نگاهی متفاوت به روابط عمومی

ایسنا/خراسان جنوبی روابط عمومی دروازه وردی هر سازمانی است که شاید آن چنان که باید به ماهیت وجودی آن پی نبرده‌ایم.

روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت سازمان است. عملی ممتد، مداوم و طرح‌ریزی شده است که از طریق آن، افراد سازمان‌ها می‌کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنها سروکار دارند، به دست آورند.

به گزارش ایسنا، نخستین روابط عمومی در ایران به طور رسـمی در مرداد ماه سال 1332 شمسی در شرکت سابق نفت ایران آغاز به کار کرد و اولین گردانندگان آن دکتر نطقی استاد علوم ارتباطات و شاعر ونویسنده معاصر مرحوم ابوالقاسم حالت بودند که بعدا استاد ابوالفضل مرعشی نیز به این جمع پیوست .

تمرکز بر مدیریت بحران و ایجاد روحیه، نقشی در کالبد روابط عمومی

آسیه خزیمه نژاد، روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، دو چندان شده است به گونه‌ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت‌های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌ آن‌ها وابسته است.

وی با بیان اینکه روابط عمومی مدون و برنامه‌ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، افزود: روابط عمومی به عنوان اصلی‌ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند.

روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می‌تواند به صورت نظام‌مند، برنامه‌ریزی شده و سنجیده در راستای ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.

خزیمه نژاد ادامه داد: مهم‌ترین نقش روابط عمومی‌ها در هنگام بروز بحران و پس از بحران است، نخستین و موثرترین اقدامی که روابط عمومی در هنگام وقوع بحران انجام می‌دهد، تمرکز بر مدیریت بحران و ایجاد روحیه در بین همکاران است .

وی افزود: یک روابط عمومی پویا با جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل درست آن می‌تواند نقش مهمی در تصمیم‌گیری مدیران در شرایط بحران داشته باشد.

روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: وظیفه‌ای که روابط عمومی می‌تواند پس از وقوع بحران ایفا کند اطمینان‌بخشی به جامعه و هدایت افکار عمومی به سمت آرامش و امنیت خاطر است.

خزیمه نژاد اظهار کرد: بحران و شرایط بحرانی، صحنه سنجش و ارزیابی توانمندی و کارآیی روابط عمومی‌ها است تا بتوانند مسئولیت خسطر اطلاع راسنی و روشن سازی اذهان عموم را به درستی انجام دهند.

تفاوت بین روابط عمومی و تبلیغات

محمدرضا فروزش، روابط عمومی محیط زیست خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: اگرچه برخی از نظر هدف و عملکرد تبلیغات و روابط عمومی را متفاوت نمی‌بینند و یا برخی این دو موضوع را آنقدر در هم تنیده می‌دانند که به سادگی نمی‌توان آن‌ها را از هم تشخیص داد، اما هر یک مقوله‌ای جدا با اهداف خاص خود هستند و باید به این نکته مهم توجه کرد که فلسفه روابط عمومی مردم‌داری است که اگر به سمت تبلیغات  پیش روی کنیم به جای ارتباطی مشارکت‌آمیز، ارتباطی سلطه‌آمیز با مردم خواهیم داشت.

فروزش بیان کرد: با توجه به ماهیت کار روابط عمومی که باید ارتباط تنگاتنگی با رسانه‌ها داشته باشند، مدیر و یا کارشناس روابط عمومی موفق خواهد بود که به صورت مستمر و منظم حتی المقدور تمامی رسانه‌های در دسترس و به خصوص آن‌هایی که بیشترین مخاطب را در حوزه کاری خود دارند را رصد کرده و علاوه بر بروزرسانی اطلاعات خود از اخبار، رویدادها و اقداماتی که توسط سایر دستگاه‌های اجرایی در حوزه فعالیت ما انجام می‌شود موضوعات مربوط به حوزه کاری خود را نیز پیگیری کرده و در صورتی که نیاز به پاسخ، روشن سازی، اقدامات تکمیلی و… داشته باشد در اسرع وقت انجام شود.

وی افزود: روابط عمومی به عنوان چشم، گوش و زبان دستگاه‌های اجرایی باید در راستای موفقیت دستگاه عمل کند و فردی در روابط عمومی موفق خواهد بود که توجه به ارتباطات انسانی و کلامی، ذوق و شوق شغلی در کار، قدرت کافی و نشاط پایان ناپذیر وتسلط برکار، قدرت نوشتاری و گفتاری سحر انگیز، احساس مسئولیت نسبت به مخاطبان درون سازمانی و بیرون سازمانی و همه مخاطبانی که با سازمان در ارتباطند، دارا بودن صداقت، وفاداری و مسئولیت پذیری در تمام امور، احترام به تمامی شخصیت‌ها و گروه‌ها و لحاظ دانستن شرایط کاری آنها، دارا بودن فنون تشویق و ترغیب به کار و تعامل با تمامی رسانه‌های موجود فارغ از هرگونه نگاه خاصی داشته باشد.

چالش‌های روابط عمومی

فروزش بیان کرد: در کشور روابط عمومی با چالش‌های متعدد و زیادی روبرو بوده و همین چالش‌ها روابط عمومی‌ها را به انزوا کشانده و مانع از بروز خلاقت شده است.

وی افزود: عدم یا کمبود نیروی متخصص در حوزه روابط عمومی، تعدد وظایف و مسئولیت‌ها، موازی کاری، عدم امکانات و تجهیزات بروز، نبود اعتبار و بودجه اختصاصی به این حوزه، عدم تبین جایگاه روابط عمومی برای برخی از مدیران، عدم اعتقاد مدیران به جایگاه روابط عمومی و… از جمله چالش‌های موجود در حوزه روابط است.

روابط عمومی، پل ارتباطی سازمان با افکار عمومی

حامد عارفی نیا، رییس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: 27 اردیبهشت ماه به نام روز “ارتباطات و روابط عمومی” مزین شده، نامگذاری یک روز در تقویم به نام روابط عمومی نشانگر نقش، کارویژه و جایگاه این بخش در پیشبرد اهداف سازمان در سطوح خرد و کلان است.

وی افزود: امروزه روابط عمومی‌ها به عنوان عناصر قوی در ارزیابی و تقویت برنامه‌ها و پیشبرد اهداف سازمان‌ها تلقی می‌شوند، به عبارت دیگر شاید بتوان گفت که بخش عظیمی از موفقیت یک سازمان مرهون نقش مؤثری است که روابط عمومی‌ها بر دوش می‌کشند.

رییس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: در یک نگاه کلی می‌توان گفت روابط عمومی دارای کارکردی درون سازمانی و برون سازمانی است، روابط عمومی از سویی به مانند ویترینی عمل می‌کند که سازمان را در برابر چشم افکار عمومی نشان داده و به تصویر می‌کشد و از طریق انعکاس مجموعه فعالیت‌های سازمان نقش سازنده‌ای را در خصوص رشد و توسعه سازمانی ایفا می‌کند و از سوی دیگر تعامل سازنده و پویا با کسانی که از بیرون به سازمان می‌نگرند ضعف‌ها،  نقص‌ها، کم و کاستی‌ها و نظرات سازنده را به مدیران سازمان انتقال می‌دهد.

عارفی نیا ادامه داد: در این ارتباط شاید بتوان نقش آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی را هم پای فعالیت‌های سازمان، مهم و حیاتی برشمرد و در واقع روابط عمومی خلاق و پویا در پی ارتقای بخش‌های مختلف سازمانی، از طریق ارائه تصویر درست و واقعی از سازمان و نیز ارائه سیستم نظرسنجی و بازخوردگیری است.

وی افزود: از این منظر می‌توان روابط عمومی را پل ارتباطی سازمان با افکار عمومی دانست که در راستای رسالت سازنده خود در ارتقا و پیشرفت سازمان موانع پیش رو را شناسایی کرده و به عنوان مشاور امین سازمان، در راستای رفع موانع گام برمی‌دارد.

رییس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: علاوه بر این روابط عمومی نقش مؤثری در پویایی و تحرک درون سازمانی دارد، این بخش سازمان حلقه وصلی محسوب می‌شود تا از طریق برنامه‌ریزی برای ایجاد فضاهای ارتباطی بین مدیران و کارکنان سازمان در راستای شاداب کردن و تجدید روحیه افراد و نیز انتقال تجارب عمل کند.

عارفی نیا تصریح کرد: در واقع روابط عمومی حلقه طلایی ارتباطات اجتماعی درون سازمانی و برون سازمانی است که به ایجاد فضای تفاهم و گفتگو میان افراد سازمان و اجتماع کمک می‌کند.

وی افزود: نام‌گذاری این روز به نام روز جهانی “ارتباطات و روابط عمومی” فرصت مغتنمی است تا اندیشمندان، مسئولان و دست‌اندرکاران به موضوع آسیب‌شناسی این عرصه نیز توجه کنند تا با توانمندسازی هر چه بیشتر روابط عمومی‌ها، کمک به نهادینه شدن جایگاه و ساختار آن‌ها درراستای حل مشکلات گامی مؤثر در راستای رشد و توسعه سازمانی و اجتماعی بردارند.

رییس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: امید است که با ایجاد ساختارهای متوازن و هدفمند در حوزه ارتباطات و روابط عمومی بتوان گامی ارزشمند در توسعه هویت فردی، اجتماعی و ساختاری را در روابط عمومی‌ها شاهد باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا