رسانه باید ملتزم به اخلاق و زیست اخلاقی باشد



ایسنا/همدان نماینده ولی‌فقیه در استان همدان گفت: در رویکرد دینی ما رسانه باید اخلاقی عمل کند و ملتزم به آن باشد.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، حجت الاسلام‌ حبیب‌الله شعبانی‌موثقی دوشنبه ۱۵ شهریور در جلسه اخلاق اصحاب رسانه با بیان اینکه منبعی برای اخلاق رسانه‌ای وحود ندارد، اظهار کرد: مراد از اخلاق، صفات باطنی انسان است که قابل رؤیت نیست و نمی‌توان سریع متوجه آن شد.

وی با بیان اینکه صفات باطنی هیچگاه در باطن نمی‌مانند، تصریح کرد: این صفات بالاخره در رفتار انسان ظهور و بروز می‌کند و دیگران متوجه آن‌ها خواهند شد.

امام جمعه همدان رفتارهای بیرونی انسان را نشأت گرفته از اخلاق و باطن دانست و عنوان کرد: صفات باطنی دارای خبث هستند که همان اخلاق رذیله است، بعضی از صفات باطنی قابل تغییر نبوده اما برخی دیگر قابل تغییر و کنترل هستند.

شعبانی تأکید کرد: انسان می‌تواند برخی از صفات باطنی بد خود را رفع کند چرا که اگر انسان قابل تغییر نبود تعالیم انبیا بی معنی بود و همانطور که همه می‌دانند یکی از تعالیم انبیا، اخلاق است‌.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه صفات باطنی بروز یافته در انسان به یک ملکه مستمر تبدیل می‌شود، افزود: برخی به‌طور ذاتی خوش‌اخلاق هستند اما بعصی از افراد با تأثیرپذیری از محیط بهتر می‌شوند، اگر ما صفت خوبی را در خود به وجود می‌آوریم باید آن را یک‌ ملکه مستمر در خود کنیم. 

شعبانی در ادامه صحبت‌های خود گفت: اخلاق گاهی فردی و همگانی و گاهی شخصی و حرفه‌ای است و اخلاق رسانه یک اخلاق حرفه‌ای است.  

امام جمعه همدان با بیان اینکه توصیه‌های اخلاقی هیچ ضمانت اجرایی ندارند، اذعان کرد: وجدان انسان تنها ضامن اجرایی اخلاق است، قانون با اخلاق فرق دارد گاهی شاید رفتار شما بر مبنای قانونی اما غیر اخلاقی باشد و درج برخی تیترها در رسانه‌ها نمونه بارز تقابل گاه‌به‌گاه قانون و اخلاق است.

شعبانی مرز اخلاق را بسیار وسیع‌تر از قانون عنوان کرد و گفت: هر قانونی توصیه‌پذیر نیست، حتی اگر خیلی از قانون‌ها اخلاقی باشند مثل طلاق اما باز قابل توصیه نیستند، زندگی بر پایه مودت، عاطفه و محبت است و اخلاق آن را به وجود می‌آورد. 

وی با بیان اینکه خدا در قرآن انسان را به زیست اخلاقی دعوت می‌کند، اضافه کرد: یکی از معانی اخلاق رسانه،  مروج اخلاق است اما بحث ما رسانه ملتزم به اخلاق است‌ چرا که ممکن است رسانه‌ای مروج اخلاق باشد اما خود ملتزم به آن نباشد. 

امام‌جمعه همدان با اشاره به اینکه در سطح دنیا اخلاق‌پذیر بودن رسانه مورد بحث است، افزود: در دنیا می‌گویند رسانه برای دیده شدن و ماندن در رقابت نمی‌تواند اخلاق را رعایت کند اما در رویکرد دینی ما رسانه باید اخلاقی عمل کند و ملتزم به آن باشد که البته پیش فرض‌هایی دارد که یکی از آنها پذیرش ربوبیت تکوینی و تشریحی خداست. 

شعبانی اظهار کرد: وقتی تحت پرورش خدا قرار می‌گیریم بایدها و نبایدهای او را هم باید بپذیریم، انسانی که قائل به ابدیت نباشد نمی‌تواند زیست اخلاقی داشته باشد و توجیهی برای آن نیست مگر انسانیت را بپذیرد که آن هم تنها بخش کوچکی از زیست اخلاقی را شامل می‌شود.

انتهای پیام 


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا