هنر را جزیره‌ای نبینیم/زنده نبودن بخشی از روح برنامه را می‌گیرد



تهیه‌کننده «شب تئاتر» با اعتقاد بر اینکه هنر را باید یک کلیت دید و نه جزیره‌های مجزا، درباره حاشیه‌های اخیری که بین سینما و تلویزیون پیش آمد، گفت: من تفاوتی بین سینما و تلویزیون نمی‌بینم. متاسفانه گاهی مثل همین چند وقت اخیر به دلایلی که من فکر می‌کنم انگیزه‌های دیگری فارغ از هنر پشتش باشد، با غرض‌ورزی حیطه‌ها را مجزا می‌کنند.

پخش ویژه‌برنامه «شب تئاتر» از شنبه گذشته در شبکه چهار سیما به صورت زنده آغاز شده و تا پایان جشنواره ادامه خواهد داشت.

امین اشرفی ـ تهیه‌کننده «شب تئاتر» ـ در گفت‌وگویی با ایسنا نحوه و زمان پخش این ویژه‌برنامه را اینچنین شرح داد: این ویژه‌برنامه در شش قسمت پخش می‌شود که علاوه بر روزهای دهم، یازدهم و دوزادهم بهمن ماه، سه شب آخر جشنواره یعنی (۱۸ ،۱۹ و ۲۰ بهمن ماه) هم روزهایی هستند که ما در آن به پوشش حداکثری رویدادهای جشنواره خواهیم پرداخت.

او رویکرد کلی برنامه «شب تئاتر» نسبت به جشنواره فجر را حمایتی و پوششی عنوان و اضافه کرد: یک بخش نقد هم داریم اما به عنوان نقد تخصصی و موضوعی نیست و بیشتر تمرکزمان روی معرفی آثار است.

تهیه‌کننده «شب تئاتر» گفت: ما کارها را در بخش‌های مختلف برنامه به صورت موضوعی معرفی می‌کنیم؛ یعنی در هر قسمت به یک موضوع خاص می‌پردازیم؛ مثلا به فجر پلاس یا تماشاخانه‌های خصوصی پرداختیم و همچنین هنرمندان تئاتر خیابانی را داشتیم. تئاتر صحنه یا همان بخش اصلی موضوع دیگر این برنامه بود. در روزهای ۱۸ و ۱۹ بهمن ماه هم به ترتیب بازار بین‌الملل و تئاتر صحنه را برای بار دوم داریم و در نهایت روز آخر برای جمع‌بندی کلی جشنواره، در خدمت دبیر جشنواره نادر برهانی مرند خواهیم بود.

تهیه‌کننده «شب تئاتر» درباره حاشیه‌های اخیری که بین سینما و تلویزیون اتفاق افتاد، توضیح داد: «به عنوان یک فیلم‌ساز نظرم این است که هنرمندان سینما شاید نکته‌ای که فراموش می‌کنند این است که باید هنر را یک کلیت ببینند و نه جزیره‌های مجزا. من تفاوتی بین سینما و تلویزیون نمی‌بینم. متاسفانه بعضی وقت‌ها مثل همین چند وقت اخیر به دلایلی که من فکر می‌کنم انگیزه‌های دیگری فارغ از هنر پشتش باشد، با غرض‌ورزی حیطه‌ها را مجزا می‌کنند.

البته ممکن است بعضی هنرمندان از طرح این مسائل غرض شخصی هم نداشته باشند اما تحت تاثیر غرض ورزی‌های کلی قرار گرفته باشند. اینکه شخصی بگوید به عنوان یک سینماگر با تلویزیون کار نمی‌کند درست نیست و برای دو طرف دستاوردی نخواهد داشت.»

این تهیه‌کننده نقد سازنده در شرایط فعلی را سخت‌تر از قبل عنوان کرد و افزود: ما همیشه با نقد مشکل داشته‌ایم. اگر نقد تخصصی باشد هیچ‌وقت به حاشیه دامن نمی‌زند. نقد اگر سلیقه‌ای و شخصی نباشد و بر اساس یک ساختار و رویکردی مشخص عمل کند نه تنها حاشیه‌ساز نخواهد بود بلکه صاحب اثر هم از نقد استقبال خواهد کرد.

اشرفی درباره تفاوت‌ برنامه تولیدی و زنده گفت: از نظر برنامه‌سازی شاید برنامه تولیدی بهتر باشد اما محتوا لحظه به لحظه و به‌روز نیست. اکثر شبکه‌ها ترجیحشان بر ساخت برنامه تولیدی است تا برنامه شسته رفته‌تری روی آنتن برود و دقیق باشد اما بخشی از روح برنامه گرفته می‌شود.

او در ادامه ضمن ابراز خرسندی از موافقت مدیر شبکه چهار سیما برای پخش برنامه «شب تئاتر» به صورت زنده، گفت: تئاتر زنده و پویاست و برنامه هم اگر زنده باشد به همین سمت می‌رود. ممکن است مشکلات فنی پیش بیاید؛ مثل روز گذشته که برنامه ۱۰ دقیقه قطع شد اما برنامه تولیدی در بهترین شرایط یک روز عقب است. در برنامه زنده ما نقد لحظه به لحظه جشنواره را داریم؛ همچنین اخباری که در پایان برنامه گفته می‌شود جدید است و در ابتدای برنامه رخ داده است.

تهیه‌کننده «شب تئاتر» در پایان گفت: درد دلی دارم که می‌خواهم اینجا عنوان کنم و آن این است، به عنوان کسی که در این رشته تحصیل کرده‌ام و در وادی هنر نفس می‌کشم امیدوارم مدیران و هنرمندان با کمی دلسوزی و احساس مسوولیت بیشتری متوجه رسالت مقدسی که دارند باشند و با هر اتفاق کوچکی این ساختمانی را که خیلی قبل‌تر آجر به آجرش چیده شده است را متزلزل نکنند.

برنامه «شب تئاتر» با اجرای منوچهر اکبرلو پیش از این هر هفته شنبه شب‌ها ساعت ۲۳ به روی آنتن شبکه چهار می‌رفت.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا