ضریب نفوذ بالای اینترنت فرصتی برای انحصار رسانه ای باقی نمی گذارد



ایسنا/خراسان شمالی یک کارشناس حوزه رسانه با اشاره به ضریب نفوذ بالای اینترنت در عصر حاضر گفت: با گستردگی شبکه جهانی اینترنت، رسانه های آنلاین و شهروند خبرنگار، جایی برای انحصار طلبی رسانه ای وجود ندارد.

احسان عباسی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به داده کاوی سه شبکه اجتماعی پر مخاطب در ایران اظهارکرد: در این داده کاوی واکنش کاربران ایرانی طی مدت هفت تا 19 اسفند ماه در خصوص کرونا مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است.

وی درخصوص شبکه فیلتر شده تلگرام گفت: در این شبکه اجتماعی یک میلیون و 600 هزار پست در 135 هزار کانال تولید شده است که بیش از 155 هزار بار بازنشر شده که در مجموع بیش از هشت میلیارد و 700 میلیون بازدید کننده داشته است.

عباسی افزود: داده کاوی از تویتر نشان می دهد بیشتر از دو میلیون و 200 هزار توییت توسط بیش از 285 هزار کاربر در این مدت با موضوع کرونا تنها با زبان فارسی منتشر شده است که بیش از یک میلیون و 400 هزار ریتویت داشته و بیش از 14.5 میلیون لایک توسط مخاطبان را اخذ کرده است.

این تحلیل گر و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به 700 هزار پست منتتشر شده در اینستاگرام خاطرنشان کرد: این پست ها توسط بیش از 257 هزار کاربر انجام شده است که در حدود 9 میلیون و 800 هزار کامنت را در پی داشته و بیش از 209 میلیون لایک هم دریافت کرده است.

وی به ضریب نفوذ 34 درصدی رادیو و 65 درصدی تلویزیون در استان خراسان شمالی اشاره و اظهارکرد: هم اکنون ضریب نفوذ اینترنت در استان در حدود 90 درصد است.

وی در خصوص دسته بندی موضوعات اصلی مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی گفت: اعتراض به عملکرد مسئولین در مقابله با کرونا، طنزپردازی درخصوص کرونا، آموزش و آگاه‌سازی پیرامون کرونا و تلاش برای روحیه‌بخشی و انتشار اخبار رسمی و غیررسمی پیرامون کرونا بیشترین فراوانی موضوعی را داشته است.

این مدرس علوم ارتباطات با توجه به شرایط حاکم بر اعتماد مردم به رسانه ها و بحران کرونا تاکید کرد: در شرایط حساسی به اثر می بریم که در آن نیاز به بکارگیری همه ظرفیت های اطلاع رسانی هستیم، اگر در شرایط کنونی رسانه ای بدنبال انحصار رسانه ای با انگیزه افزایش مخاطب باشد به نوعی می توان گفت که جزء کاسبان کرونا می توان آن را تلقی کرد.

عباسی با اشاره با آفت های موجود در رسانه ها و مخاطبان آنها گفت: حساسیت بالای موضوع کرونا باعث شده که بازار شایعات نیز گرمای خود را داشته باشد، در صورتی که به عنوان بخشی از الزامات سواد رسانه باید با تفکر انتقادی به سه مفهوم گفتند، شنیدم و می گویند مواجه شد و مطالب و اخبار ارائه شده را صرفا از منابع اطلاع رسانی قابل اعتماد اخذ کرد.

وی به همه مخاطبان رسانه ها و رسانه ها توصیه کرد تا برای شکست کرونا، برای تولید محتوای مرتبط با این بیماری و دریافت این پیام ها از 4 استراتژی اعتماد به دیگران، تقویت سواد ارتباطی، ارتقای بهداشت روانی و تقویت سواد رسانه ای استفاده کنند.

عباسی توضیح داد: منظور از اعتماد به دیگران بالابردن سطح اعتماد اجتماعی و اعتماد به متخصصان است و در تقویت سواد ارتباطی باید ضمن ایجاد صمیمت در بین لایه های مختلف اجتماعی بدنبال بازنشر دغدغه ها و مشکلات آنان بود.

وی با بیان اینکه منظور از ارتقای بهداشت روانی این است که در کنار توجه به سلامت خود به سلامت دیگران توجه کنیم و بدنبال افزایش نشاط اجتماعی باشیم یادآور شد: بهداشت روان به معنای داشتن یکسری سازو کارهای لازم برای برآورده شدن نیازهای روان شناختی – عاطفی و هیجانی انسان است تا وی بتواند تعامل مناسبی با محیط پیرامون و اطرافیانش برقرار کند.

وی افزود: در عین حال انسان بتواند با داشتن یک خودآگاهی نسبت به خود و نیازهای درونی اش، رابطه خوبی هم با خویشتن برقرار کند و بتواند از پس تکالیف وابسته به سن و جنسیت اش برآید.

عباسی گفت: منظور از سواد رسانه این است که به هر پیامی که دریافت می کنیم اعتماد نکنیم و به درست و غلط بودن آن اهتمام ورزیم و حتما با نگاه و تفکر انتقادی محتوا را مورد ارزیابی قرار داده و یا حتما از منابع موثق اخبار را پیگیری کنیم.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا