رسانه یکی از زایش های حوزه علم است



ایسنا/گیلان فعال فرهنگی و رسانه ای، رسانه را یکی از زایش های حوزه علم دانست و گفت: باید با توانمندسازی منابع انسانی در رسانه ها این ابزار قدرتمند را در اختیار علم قرار دهیم.

یونس رنجکش در همایش نقش رسانه در ترویج علم، با اشاره به تاثیران مثبت و منفی رسانه بر ترویج علم، اظهار کرد: باید راهکارهای استفاده از رسانه برای ترویج علم را بشناسیم.

وی با بیان اینکه امروز به واسطه فضای مجازی همه آحاد جامعه یک رسانه فعال و پویا هستند، افزود: همه ما یک شهروندرسانه هستیم و خواسته و ناخواسته در امر اطلاع رسانی نقش ایفا می کنیم.

این فعال فرهنگی و رسانه ای، همه پدیده های زندگی فردی و اجتماعی را محصول علم و دانش دانست و تصریح کرد: علم و دانش از تفکر و خرد و اندیشه نشات می گیرد و لذا نیازهای انسان او را به تفکر و اندیشیدن وا می دارد تا نیازهای خودش را برطرف کند.

رنجکش با بیان اینکه اندیشیدن انسان را به سمت علم و دانش و تجربه سوق می دهد، گفت: رسانه یکی از زایش های حوزه علم است که کارکردهای مختلف دارد. این کارکردها به چهار بخش تفریحی، تبلیغی، اطلاع رسانی و رهبریت جامعه دسته بندی می شود.

وی رسانه را یک ابزار اطلاع رسانی دانست که نیاز به انتقال دهنده و گیرنده دارد عنوان کرد: باید بتوانیم پیام را به گونهای منتقل کنیم که در گیرنده اثرگذار باشد لذا انتقال دهنده و گیرنده باید از یک دانش ویژه تحت عنوان «سواد رسانه ای» برخوردار باشند.

مدیرکل دفنر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان با بیان اینکه جامعه از انتقال دهنده و گیرنده پیام تشکیل شده، ادامه داد: اگر می خواهیم مباحث علمی را از طریق رسانه بسط و گسترش دهیم به انتقال دهنده و گیرنده پیام نیاز داریم، اما متاسفانه خلاء استراتژی در فعالیت های رسانه ای ما به چشم می خورد.

وی با تاکید بر لزوم حرکت رسانه ها در راستای اهداف ترسیم شده، خاطرنشان کرد: هنوز استراتژی تعریف شده ای در حوزه ساختار رسانه ای کشور نداریم و رسانه ها را جهت دار نمی کنیم تا پیرامون موضوعات مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی فعالیت کنند.

رنجکش اضافه کرد: اگر می خواهیم در جریان سازی مباحث علمی حضور فعال و موثر داشته باشیم باید یک استراتژی برای رسانه ها تعریف کنیم؛ نه اینکه صرفا در هفته ترویج علم به فکر علم و دانش باشیم.

این فعال فرهنگی و رسانه ای با اشاره به کارکردهای رسانه در امر پیشگیری و هدایتگری، تصریح کرد: ما باید رسانه ها را در مسیر آینده پژوهی قرار دهیم و برای آنان کارکرد تعریف کنیم تا بتوانیم از این رهگذر پیامدهای بحران ها را مدیریت کنیم.

وی منابع انسانی توانمند را یکی از مولفه های قدرت رسانه دانست و گفت: منابع انسانی رسانه ای باید شناخت لازم را نسبت به این کارکردها داشته باشد تا بتواند در خدمت علم قرار بگیرد. در حال حاضر رسانه فقط ابزار است و کارکردهای آن در بخش ترویج علم اثرگذاری مورد انتظار را ندارد.

مدیرکل دفنر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان خواستار برنامه ریزی استراتژیک برای رسانه ها در حوزه ترویج علم شد و عنوان کرد: باید با توانمندسازی منابع انسانی در رسانه ها این ابزار قدرتمند را در اختیار علم قرار دهیم تا توسعه پایدار را برای ما به ارمغان بیاورد.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا