معافیت ۱۰۰ درصدی انتشارات، مطبوعات و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه از مالیات در سال ۹۹


طبق دستور رییس سازمان برنامه وبودجه، فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری در لایحه بودجه سال آینده مشمول معافیت ۱۰۰ درصدی مالیاتی شدند.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، محمد باقر نوبخت – معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور – در خصوص پیش نویس یکی از تبصره‌های لایحه بودجه ۹۹ دستوراتی ارائه کرد.

بر اساس یکی از بندهای پیش‌نویس «تمامی فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول ۵۰ درصد معافیت مالیاتی هستند» که با دستور نوبخت این بند حذف شد؛ لذا فعالیت‌های مذکور کماکان از معافیت ۱۰۰ درصدی برخوردار خواهند بود.

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، این تصمیم به منظور حمایت از هنرمندان، کمک به بهبود صنایع فرهنگی و تقویت مشاغل فرهنگی و هنری اتخاذ شده است که تاثیر مضاعف و مهمی بر سرانه مصرف کالاها و محصولات فرهنگی نیز خواهد داشت.

گفتنی است، به دنبال ارائه لایحه «منتفی شدن معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر» در بودجه سال آینده و نگرانی اهالی فرهنگ و هنر پس از انتشار اخباری مبنی بر صحت این موضوع، فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در سال آینده همچنان از معافیت‌های مالیاتی برخوردار می‌شوند.
به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پس از انتشار اخباری مبنی‌بر حذف معافیت مالیاتی موضوع بند(ل) ماده(۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم کشور، صنوف مرتبط نسبت به وضعیت فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سال آینده با توجه به مشکلات و دشواری‌های این حوزه و حذف معافیت مالیاتی ابراز نگرانی کرده بودند.

 متعاقب این موضوع، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه‌های جداگانه به جهانگیری، واعظی، نوبخت و دژپسند و تایید دغدغه‌های اصحاب فرهنگ و هنر، خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه کشور شد.

 وی در بخشی از نامه‌ خود بیان کرده بود:

«فعالیت‌های فرهنگی و هنری اصولا درآمدزایی چندانی نداشته و انتفاعی محسوب نمی‌شود و بر همین اساس در ادوار مختلف به مجوزهای صادرشده به چشم اقتصادی نگاه نشده و همواره سعی در حمایت از آن‌ها بوده است. از طرفی با توجه به این‌که خطر تهاجم فرهنگی و توطئه‌های نفوذ و استحاله فرهنگی دشمنان انقلاب به‌طور مداوم گوشزد می‌شود، لزوم حمایت همه‌جانبه از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای ضروری بوده و باتوجه به تاثیرات منفی اقتصادی و اجتماعی ناشی از این اقدام بر نخبگان کشور، خواستاریم معافیت‌های مالیاتی موضوع بند (ل) یاد شده همچون گذشته برقرار بوده و از هرگونه اقدام در جهت حذف آن جلوگیری به عمل آید.»

 پس از پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقدام سازمان برنامه و بودجه در کنار گذاشتن پیش‌نویس مزبور، ساعاتی پیش در فرآیند بررسی بودجه سال ۹۹، دولت هم با عدم مخالفت در این‌باره، با استمرار معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر  و رسانه در سال آینده موافقت کرد.

دکتر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در  توییتی (https://twitter.com/MB_Nobakht/status/۱۲۰۱۱۷۴۵۸۸۷۹۹۰۲۹۲۴۹?s=۰۹) با تأکید بر این‌که افزایش درآمدهای مالیاتی با گسترش پایه‌های مالیاتی به‌معنی دریافت از فعالیت‌های سودآوری است که تاکنون در زمره مالیات‌دهندگان نبوده‌اند، تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی – هنری در این شرایط سخت اقتصادی همچنان شایسته معافیت مالیاتی صد درصدی هستند.

وی افزوده است: از این رو تقلیل معافیت مالیاتی فعالیت‌های مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، قرآنی، انتشاراتی، فرهنگی و هنری کلاً از لایحه بودجه ۱۳۹۹ کل کشور حذف شده است.

انتهای پیام




منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا