شکایت اتحادیه رسانه‌ای ترکیه از یک اندیشکده حامی دولت



اتحادیه روزنامه‌نگاران ترکیه اعلام کرد، شکایتی را علیه یک اندیشکده حامی دولت تنظیم کرده که خبرنگاران فعال برای رسانه‌های بین‌المللی را در فهرست سیاه قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، این فهرست توسط بنیاد تحقیقات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که روابط نزدیکی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دارد، تنظیم شده است و در آن، خبرنگاران فعال در سایت‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی دیده می‌شوند که به تلاش علیه دولت ترکیه متهم شده‌اند.

این رسانه‌ها شامل شبکه خبری دویچه وله، بی. بی. سی، صدای آمریکا و آژانس خبری اسپوتنیک هستند.

سخنگوی دویچه وله گفت: این تحقیق به معنای بی اعتبار کردن رسانه‌های خارجی است که هنوز می‌توانند به صورت مستقل و آشکارا در ترکیه فعالیت خبری داشته باشند. این اتهامات بی پایه و اساس علیه خبرنگاران در فهرست مذکور را می‌توان تلاشی برای ارعاب و تهدید دانست.

خبرنگاران بدون مرز هم آنچه را که “تلاش جدید برای ایجاد ارعاب و ترس” نامیده، محکوم کرده و گفته که این مساله آزار و اذیت خبرنگاران رسانه‌های خارجی را به سطح جدیدی وارد کرده است.

در گزارش ۲۰۲ صفحه‌ای بنیاد تحقیق اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ترکیه آمده، خبرنگاران مختلفی دستورکارهای سکولار و چپ‌گرای خود را نشان داده و به وضوح تلاش می‌کنند تا پیام‌هایی ضد دولت آنکارا منتشر کنند.

اتحادیه خبرنگاران ترکیه همچنین این فهرست را مورد انتقاد قرار داد و آن را ضربه‌ای جدی بر پیکره دموکراسی، آزادی بیان و رسانه ترکیه دانست و افزود: این یک سند لیست سیاه همانند گزارش پلیس است تا یک کار عملی و تحقیقی.

حسن بشیر یالچین، مدیر مطالعات استراتژیک بنیاد تحقیقات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی از این گزارش در پیامی توئیتری دفاع کرد و نوشت: هیچکس حق ندارد گزارشی را براساس منابع آزاد و باز یک متن غیررسمی، منتشر کند.

یکی از محققان این گزارش گفت: این کار ماست که به عنوام یک اندیشکده به بررسی دقیق رسانه‌های خارجی و مواضع آنها بپردازیم.

به گفته اتحادیه خبرنگاران ترکیه، ۱۳۵ عضو رسانه اکنون در این کشور محبوس هستند که علیه بسیاری از آنها اتهامات درستی طرح نشده است. بسیاری از روزنامه‌های بزرگ و کانال‌های تلویزیونی در ترکیه هم با مدیریت‌های دوستانه دولتی اداره می‌شوند.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا