا، خبرنگاران را به عنوان امین خود و افرادی که می‌توانند حامل اخبار درست باشند بپذیرند؛ به طوری که زمانی که لازم است، هشدارهای درست داده‌ شود و آمارهای غلط صفحات توییتری، اینستاگرامی و … اصلاح شوند.

وی ابراز عقیده کرد: بنابراین مدیریت افکار عمومی مردم تحت کنترل قرار می‌گیرد و مانع از هم‌گسیختگی و بی‌نظمی در جامعه می‌شود. به عنوان مثال عده‌ای از افراد بر اساس اطلاعاتی که در فضای مجازی مطالعه کرده‌اند ممکن است اعتقادی به ماسک زدن نداشته‌باشند، برخی نیز موضوع را بسیار شدیدتر در نظر گرفته و به اطلاعاتی که بعضی افراد در خصوص مصرف داروهای گیاهی ارائه می‌دهند، استناد می‌کنند. در این شرایط، جریانی که می‌تواند منبع موثقی برای کسب اطلاعات باشد، جامعه خبری و خبرنگاران هستند، اما به دلیل این که کمتر به آن‌ها اعتماد شد و کمتر اطلاعات کامل و جامعی در دسترس داشتند، در این رقابت عقب افتاده و به تبع آن جامعه تسلیم موج‌های خبری نادرست شد.

معاون سردبیر و دبیر تحریریه قدس آنلاین خراسان رضوی تصریح کرد: به این ترتیب به نظر می‌رسد در چنین مسائل و بحران‌هایی مانند کرونا، سیل، زلزله و … که به ناگاه رخ می‌دهند، بحث خبرنگاری در مدیریت بحران به طور جدی باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد و همیشه در کنار کمیته مدیریت بحران، عناصر خبر به عنوان منابع موثق و امین حضور داشته‌باشند.

قاآنی با اشاره به پدیده شهروندخبرنگاری تشریح کرد: اکنون اشکال مختلفی از وسایل ارتباطات جمعی شکل گرفته‌است. به عنوان مثال در دوران قرنطینه شاهد افزایش مجموعه ‌گفت‌وگوهای تصویری در صفحات مجازی هستیم، اما این گفت‌وگوها هیچگاه جایگزین جریان گفت‌وگومحور وسیله ارتباطی مانند تلویزیون نشده‌اند. در واقع قرار نیست چیزی باعث حذف وسیله ارتباطی شود. در تمامی اتفاقات و حوادث خبری، ممکن است خبرنگار به عنوان شخص اول حضور نداشته‌باشد، اما شهروندان حضور دارند. به عنوان مثال تصاویر اولیه از انفجار بندر بیروت توسط شهروند خبرنگارها گرفته‌شده‌است یعنی افرادی که با موبایل‌های شخصی در حال تصویربرداری بوده‌اند.

وی اضافه کرد: تا زمان رسیدن نگاه حرفه‌ای جریان رسانه‌ای، شهروندخبرنگار پازل ابتدایی را به عنوان کامل‌کننده و شروع جریان خبری می‌سازد. مخاطبان هیچ‌وقت گفته‌های فردی که در پشت موبایل قرار دارد و تصویربرداری می‌کند را به عنوان منبع موثق قبول نمی‌کنند و تنها به تصاویر ثبت‌شده توسط او استناد می‌کنند. مخاطبان ترجیح می‌دهند اطلاعات را به وسیله رسانه‌ها دریافت ‌کنند. به طور مثال شما هیچگاه آمار مرگ‌ومیر را از یک شهروندخبرنگار قبول نمی‌کنید اما آمار و اعدادی که رسانه اعلام می‌کند از نظر حرفه‌ای عدد قابل ‌قبول و موثق‌تری است.

این روزنامه‌نگار خاطرنشان کرد: بنابراین هیچگاه شهروندخبرنگار جایگزین رسانه و خبرنگاران نمی‌شود؛ چراکه شهروندخبرنگار ابزاری برای کامل کردن جریان اطلاع‌رسانی است و نه به عنوان جریان فکری. در واقع شهروندخبرنگار زمینه‌های کامل شدن پازل اطلاعاتی جریان فکر را فراهم می‌کند.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا