«روزنامه‌نگاری جدید» برای انتقال تجربیات روزنامه‌نگاران می‌آید


به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، جهان امروز را عصر رسانه‌ها و ارتباطات نام‌گذاری کردند، دورانی که حجم زیادی از اطلاعات در آن تولید می شود و شهروندان این جهان به عنوان مخاطبان این رسانه ها هر روز با انبوهی از اخبار و اطلاعات مواجه می شوند. در چنین فضایی روزنامه نگاران هم مسئولیت های سنگینی پیدا کرده اند و تولید محتوا در بسترهای جدیدتر و انواع سنتی به یکی از موضوعات مهم مبدل شده است. تولید اخبار جعلی در جهان امروز تنها یکی از مشکلاتی است که روزنامه نگاران برای مقابله با آنها باید تلاش کنند.

از نگاه رضا غبیشاوی، کارشناس علوم ارتباطات یکی از ضرورت های فعالیت روزنامه نگاری در جهان امروز توجه به آموزش و انتقال تجربیات به روزنامه نگاران است. او که خود سابقه فعالیت روزنامه نگاری دارد معقتد است روزنامه نگاری دیگر به معنای فعالیت در رسانه های کاغذی نیست و علاوه بر حوزه های ژورنالیسم رادیویی و تلویزیونی، عرصه های دیگری همچون فعالیت در خبرگزاری ها و روزنامه نگاری فضای مجازی (سایبر ژورنالیسم) را هم در بر می گیرد و همین موضوع باعث شده است که نیاز آموزشی روزنامه نگاران به یک مسأله مهم تبدیل شود.

تا ۲ هفته بعد «روزنامه نگاری جدید» می آید

با همین نگرش غبیشاوی به همراه جمعی دیگر از روزنامه نگاران با سابقه اقدام به راه اندازی نشریه ای با عنوان «روزنامه نگاری جدید» کرده اند که قرار است به صورت فصلی منتشر شود، او در همین رابطه به خبرگزاری مهر گفت: مجوز تأسیس این نشریه سال گذشته صادر شد و در حالی که هم اکنون مراحل صفحه آرایی را می گذراند تا ۲ هفته آینده منتشر می شود.

وی درباره ایده راه اندازی نشریه «روزنامه نگاری جدید» هم این طور توضیح داد: این فصلنامه درباره موضوعات رسانه ای است و به دلیل اینکه در حال حاضر شاهد حضور شکل های مختلفی از رسانه های جدید به ویژه رسانه های جدیدی در بستر فضای مجازی، به فکر ایجاد نشریه ای شدیم که در آنها موضوعات مربوط به این نوع از رسانه های تازه و جدید مطرح شود.

مدیر مسئول فصلنامه «روزنامه نگاری جدید» ادامه داد: علاوه بر این رسانه های جدید این روزها شاهد حضور انواع جدیدی از روزنامه نگاری همچون روزنامه نگاری شهروندی (شهروند خبرنگار) هم هستیم و موضوعاتی همچون «اخبار جعلی» هم در فضای رسانه ها اهمیت پیدا کرده اند. همه اینها ما را به این نتیجه رساند نشریه ای راه اندازی کنیم که در آن انتقال تجربیات و به اشتراک گذاری این تجربه ها صورت گیرد، چرا که جای چنین کاری را در فضای رسانه ای خالی می بینیم. هم اکنون در این مورد حتی در فضای دانشگاهی هم نواقص جدی وجود دارد.

نشریه ای برای انتقال تجربیات روزنامه نگاران

غبیشاوی با اشاره به اینکه در حوزه مباحث تئوریک روزنامه نگاری هم محتوای قابل توجهی که مناسب فعالیت روزنامه نگاران در این فضای جدید باشد، اظهار داشت: در بخشی از این مجله تجربیات روزنامه نگاران به اشتراک گذاشته می شود اما این انتقال تجربه فقط مختص روزنامه نگاران ایران نیست و بخشی از آنها حاصل ترجمه مقالات و یادداشت هایی است که روزنامه نگاران در سراسر جهان آنها را مطرح کرده اند. همچنین قصد داریم از متن های آموزشی که مراکز رسانه ای و آموزش روزنامه نگاری عرضه کرده اند، استفاده کنیم که در این بخش هم مقالات بعد از ترجمه در فصلنامه منتشر می شوند.

این روزنامه نگار حوزه بین الملل تأکید کرد: رسانه های بزرگ جهانی همچون بی بی سی، الجزیره و رویترز سرویس های آموزشی ویژه روزنامه نگاران دارند که متن های آموزشی مناسبی در آنها وجود دارد و بناداریم از این متن ها در فصلنامه «روزنامه نگاری جدید» استفاده کنیم. همچنین یکی دیگر از اقدامات مان در این نشریه استفاده از محتواها و آیین نامه هایی است که رسانه های بزرگ و حرفه ای استفاده می کنند که در فضاهای رسانه ای چنین متن هایی زیاد مورد استناد قرار می گیرد. در این بخش هدف مان این است که آیین نامه ها را بررسی کنیم و جهت ارائه چارچوب های اخلاقی و حرفه ای ویژه روزنامه نگاران منتشر کنیم.

هدف آشناتر کردن روزنامه نگاران برای تصمیم بهتر

مدیر مسئول فصلنامه «روزنامه نگاری جدید» به این سوأل که فضای روزنامه نگاری در کشورهای دیگر (به ویژه کشورهای اروپایی و غربی) با شرایط ایران متفاوت است و آیا برای انطباق این آموزه ها با شرایط بومی روزنامه نگاری در ایران، چاره ای اندیشیده اید، این طور پاسخ داد: محدودیت هایی که روزنامه نگاران برای فعالیت خود احساس می کنند شامل سه دسته چارچوب های حرفه ای، محدودیت های قانونی و قانونی است. نوع اول محدودیت ها ناشی از اصولی است که برای فعالیت حرفه ای وجود دارد. نوع دوم آن در هر کشوری و بسته به نوع قانونی که اجرا می شود تفاوت دارد و محدودیت های اخلاقی هم جنبه نسبی دارد و ممکن است در یک کشور درباره یک موضوع دیدگاه های مختلفی وجود داشته باشد. با این حال برخی موارد مثل حمایت از محیط زیست، توجه به میراث فرهنگی و روزنامه نگاری صلح [روزنامه نگاری برای تحقق صلح] ماهیت جهان شمول دارد. با این شرایط بر این باور هستیم که اگر روزنامه نگاران با معیارهای مختلف آشنا شوند در تصمیم گیری و پرداخت هایشان بهتر می توانند عمل کنند.

نسخه کاغذی روزنامه نگاری جدید در کتابفروشی ها

غبیشاوی که علاوه بر مدیر مسئولی و سردبیری نشریه «روزنامه نگاری جدید» معاون سردبیر سایت خبری عصر ایران هم هست با اشاره به اینکه شیوه انتشار نشریه به صورت فصلی باعث می شود وقت و انرژی کافی جهت تهیه و آماده سازی مقالات وجود داشته باشد، درباره توزیع آن گفت: برای فروش و توزیع این نشریه به دنبال شیوه هایی غیر سنتی هم هستیم به همین دلیل نسخه PDF را برای فروش اینترنتی مدنظر داریم، اما از آنجایی که معتقد هستیم هر رسانه ای به شدت تحت تأثیر قالب آن قرار دارد [یادآوری جمله ای از مارشال مک لوهان مبنی بر رسانه پیام است] قصد داریم این نشریه حتما به شکل کاغذی هم چاپ شود. در این بخش به دلیل اینکه متوجه شدیم مخاطب مجلات جدی برای تهیه نشریه مدنظرشان از کیوسک های عرضه مطبوعات به فروشگاه های کتابفروشی نقل مکان کرده اند تصمیم داریم توزیع این فصلنامه را در چنین مکان هایی دنبال کنیم. همچنین فروشگاه اینترنتی دیجی کالا هم برای توزیع نشریه در سراسر ایران در نظر گرفته شده است.

یادآور می شود فصلنامه «روزنامه نگاری جدید» به مدیر مسئولی و سردبیری رضا غبیشاوی قرار است منتشر شود و برخی اعضای تحریریه آن احسان محمدی، مصطفی داننده، مهرداد خدیر و جعفر محمدی هستند.

علاقمندان جهت دسترسی به کانال این نشریه در فضای مجازی اینجا کلیک کنند.


منبع:خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا