وقتی پای کرونا در میان است، دیگر فرقی نمی‌کند «دورهمی» باشد یا «سلمان فارسی»!


یک استاد ارتباطات نسبت به روند تولید پروژه‌های تلویزیونی در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا در کشور هشدار داد و تاکید کرد: فرقی نمی‌کند چه صداوسیما و چه هر ارگان دیگری باید به خاموشی و عقب‌نشینی تخصص‌ها منجر شود تا مدتی که دولت و مسوولان اعلام کنند فضا عادی شده است.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، پافشاری سازمان صداوسیما بر تداوم ساخت مجموعه‌های تلویزیونی که با حضور جمع کثیری از  تماشاگران یا شرکت‌کنندگان در استودیوها ضبط می‌شود و همچنین سریال‌هایی که با حضور  عوامل چند صد نفری، ضرب‌الاجلی برای پخش ندارند، در روزهایی که شیوع ویروس کرونا بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور را تعطیل کرده است تا آن‌جا پیش رفت که علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا را هم وادار کرد در نامه‌ای به رییس سازمان صداو سیما خواستار توقف پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی بشود. و البته نمونه‌های مشابه این نامه که اولین نبوده و به نظر می‌رسد آخرین هم نباشد، در روزهای اخیر به کرات در رسانه‌ها منتشر شده و پاسخ‌هایی مشابه را هم از سوی مدیران ارشد صداوسیما به همراه داشته است.

آخرین اظهار نظر به رییس سازمان صداوسیما برمی‌گردد که اعلام کرد «اولاً ما نمی‌توانیم تحرک و تولید را رها و تعطیل کنیم و اتفاقاً دشمن قصد دارد که تحرک و تولید در کشور و رسانه تعطیل شود. ثانیاً تمام این تولیدات با دقت و برنامه‌ریزی و حفظ اصول بهداشتی مهمانان و همکاران در حال انجام است. اگر ما کار نکنیم، نمی‌توانیم 66 شبکه تلویزیونی و بیش از 90 شبکه رادیویی را اداره کنیم.»
این پاسخ درست چند ساعت بعد از انتشار بیانیه کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما، از سوی عبدالعلی علی‌عسکری عنوان شد که آنها هم همسو با فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا خواستار توقف ضبط برنامه‌های تلویزیونی شده بودند که با حضور تماشاگر تولید می‌شوند.

و البته نگاه‌هایی که توقف ضبط برنامه‌هایی مانند دورهمی را ضروری می‌دانند، درست در مقابل نگاه برخی دیگر از مسوولان فرهنگی هنری قرار می‌گیرد که در واکنش به این هشدارها معتقدند مردم در شرایط قرنطینه خانگی نیاز به سرگرمی دارند و این پرسش را مطرح می‌کنند که «آیا نمی‌توانید کمک کنید شرایط بهداشتی حداکثری در برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی ایجاد شود؟»

اما نگاه‌هایی که در تقابل اینچنین با هم قرار می‌گیرند در روزهای اخیر در سینما هم به کررات دیده می‌شود و بسیاری را به گفت‌وگو و انتشار نامه‌های واکنشی وا داشته است.

به همین منظور خبرنگار بخش رسانه ایسنا در گفت‌وگویی با دکتر غلامرضا آذری – استاد ارتباطات – تاکید سازمان صدا و سیما بر ساخت برنامه‌ها و سریال‌هایی که این روزها از سوی مقامات بهداشت و درمان به شدت محل انتقاد شده است را به بحث گذاشته است.

تصویر آرشیوی از بازدید رئیس سازمان صدا و سیما از پروژه سلمان فارسی

این استاد ارتباطات در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان صدا و سیما در شرایطی که مسئولان وزارت بهداشت برای تولید آثار تلویزیونی هشدار می دهند و حتی خبرهایی مبنی بر ابتلای تعدادی از کارکنان این رسانه همانند برخی دیگر از ارگان‌ها به گوش میرسد، همچنان بر تولید و پخش این پروژه‌ها اصرار دارند؟ اظهار کرد: چه صدا و سیما و چه هر ارگان دیگری، فرقی نمی‌کند همه می‌توانند آلوده به این ویروس باشند و این خطر در کمین است. این هشدار به همه است؛ حتی برای ساخت یک کلیپ که کار نیم‌روزه است علیرغم اینکه مطرح می‌شود مشکلی ایجاد نخواهد شد، اما باز هم خطر ویروس در کمین است و تفاوتی نمی‌کند که کجا باشی و چه امکاناتی داشته باشی و در چه فضایی قرار بگیری. هیچ عیبی ندارد صدا و سیما باید با رعایت اصول بهداشتی از تولید پروژه‌های غیر ضروری خود چشم‌پوشی کند. 
او ادامه داد: صدا و سیما باید دو سه ماه نسبت به تولید این پروژه‌ها عقب نشینی داشته باشد تا این ویروس حذف شود و برای حذف شدن آن همه باید مراعات کنند و چاره‌ای جز این وجود ندارد.

آذری تاکید کرد: صدا و سیما در درجه اول باید در شرایط ضروری به اصول ایمنی توجه زیادی کند. اگر ایمنی و سلامت برای آنها مهم باشد کار و اقدامات دیگر در اولویت بعدی خواهد بود. بنابراین اگر چند ماهی تولید برنامه‌هایی که ضروری نیستند، به تعویق بیفتد در شرایطی که قرارداد بسته شده است و ممکن است پروژه‌ای با ضرر و زیان روبه‌رو شود، هیچ اشکالی رخ نخواهد داد، در ماه‌های بعد که سلامت به جامعه برگشت این مسائل هم جبران می‌شود. اما اگر در این فاصله زمانی این روند ادامه پیدا کند و فردی جانش را در این مسیر از دست بدهد اتفاقی غیر قابل جبران خواهد افتاد.

عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد گفت: کار شایسته‌ای است که مدیران تلویزیون تضمین بدهند که تمامی عوامل از سلامت برخوردار خواهند بود و می توانند آنها را مدیریت کنند. اما اگر نتوانند نسبت به شرایط بحرانی ابتلا به ویروس کرونا کنترلی داشته باشند و آن‌را مدیریت کنند، چه سریالی ساخته شود یا نه و چه برنامه‌ای تولید شود یا نشود دیگر ارزشی نخواهد داشت؛ چرا که ما با بیماری هولناک و هراسناکی روبه‌رو هستیم که هر لحظه ممکن است بسیاری از مناطق کشور را دربرگیرد و این نشان دهنده عقل ارتباطی و عقل علمی ما از این قضایاست. هیچ راهی نداریم جز اینکه همه باید رعایت کنیم در هر پست و هر شغلی که هستیم؛ به ویژه رسانه که به مراتب اتفاقات را بیشتر احساس می‌کند و باید نسبت به این موضوع واقف باشد.

آذری در پایان افزود: وقتی قرار است اساس سلامت جامعه حفظ و معضلی به نام کرونا در کشور برطرف شود، این اتفاق، فقط اتفاقی یک‌جانبه نیست که برای یک نفر و یا یک شخص مطرح شده باشد، این مسئله، مسئله عموم آدم‌هاست بنابراین وقتی پای این ویروس به میان آمده است باید از حضور در اجتماعات و محافل مختلف – چه برنامه دورهمی باشد و چه پروژه سلمان فارسی – صرف نظر کنیم. در این شرایط حتی به حیاط منزل خودمان هم باید به دیده تردید نگاه کرد.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا