در جلسه کارگروه تعیین مصادیق سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران چه گذشت؟


دبیر کمیته فرهنگ و رسانه شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از جلسات کارگروه رسانه با موضوع تعیین مصادیق سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران گفت: پیشنهادات متفاوتی در این کارگروه مطرح شده است ولی هنوز تصمیم گیری برای تعیین مصوبه‌ای نداشته‌ایم.

زهره آشتیانی در گفت‌وگو با ایسنا، به تشریح مباحث مطرح شده در جلسات کارگروه پرداخت و گفت: تا کنون سه جلسه کارگروه رسانه با موضوع تعیین مصادیق سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران برگزار شده است که در این جلسات اعضای کارگروه رسانه کمیته فرهنگ و رسانه شورای شهر تهران متشکل از مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد، مشاور معاونت حمل و نقل و ترافیک، دبیر کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، یکی از مدیران عامل خبرگزاری ها ، یک مدیرمسئول روزنامه ، نماینده انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران، رییس انجمن مطبوعات غیردولتی، رییس انجمن عکاسان مطبوعات ، مدیر یکی از سایتهای خبری، تعدادی از روزنامه نگاران و مدیر یکی از مجلات حضور داشتند .

وی افزود: در این جلسات ابتدا مباحث کلی پیرامون نحوه ارائه تسهیلات به خبرنگاران از جمله طرح ترافیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سازمان حمل و نقل و ترافیک گزارشی را از نحوه ارائه طرح ترافیک در سال گذشته و البته میزان استفاده کسانی که با عنوان خبرنگاری طرح دریافت کرده اند ارائه کرد . به گفته آقای پیرحسین لو ، سال قبل ۲۲۴۰ طرح ترافیک به خبرنگاران و رسانه ها داده شده است و در قبال کاهش طرح ترافیک کارت مترو و اتوبوس به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان در اختیار خبرنگاران متقاضی قرار گرفته است ، اما آمار قابل توجه آن بود که حدود ۴۵۰ نفر از این میزان ، تعداد ترددشان در ۱۵۰ روز از ۲۰ روز به پایین بوده است و همچنین تعداد قابل توجهی از کسانی که این نوع سهمیه را دریافت کرده‌اند دارای خودروهای لوکس بوده‌اند و تردد چندانی در محدوده طرح ندارند ! از سوی دیگر طبق آمار ارائه شده بیشترین میزان سهمیه به رسانه های دولتی و غیرخصوصی تعلق داشته است.

آشتیانی تاکید کرد : پیرو نامه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به شهردار تهران ، در این جلسات نیز وزارت ارشاد به مانند سالهای قبل درخواست کرد تا مسئولیت ارائه سهمیه طرح ترافیک به این وزارت خانه سپرده شود که البته مورد توافق اکثریت واقع نشد ولی مقرر شد رتبه بندی صورت گرفته توسط وزارت ارشاد معیار تعیین تعداد سهمیه ها قرار گیرد؛ اما اعطاء سهمیه به مانند قبل در اختیار سازمان حمل و نقل ترافیک باشد .

دبیر کمیته فرهنگ و رسانه شورای شهر تهران تصریح کرد: اعضای جلسه معتقد بودند که باید انجمن های صنفی از جمله انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران مرجع احراز هویت خبرنگاران به ویژه خبرنگاران آزاد قرار گیرد، ولی نماینده انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران با بیان اینکه ابتدا باید معین شود که اعطاء طرح به خبرنگاران برای تولید خبر است و یا امتیاز شهرداری به رسانه‌ها، به آیین نامه طرح ترافیک مبنی بر اینکه ارائه سهمیه برای تولید محتوا و خبر است اشاره و به مخالفت نسبت به ارائه سهمیه طرح ترافیک به خبرنگاران و رسانه‌ها پرداخت. همچنین با ارائه طرحی، خواستار ارائه تسهیلات با عنوان اخذ قرارداد به مبلغ اعطاء سهمیه سالیانه طرح ترافیک خبرنگاران با یکی از تاکسی های اینترنتی بابت ارائه رایگان در شبانه روز به خبرنگاران دارای سهمیه شد که البته این طرح با موافقت اکثریت اعضا رو به رو شد.

آشتیانی با اشاره به پیشنهاد مدیران خبرگزاری ها گفت : بر اساس نظر تعدادی از مدیران عامل خبرنگاری ها پیشنهاد شد تا به جای ارائه سهمیه طرح ترافیک کارت اعتباری با مبلغ ۲ میلیون تومان با قابلیت استفاده از مترو ، اتوبوس و تاکسی کارپینو به همه خبرنگاران داده شود و صرفا تعدادی کارت شناور برای موارد ضروری در اختیار مدیران رسانه قرار گیرد که این طرح نیز با مخالفت رو به رو شد.

آشتیانی افزود: در این کارگروه انجمن عکاسان مطبوعات نیز با ارائه درخواستی مکتوب بنابر شرایط عکاسان به دلیل حمل تجهیزات عکاسی خواستار ارائه سهمیه جداگانه ای به این صنف شد که مقرر گردید درخواست این انجمن رسیدگی و در صورت تایید، انجمن مرجع رسمی معرفی عکاسان مطبوعات قرار گیرد.

وی با اشاره به پیشنهاد انجمن مطبوعات غیردولتی گفت: این انجمن پیشنهاد کرد تا سهمیه رسانه های غیرخصوصی که دارای بودجه و امکانات واحدهای پشتیبانی حمل و نقل هستند به میزان ۵۰ درصد کاهش یابد و  البته سهمیه طرح ترافیک هر رسانه به منظور توزیع مناسب در اختیار صاحب امتیاز یا مدیرمسئول رسانه قرار گیرد .

وی افزود : همچنین انجمن مطبوعات غیردولتی پیشنهاد کرد تا ۲۰ درصد از سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران به منظور اختصاص به خبرنگاران و عکاسان آزاد در اختیار تشکل های صنفی قرار گیرد .

آشتیانی گفت: در جمع بندی جلسات برگزار شده مقرر شد تا کمیته ای برای بررسی شاخص ها و رتبه بندی وزارت ارشاد جهت تعیین تعداد سهمیه رسانه متشکل از وزارت ارشاد ، سازمان حمل و نقل و ترافیک ، انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران ، انجمن مطبوعات غیر دولتی ، انجمن عکاسان مطبوعات و نمایندگان کمیسیون فرهنگی و کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تشکیل شود.

وی با اشاره به دیگر مصوبات آخرین جلسه کارگروه رسانه اظهار کرد: در این جلسه مصوب شد تا تعداد سهمیه رسانه هایی که به هر نحوی از بودجه عمومی استفاده می کنند کاهش یابد و به میزان کاهش تعداد سهمیه، کارت تسهیلات مترو و اتوبوس با افزایش مبلغ آن به این رسانه‌ها ارائه شود . همچنین با پیشنهاد ریاست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا مقرر شد تا از میان نشریات ادواری صرفا به مجلات ماهنامه طرح تعلق گیرد . بنابر اجماع نظر اعضا در این جلسه مصوب گردید تا درصدی از طرح برای اعطا به خبرنگاران و عکاسان آزاد به تشکل های صنفی داده شود .

وی گفت: رویکرد ریاست کمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر و برخی اعضای کارگروه، کاهش تعداد کارت طرح ترافیک و جایگزینی کارت تسهیلات برای خبرنگاران است که البته هنوز تصمیم قطعی نسبت به آن گرفته نشده است .

آشتیانی در پایان تصریح کرد: در آخرین جلسه کارگروه ۸ سوال طراحی گردید تا بر اساس نظر سنجی نسبت به آنها از مدیران رسانه ها به بازنگری در آیین نامه سهیمه خبرنگاری پرداخته شود و پس از بررسی میزان اختصاص سهمیه طرح ترافیک به خبرنگاران و رسانه‌ها و دریافت پاسخ های نظرسنجی در جلسه کارگروه رسانه تصمیم نهایی اتخاذ و مصوبه به سازمان حمل و نقل ترافیک جهت اجرا ابلاغ خواهد شد ./ ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا