رسانه‌ها از شیوه‌نامه جدید یارانه مطبوعات استقبال کردند


محمد خدادی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا این مطلب را در پاسخ به این سوال بیان کرد که با انتشار پیش‌نویس شیوه‌نامه جدید محاسبه و تخصیص یارانه مطبوعات در سال ۹۸ قرار بود تمامی صاحب‌نظران، کارشناسان، مدیران مسئول و اصحاب رسانه تا پایان شهریورماه، نظرها، انتقادها و پیشنهادهای خود را در خصوص این پیش‌نویس به اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی ارائه دهند. استقبال از این فراخوان چه اندازه بود و آیا قابلیت اجرایی داشتند؟

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جزئیات این شیوه‌نامه هم که منتشرشده بر چند اصل استوار است، نخست ضریب نظم در انتشار، که قبلا تا ۳۰ درصد هم قابل پذیرش بود اما اکنون در مرحله اول ۷۰ و بعد ۹۰ درصد اعلام شده است یعنی اگر یک روزنامه از ۱۰۰ روز فقط ۳۰ روز منتشرشود، مشمول حمایت نمی‌شود. دیگری گستره توزیع است. که گسترده توزیع سراسری یعنی ۳۱ استان نه تعداد محدودی استان و نکته سوم محتوا و ضریب کیفی رسانه است.

خدادی اظهار داشت: محورهای چهارگانه «اقتصاد و توسعه ملی، فرهنگی، اجتماعی، سیاست خارجی و امنیت ملی، فرهنگ، معارف اسلامی و دفاع مقدس» به عنوان اولویت‌های موضوعی در محاسبه یارانه مطبوعات اعلام شده است. رسانه‌هایی که در این موضوعات فعال باشند و تولید محتوای موثر داشته باشند، در اولویت دریافت یارانه هستند.

وی افزود: در این شیوه‌نامه میزان حمایت از نشریات متعدد دارای صاحب‌امتیاز حقیقی یا حقوقی واحد نیز مشخص شده به طوری که صاحبان امتیاز بیش از سه نشریه از ضریب کاهشی برخوردار می‌شوند و برای صاحبان امتیاز دارای بیش از ١٠ نشریه نیز یارانه‌ای در نظر گرفته نشده است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دیدگاه ها و نقطه نظرات اهالی رسانه و اساتید و دست اندرکاران این حوزه در خصوص  شیوه نامه جدید دریافت شده و تمام این اطلاعات در قالب داده ای در حال جمع آوری است.

خدادی اضافه کرد که این دیدگاه ها به کمیته ای ارسال می شود که متشکل از نمایندگان رسانه ها و اساتید این حوزه است و در نهایت جمع بندی خواهد شد.

وی افزود: ما این شیوه نامه را برای تمام ۲۸ انجمن صنفی و ۳۱ خانه مطبوعات جهت ارسال نظرات و دیدگاه هایشان ارسال و همچنین طی جلسه ای مدیران رسانه را دعوت  و در این زمینه گفت وگو کردیم. در این نشست هم اندیشی حدود ۱۵ مدیر رسانه حضور داشتند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:‌ این شیوه نامه را همچنین برای اساتید علوم رسانه ارسال کردیم تا نظرات کارشناسی خود را ارائه کنند.

خدادی اضافه کرد: شیوه نامه جدید یارانه مطبوعات برای دست اندرکاران رسانه نیز ارسال شد، به بخش هایی که تصور می کردیم ممکن است نظری داشته باشند و باید در جریان موضوع قرار گیرند.

وی اضافه کرد که نسخه ای از شیوه نامه جدید روی سایت معاونت مطبوعاتی قرار داده شده و علاوه بر آن طی نشستی خبری تبیین و تشریح گردیده است. همچنین در گفت وگوهای متعدد با رسانه ها به ابعاد و جنبه های مختلف آن نیز پرداخته شده است.

 

 

متن شیوه نامه را از لینک زیر دانلود بفرمایید

https://press.farhang.gov.ir/ershad_content/media/image/2019/09/794733_orig.docx

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا