«شب شعر» به‌دنبال آرامش در جامعه ملتهب است



«شب‌ شعر» هر هفته دوشنبه شب‌ها به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. این برنامه به همراه دیگر برنامه‌های مجموعه «شب‌های هنر»، در رویکرد جدید تلویزیون مبنی بر تولیدی کردن برخی برنامه‌ها، همچنان به صورت زنده روی آنتن می‌رود. رویکردی که از سوی تهیه‌کننده درباره آن چنین توضیح داده می‌شود: بحث «شب شعر» هنر است و مطلبی نداریم که جامعه را ملتهب کنیم. تمام تلاش ما این است که به جامعه‌ی ملتهب امروز آرامش بدهیم.

کوروش انصاری ـ تهیه‌کننده «شب شعر» ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره‌ی سیاست‌گذاری این برنامه برای بهبود حال عمومی جامعه با بهره‌گیری از شعر و شعرخوانی، می‌گوید: در این برنامه به ابعاد مختلف شعر پرداختیم. به همین منظور خیلی از استادان شعر را به برنامه دعوت کردیم که اغلب کسانی هستند که با شعر کلاسیک سر و کار دارند. از طرفی فضای دانشگاهی به سمت شعر معاصر رفته است؛ بنابراین در «شب شعر» سعی کردیم برنامه روندی داشته باشد که علاوه بر استادها، افرادی حضور پیدا کنند که خودشان شاعرند و شعر می‌گویند.

به فضای شاعرانه توجه بیشتری داریم

وی با اشاره تغییرات محتوایی برنامه «شب شعر»، در این زمینه توضیح داد: در بخش اول «شب شعر»، توجه ما به بعد تخصصی شعر بود و غالبا نگاه تخصصی مخاطب خاص خودش را دارد؛ چراکه بر اساس آنچه برای شبکه چهار سیما تعریف شده است، رویکرد این شبکه، تخصصی است اما با تغییر سیاست‌ها و بر اساس تصمیمات شبکه، تصمیم بر این شد که برای برنامه، مخاطب عام هم در نظر گرفته شود.

ما سعی کردیم فضای برنامه را از فضای آکادمیک کمی به سمت فضای شعری تغییر دهیم و در حقیقت از حضور مهمانان به‌گونه‌ای بهره ببریم که علاوه بر اینکه موضوعات را بسط و گسترش می‌دهند به خود شعر و فضای شاعرانه توجه بیشتری داشته باشیم. به همین منظور با آمدن آقای علیرضا بهرامی (شاعر و رزونامه‌نگار) به عنوان کارشناس مجری، این فضای شاعرانه بیشتر در برنامه نمود پیدا کرد.

شبکه چهار هیچگاه سیاست‌زده نشده است

وی درباره‌ی صراحت و آزادی بیان در این برنامه و اینکه تا چه میزان این استراتژی در «شب شعر» اولویت بوده است؟ اظهار کرد: به جرأت می‌توانم بگویم که شبکه چهار سیما هیچگاه در طول دوره‌های مختلف سیاست‌زده نشده است؛ هر چند که قطعا باید یکسری موارد رعایت شود اما به هر حال در بخش ادبیات و شعر هم وظیفه داریم آنچه را که در توان داریم، به درستی معرفی کنیم آن هم فارغ از همه‌ی دیدگاه‌هایی که وجود دارد.

پُز روشنفکری شده که تلویزیون نرویم!

انصاری در ادامه، گفت‌وگو را چنین پیش برد: یکی از گله‌هایی که ما داریم و دائما دغدغه‌ی ماست، این است که با وجود آنکه ما در برنامه‌مان خط قرمزی برای حضور شاعران نداریم و همه شاعرانی را که تخصص و حرفی برای گفتن دارند با کمال میل می‌پذیریم اما گاهی متاسفانه شاعرانی هستند که با آمدن به تلویزیون مخالفت می‌کنند و دلیلشان این است که اگر به تلویزیون بیایند بقیه شاعران آنها را مورد نکوهش قرار می‌دهند؛ در حالی که این طرز فکر، طرز فکر روشنگرانه‌ای نیست. اینکه کسی علاقه‌مند باشد به برنامه بیاید و حرفی برای گفتن داشته باشد اما به‌خاطر بقیه نتواند این کار را انجام دهد، چندان جالب نیست.

این تهیه‌کننده سپس تصریح کرد: متاسفانه این یک پُز روشنفکری شده که ما به تلویزیون نرویم و به دلایل مختلف، حرف نزنیم. این در حالی است که برنامه‌ای چون «شب شعر» به شعر اختصاص دارد و موضع آن کاملا روشن و مشخص است. ما به شعر و ادبیات می‌پردازیم. این برنامه اولین برنامه‌ای بود که به فروغ فرخزاد پرداخت و حتی صدای خودش را از تلویزیون پخش کردیم. اشعار سیاوش کسرایی را پخش کردیم و اگر عمری باشد به شاعران دیگر هم می‌پردازیم.

انصاری افزود: شاید مورد تعجب واقع شود که چطور ما به این شاعران می‌پردازیم. هر چند شاعرانی هستند که همیشه می‌گویند شعر باید روبه‌روی سیاست باشد، برخی‌ها می‌گویند باید کنار سیاست باشد و برخی هم می‌گوید باید بی‌طرف باشد و فضای واقعی جامعه را بازگو کند. ما از همه‌ی این دیدگاه‌ها استقبال می‌کنیم و اگر حرفی هست، در قالب شعر و نه سیاست، گوش شنوا داریم. اگر حرف منطقی بزنند آنها را تایید می‌کنیم و اگر منطقی نباشند ما هم برای آنها توضیح داریم. به هر حال فضای برنامه ما عاری از هرگونه سیاست است.

این تهیه‌کننده در پاسخ به اینکه تا چه میزان در برنامه «شب شعر» تلاش شده ساختار گفت‌وگوی حرفه‌ای با مقیاس و استانداردهای جهانی ملاک تولید و پخش قرار گیرد؟ اظهار کرد: اگر بخواهم درباره‌ی شعر صحبت کنم، باید بگویم استاندارد جهانی، شعر ایران است. به همین دلیل ما خودمان را دارای استاندارد می‌دانیم. در ارتباط با ساختار برنامه هم قطعا اتاق فکر و نویسنده داریم و درباره‌ی مهمانان، موضوع برنامه و اینکه در فضای فعلی جامعه به چه مطلبی بپردازیم، گفت‌وگو می‌کنیم؛ به عنوان مثال درباره مناسبت‌ها، از جمله دهه‌ی فجر، شعر انقلاب را داشتیم یا در جشنواره شعر فجر، نقد شعر انقلاب را داشتیم و البته خارج از آن، به فضای جامعه هم می‌پردازیم.

وی درباره‌ی اینکه با توجه به سرانه پایین مطالعه‌ی کتاب، برنامه «شب شعر» تا چه میزان تلاش کرده است مخاطب جوان را پای تلویزیون نگه‌ دارد و به خواندن شعر علاقه‌مند کند؟ اظهار کرد: شاید در مورد کتاب این حق را بدهم که سرانه مطالعه پایین است اما در ارتباط با شعر اینگونه نیست. هر کلامی با شعر شروع می‌شود. ما بیشتر باید سرانه عام را پوشش دهیم که قطعا می‌توان گفت بخش اعظمی از ایرانیان شاعر هستند و در شعر در ذاتشان است. اما به جز آن، هر جایی از فضای مجازی را نگاه کنید پر از شعر است. نامه‌ها، یادداشت‌ها و سخنرانی‌ها پر از شعر است؛ بنابراین علاقه و استقبال وجود دارد. ما نیز در برنامه بخش شعرخوانی داریم، به تازگی نیز قرار است کتاب شعر را به برنامه اضافه کنیم که در آن مجری قرار است شعرهایی را از کتاب‌های شعر بخواند و شاعران آن معرفی شوند. خود این، مخاطب را تشویق می‌کند که نسبت به شعر رغبت زیادی داشته باشد.

این تهیه‌کننده با تایید اینکه ساختار برنامه از جمله دکور، انتخاب مجری و ایجاد چالش در فضای اجرا، در جذب مخاطب به ویژه مخاطب نسل جوان، تاثیرگذار است، گفت: برنامه «شب شعر» در راستای این اتفاق به تغییر دکور و همچنین مجری پرداخت. اما مطلبی که برای ما اهمیت دارد این است که اهالی شعر و ادب نقاط منفی برنامه را به ما گوشزد کنند.

چرا «شب شعر» زنده ماند؟

وی درباره‌ی رویکرد جدید تلویزیون در قبال تولیدی کردن برخی برنامه‌ی زنده، در پاسخ به اینکه زنده ماندن شب شعر را مدیون چه هستید، مدیریت تیم تولید برنامه‌، انتخاب مهمانان یا قدرت ریسک‌پذیری مدیر شبکه؟ اظهار کرد: به طور کلی «شب‌های هنر» از ابتدای تولید و پخش زنده بوده است، تاکنون نیز دستورالعملی درباره این رویکرد از سوی مدیران نداشته‌ایم. از طرفی زیبایی برنامه به زنده بودن آن است. برنامه زنده هم بدون اشکال نیست اگر هم موردی پیش بیاید اشکال عمدی نیست. بحث ما نیز هنر است و مطلبی نداریم که جامعه را ملتهب کنیم بلکه تمام تلاش ما این است که به جامعه ملتهب امروز آرامش بدهیم. به هر حال روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم و اخبار تلخی را شنیدیم. بالاخره جامعه باید از این حالت بیرون بیاید. تاب و تحمل اینکه در همان حال و فضا بماند را ندارد، بنابراین شعر، تئاتر، سینما، موسیقی و کتاب کمک می‌کند از آن فضای ملتهب بیرون بیاییم.

انصاری در پایان، درباره‌ی زمان پخش برنامه «شب شعر» آنیز توضیح داد: عمر فصل جاری این برنامه تا قبل از ایام عید نوروز خواهد بود و ادامه‌دار بودن آن نیز به تصمیم مدیران در سال جدید برمی‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، برنامه «شب‌ شعر» با اجرا و کارشناسی علیرضا بهرامی هر دوشنبه ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا