واکسینه کردن تا چه مدت مردم را از کرونا مصون نگه می‌دارد؟


تاثیر واکسینه کردن در برابر کرونا، افزایش تعداد مهاجرانی که در راه رسیدن به اروپا غرق می‌شوند، ادامه ناآرامی‌ها در آفریقای جنوبی و آماده شدن مکرون برای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه موضوعات مورد بحث امروز در روزنامه‌های جهان است.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، آلبرت کوچویی ـ گوینده پیشکسوت ـ هر روز مهم‌ترین اخبار روزنامه‌های جهان را مرور می‌کند و با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد. بر این اساس اخبار امروز پنج‌شنبه (۲۴ تیرماه) روزنامه‌های جهان به شرح زیر است:
 

هنوز ناآرامی

فایننشال تایمز روزنامه انگلیسی نوشت: در آفریقای جنوبی، ناآرامی‌ها سخت گسترده و پرخشونت شده است. همه برای جیکوب زوما، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور که اکنون در حبس است. راما پوزا رئیس‌جمهوری امروز آفریقای جنوبی پس از بازداشت ۱۳هزار تن، ناآرامی‌های اخیر را خشونت‌آمیزترین از عصر آپارتاید  تا امروز خوانده است.  ناآرامی‌هایی که بیش از ۷۰ قربانی به جای گذاشته است. موج خشونت امکان ادامه واکسیناسیون و ارائه خدمات بهداشتی را به هم ریخته است. وزیر بهداشت می‌گوید، ابتلای به ایدز هم همراه با دیگر بیماری‌ها سخت رشد کرده است. جیکوب زوما محکوم به تحمل ۱۵ ماه زندان است.

چهار روز کار در هفته

اکونومیست هفته‌نامه انگلیسی نوشت: در ایسلند با محاسبه و ایجاد توازن و تناسب میان کار و زندگی، دریافت بازده کار، کاهش نیافت. طرح ایسلند در این زمینه چهار روز کار در هفته بود. در دوره قرنطینه و محدودیت  به هنگام گسترش همه‌گیری کرونا، بررسی وضعیت کار ۱۰هزار تن در یک شرکت فن‌آوری آسیایی، با افزودن ۳۰درصد ساعت‌های کار نشان داد ۱۸ درصد افزایش تولید بوده است. بر این اساس شورای شهر«ریکیا ویک» تجربه‌ای را آزمود. ساعت کار بیش از  سه‌هزار  تن از کارکنان را از ۴۰ ساعت در هفته، به ۳۵ یا ۳۶ ساعت با همان دستمزد کاهش داد. حاصل کار خارق‌العاده بود. اکنون ایسلند می‌خواهد چهار روز کار در هفته را مبنای کار قرار دهد.

خیز برای انتخابات

لوفیگارو، روزنامه فرانسوی نوشت: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با قدرت خود را آماده انتخابات ریاست‌جمهوری، زیر سایه کووید ۱۹ می‌کند. در خطابه‌ای که مکرون برای ملت فرانسه داشت، اقتدار و سرسختی‌اش را نشان داد. آن‌چه مورد ستایش هوادارانش و البته انتقاد سخت مخالفان قرار گرفت. منتقدان می‌گویند: فرانسه انتظار تغییرات و اصلاحات را از سوی او داشت، که چنین نشد. به  نظر می‌آید سخنان مکرون نخستین نطق انتخاباتی او باشد. مکرون نشان داد او «رئیس» است.

غرق شدگان پناهجو

له رپوبلیکا روزنامه ایتالیایی نوشت: تعداد مهاجرانی که برای رسیدن به مرزهای اروپا، در آب‌ها غرق شدند، دوبرابر شده است. سازمان جهانی مهاجرت این را می‌گوید و از غرق شدن بیش از ۱۱۴۶ تن در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ خبر می‌دهد. این سازمان از کشورهای اروپایی خواسته است اقدامی ضروری در این باره داشته باشند. رقم غرق‌شدگان در سال پیش از آن ۵۱۳ تن بود. این راهیان پناهجوی دردمند بیشتر از شمال آفریقا بودند. منتقدان می‌گویند، این آمار بسیار کمتر از آمار واقعی است.

در  حاشیه خبرها می‌خوانیم:

 نشریه علمی «نیچر» نوشت: سه تحلیل علمی که این هفته انتشار یافت می‌گویند واکسینه کردن همگان مردم را برای مدتی دراز شاید سال‌ها در برابر ویروس کووید ۱۹ مصون نگه دارد. پژوهش تازه می‌گوید با انجام واکسیناسیون همگانی، ویروس هم قادر به جهش نخواهد بود. نشریه علمی «نیچر» می‌گوید، برخی واکسن‌ها چون فایزر، بیو ان تک و مادرنا سیستم دفاعی بدن را برای همیشه در برابر ویروس کرونا ایمن و مقاوم می‌سازد. سیستم دفاعی بدن ممکن است بدن مبتلایان یا واکسینه‌شدگان را برای سال‌های سال در برابر کرونا مقاوم بسازد.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا