«روابط ایران و چین تنها اقتصادی نیست، مردم ما به فیلم‌های ایران علاقمندند»



رییس سازمان صدا وسیما در دیدار با سفیرچین در تهران، روابط دو کشور را در زمینه‌های مختلف راهبردی خواند و گفت که باید همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای میان تهران و پکن را افزایش داد؛ چرا که گسترش این همکاری‌ها باعث بهبود تعاملات دو کشور در سایر زمینه‌ها خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه به نقل از روابط عمومی صدا و سیما، علی عسکری در دیدار با «چانگ هوآ» سفیر جمهوری خلق چین در سازمان صدا وسیما، درباره طرح «یک جاده یک کمربند» که چینی‌ها آن را برای روابط میان تهران و پکن طراحی کرده‌اند، گفت: طرح «یک جاده یک کمربند»، بزرگ و بستری مناسب برای تحکیم روابط آینده در زمینه فرهنگی و رسانه‌ای است. ما می‌دانیم که آمریکا هم اکنون یک رقابت ناجوانمردانه را با چینی‌ها انجام می‌دهد ولی قدرت آمریکایی‌ها رو به افول است و کشورهایی همچون ایران و چین باید از این فرصت بهترین بهره را برای تحکیم روابط خود ببرند.

او همچنین تحریم را فرصتی مناسب برای تقویت تولید کشور دانست و گفت که شرکت‌های دانش بنیان بسیار خوبی در ایران فعال هستند و می‌توان توسط این شرکت‌ها روابط اقتصادی خوبی را طراحی و اجرا کرد.

عسکری رقابت آینده را رقابت درعرصه علم، تحقیقات و پژوهش توصیف کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه چین در زمینه‌های دانش و فناوری در حال پیشرفت است، کارهای پژوهشی با ایران می‌تواند زمینه‌های خوبی برای همکاری دوجانبه باشد. همچنین در زمینه‌های نفت، پتروشیمی، گاز، معادن، نانو، بایوتکنولوژی، کشاورزی و دیگر صنایع می‌توانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم. در کنار این موارد می‌توان با توجه به نزدیکی فرهنگ دو کشور، در زمینه‌های فرهنگی و رسانه‌ای همکاری‌های خوب و موثری داشته باشیم. ما آمادگی داریم در صنعت رسانه و محتوا این همکاری‌ها را افزایش دهیم. محصولات زیادی داریم که می‌توان با زبان گردانی در کشورهای یک دیگر از آنها استفاده کرد. با این کار آشنایی مردم دو کشور با یکدیگر بیشتر می‌شود و می‌توان علایق دو طرف را تامین کرد.

چانگ هوا سفیر جمهوری خلق چین نیز در این دیدار بیان کرد: در چند سال اخیر شاهد رشد خوب کمی و کیفی رادیو و تلویزیون ایران بوده‌ایم و معتقدیم تقویت همکاری‌های رسانه‌ای دو کشور بسیار مهم و ضروری است. تقویت همکاری‌های رسانه‌ای میان دو کشور موجب آشنایی بیشتر مردم دو کشور از یک دیگر می‌شود و خبرها و جهت گیری‌های منفی رسانه‌های غربی علیه تهران و پکن را خنثی می‌کند.

او درباره افزایش تبادلات فرهنگی و رسانه‌ای به ویژه در زمینه فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی گفت: فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی در چین بسیارمعروف هستند و مردم ما به تولیدات ایران علاقه فراوان دارند و درسال جاری هم دو فیلم ایرانی در دو جشنواره پکن و شانگهای نتایج خیلی خوبی گرفتند.

سفیر چین به روابط دیرینه و دو هزار ساله دو کشور اشاره و تصریح کرد: ایران و چین با ایجاد راه ابریشم توانستند روابط اقتصادی و فرهنگی خود را به شدت تقویت کنند و عمق ببخشند. امروز هم اگر به نقشه توجه کنید معلوم می‌شود که هیچ جاده‌ای نمی‌تواند ایران را دور بزند، شما بی‌شک مهم‌ترین شریک ما هستید.

وی به سفر سال ۲۰۱۶ رییس جمهور چین به ایران اشاره و تاکید کرد: همان طور که رییس جمهور چین در این سفر اعلام کرد که روابط راهبردی تهران و پکن وارد مرحله جدیدی شده و بسیار جامع است، برخلاف تصور برخی‌ها این روابط تنها اقتصادی نیست و درزمینه‌های مختلف طراحی شده است. برخی کشورها فقط ۲۰۰ سال تاریخ دارند و می‌خواهند همه دنیا را به کنترل خود درآورند. سلطه‌گری و یک جانبه گرایی آمریکا حتما مورد مخالفت همه دنیا است و تاریخ چین نشان می‌دهد که هیچ گاه در این مسیر حرکت نکرده و نمی‌کند.

سفیر چین درباره برگزاری مجمع «تمدن کهن» در ماه آینده در پکن گفت: ما تلاش ویژه‌ای داریم تا همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای میان دو کشور افزایش یابد. لغو ویزای گردشگران چینی به ایران هم یکی از کارهای مهمی‌بود که از سوی ایران صورت گرفت. در این مدت با گردشگران زیادی که از چین به ایران آمده بودند صحبت کردم که همه آنها سفر به ایران را ستایش می‌کردند و ایران را کشوری بسیار خوب با مردمانی مهربان و جاذبه‌های گردشگری فراوان توصیف می‌کردند. ما باید این سفرها را به صورت متقابل افزایش دهیم تا شناخت مردمان دو کشور افزایش یابد .

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا