فرصت علمی خبرنگاران کرمان به باد می رود / سکوت متولیان مطبوعات



خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها، سید مهدی موسوی: رسانه‌های کرمان در مقاطع مختلف دست خوش نگاه‌های سیاسی دولت‌ها بوده‌اند، از صدور فله‌ای مجوز رسانه‌های مکتوب گرفته تا نگاه تک بعدی و حمایتهای یک جانبه که موجب تضعیف بیش از گذشته رسانه‌های استان کرمان شده است.

برگزاری جشنواره‌های سفارشی و نمایشگاه‌های نچندان موفق نیز از دیگر نمادهای کاهش استقبال از مطبوعات و رسانه‌های استان است، اما در این میان شهرستان سیرجان رفته رفته خود را به عنوان قطب رسانه‌ای استان کرمان مطرح کرده و حالا از برخی جهات از شهر کرمان نیز بالاتر رفته است، البته رمز این موفقیت تنها در یک تلاش دسته جمعی و همدلی در سال ۹۴ نهفته است.

تعداد قابل توجهی از خبرنگاران این شهرستان با پیگیری مسئولان محلی در رشته خبرنگاری دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی پذیرفته شدند و حالا پس از سال‌ها تأثیر تحصیلات آکادمیک در کنار اساتید مجرب در مطبوعات سیرجان و ارتقا نگاه حرفه‌ای به رسانه مشاهده می‌شود.

اما متأسفانه با وجود اینکه این رشته همچنان جزو سرفصل‌های تحصیلی دانشگاه پیام نور سیرجان قرار دارد اما به دلیل عدم اطلاع رسانی و همکاری متولیان مطبوعات در استان کرمان حتی برای خبرنگاران استان هم ناشناخته است و کمتر خبرنگاری در کرمان می‌داند که امکان تحصیل برمبنای سوابق تحصیلی و بدون کنکور را در مقطع کارشناسی رشته خبرنگاری در دانشگاه پیام نور سیرجان را دارد.

خبرگزاری مهر طی یک ماه گذشته از طریق اداره کل ارشاد، خانه مطبوعات و برخی از متولیان رسانه سعی در احیای این رشته تحصیلی داشته است اما تاکنون هیچ اقدام تأثیری گذاری در راستای احیای این رشته صورت نگرفته و به دلیل عدم استقبال از رشته خبرنگاری احتمالاً این رشته تحصیلی، از سرفصل‌های دانشگاه سیرجان حذف شود.

این در حالی است که هم اکنون یکی از ضعف‌های عمده رسانه‌های استان کرمان ورود افراد غیر متخصص به این عرصه است که مشکلاتی را در راستای کاهش کیفیت تولید محتوا در این مسیر شاهد هستیم.

در کنار عدم آموزش‌های آکادمیک در کرمان عدم حمایت‌های رسانه‌ای از سوی دولت، گرانی کاغذ و توسعه رسانه‌های دیجیتال سبب شده جایگاه رسانه‌ها بیش از پیش دچار تزلزل شود و در چنین شرایطی حمایت مسئولان در بخش‌های مختلف از جمله آموزش، پرداخت رایانه و تسهیل در گردش اطلاعات می‌تواند کمی از بار مشکلات در کرمان بکاهد.

در حالی که دانشگاه پیام نور زمینه را برای جذب دانشجو از مهر ماه سال جاری برای تحصیل از راه دور از بین علاقمندان و خبرنگاران استان کرمان در مقطع کارشناسی فراهم کرده است اما سکوت متولیان امر در این خصوص سوال برانگیز است.


منبع:خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا