لزوم اتخاذ تصمیم خوب و جامع در طرح اداره صداوسیما



نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: به نظرم نیاز است مجلس تصمیم خوب و جامعی در خصوص طرح اداره صداو سیما بگیرد.

عباس مقتدایی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه طرح اداره صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از روز گذشته جهت ثبت پیشنهادات نمایندگان باز شده است و بزودی در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار می گیرد، اظهار داشت: کمیسیون اصلی بررسی این طرح، کمیسیون فرهنگی است و کمیسیون های امنیت ملی، اجتماعی، قضایی، برنامه و بودجه، جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به عنوان کمیسیون های فرعی تعیین شده اند.

نماینده مردم اصفهان خاطرنشان کرد: در نظریه اداره کل تدوین قوانین مجلس، مستندات و دلایل مغایرت ها بیان شده و در خصوص مواد ۹،۲۱،۲۴،۳۹،۴۰،۱۱ نکاتی مطرح شده است که حتما جهت اصلاح در دستور کار کمیسیون مربوطه قرار می گیرد.

وی افزود: از زمان مطرح شدن این طرح انتقادات و ایرادات بسیار گسترده ای به ما واصل شده  که غالبا اظهار داشتند به تعبیر یکی از رسانه ها، در این طرح تبدیل به معاونت اجرایی شورای نظارت شده است. به علت اینکه بنده در دهه ۸۰ بالغ بر ۵۰ هزار دقیقه برنامه تلویزیونی داشته ام و با بازخوردها و نظرات رسانه ای همکاران و مردم آشنا هستم، به نظرم نیاز است مجلس تصمیم خوب و جامعی در خصوص این طرح بگیرد. همه امضا کنندگان این طرح درخصوص سازمان صدا وسیما و نحوه اداره آن دغدغه دارند.

وی ادامه داد: باید به سمتی برویم که این طرح در راستای اهداف والای نظام و تقویت سازمان صداوسیما باشد و از یکجانبه بودن دور شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: به نظر می رسد سازمان صدا و سیما نیز با محتوای این طرح موافق نیست. فعالان حوزه صدا وسیما و دست اندرکاران از این طرح گلایه هایی دارند.

وی افزود: به لحاظ حقوقی اشکالات متعددی به این طرح وارد کرده اند که مغایرت با اسناد و قوانین بالادستی  نیز از  نقدهای مطروحه است.

وی مطرح کرد: در همین خصوص از همه این عزیزان درخواست می کنم در اسرع وقت نکات پیشنهادی خود را به دفتر اینجانب اعلام نمایند تا بتوانم بعد از جمع بندی نظرات این افراد را به کمیسیون فرهنگی ببرم و از آن دفاع کنم. البته تاکنون مطالب زیادی آماده شده است.

مقتدایی عنوان کرد: بحث استقلال مالی صداوسیما باید برای ما بیش از هرچیز دیگری ملاک باشد تا این رسانه بتواند حرف مردم را بزند و نگران عدم تخصیص بودجه اش از سمت دولت نباشد.

وی مطرح کرد: این قانون به شورای نظارت اختیارات بیشتری در تصمیم گیری های کلان داده است و اقدامات رئیس باید با تایید این شورا باشد، درحالیکه این تغییرات مغایر با روح استقلال سازمان صداوسیما است. صداوسیما مستقل از هر سه قوه است و نه تحت اختیار سه قوه. در این طرح استقلال صدا و سیما از قوای سه گانه تصریح نشده است و با این کار اصول رسانه ای نادیده گرفته می شود. نباید طرح را به گونه ای نوشت که آزادی عمل صدا و سیما در بررسی عملکرد دستگاهها و مسئولین گرفته شود.

مقتدایی مطرح کرد: دادن اختیار تصمیم گیری به این شورا بر مبنای مطالب این قانون، احتمالا باعث تشتت در مدیریت و اجرا می شود و سازمان را تضعیف می کند.

مقتدایی مطرح کرد: موضوع مالکیت فکری که یکی از مهم ترین موضوعات بین المللی است در این طرح دیده نشده است درحالیکه این موضوع مبتلابه رسانه ملی در این سالها بوده است. موضوعاتی نظیر مالکیت عروسک برنامه های تلویزیونی که اشخاصی با طرح دعوی در این خصوص مطالبی را مطرح کرده بودند. اگر قرار است قانونی جامع نوشته شود، حتما باید به این مشکلات مبتلابه سازمان صدا وسیما پرداخته شود و این مطالب در آن دیده شود، در طرح فعلی اشاره ای به آن نشده است.

وی افزود: مسائل فراوانی از این دست در حوزه فضای مجازی و صوت و تصویر فراگیر مطرح است که در طرح فعلی، توجه و کارشناسی لازم نسبت به آنها نشده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با توجه به اینکه مجلس تصمیم دارد نسبت به اولویت های جامعه، دستورات صحن و کمیسیون ها را تنظیم نماید؛ به نظر می رسد تعجیل در بررسی این طرح نباید اولویتی داشته باشد. به نظر برخی کارشناسان درحال حاضر اولویت فرهنگی کشور، طرح اداره صدا و سیما نیست و موضوعات بسیار مهم تری در حوزه فرهنگ وجود دارد که می تواند در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: بنده می گویم حتما باید قانونی در خصوص صداوسیما تدوین و تهیه شود اما قانونی که کامل باشد، به همین جهت به همراه سایر همکاران در خصوص این طرح اصلاحاتمان را مطرح می کنیم و در جلسات کمیسیون و صحن از اصلاحات آن دفاع می کنیم. اما به نظر می رسد خارج از این مباحث این طرح می تواند بسیار جامع تر تدوین شود.

مقتدایی در پایان خاطرنشان کرد: نگرانی ما این است که سازمان محل گروکشی بودجه و عدم استقلال در تصمیم گیری  بشود.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا