خاطرات عکاس فرانسوی از انقلاب اسلامی/پخش «از ایفل تا آزادی» آغاز شد



شبکه پرس تی‌وی پخش «از ایفل تا آزادی» را آغاز کرده است. مستندی که در همراهی با میشل ستبون ـ عکاس فرانسوی که یکی از مهم‌ترین تصویرنگاران روزهای انقلاب اسلامی است ـ تولید شده است.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، شگفتی و تازگی را اگر جزو عناصر جذاب یک خبر بدانیم، انقلاب اسلامی و دوران شکل گیری اش پر بود از همه این عناصر، حال در کنار هم قرار گرفتن این همه اتفاقات از حضور مردم در خیابان ها تا حرکت های دسته جمعی‌شان در مبارزه با استبداد چند هزار ساله، ثبت این همه وقایع را برای یک عکاس خبری جذاب می‌کند؛ میشل ستبون عکاس شناخته شده فرانسوی، کسی بود که از ابتدای شروع انقلاب اسلامی در ایران حاضر شد و زمانی که انقلاب اسلامی داشت به ثمر می‌رسید از خیابان‌های تهران و قم تا کردستان ردپای انقلاب خمینی کبیر را دنبال می‌کرد و قاب به قاب به ثبت همه آنها پرداخته است.

ستبون عکاس جوان دهه هشتاد میلادی، علاوه بر ثبت وقایع تاریخی در ایران به مردم آلبانی، نیجریه و هنگ کنگ علاقه نشان داده و در این کشور ها نیز به ثبت وقایع پرداخته است. این عکاس الجزایری الاصل بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی به ایران بازگشته و با مرور خاطراتی از آن ایام تیمی از شبکه پرس تی‌وی را که قصد ساخت مستندی از خاطرات حضور وی در ایران طی آن سال‌ها دارند، همراهی می‌کند.

مستند «از ایفل تا آزادی» کاری است از گروه مستند شبکه پرس تی وی که برای دهه فجر و جشن چهل و یکمین سال از انقلاب شکوهمند اسلامی آماده شده است.

ستبون در این ایام حدود ۳۰ هزار عکس سیاه و سفید و رنگی تهیه کرده است و در این مستند از خاطرات همراهی امام خمینی (ره) از نوفل لوشاتو تا تهران و پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ می‌گوید.

«از ایفل تا آزادی»؛ خط بطلانی بر تلاش آنها که واقعیات انقلاب اسلامی را انکار می‌کنند

روح الله رضایی ـ مدیر تولید مستند شبکه برون مرزی پرس تی وی ـ درباره میشل ستبون گفت: ستبون عکاسی است که از ابتدای تحولات اصلی انقلاب از سال ۵۷ درگیر این ماجرا بوده و تمام مراحل انقلاب را به تصویر کشیده و عکاسی کرده است. داستان اصلی مستند از «ایفل تا آزادی» روایت وی از جریانات انقلاب است.

وی هدف شبکه پرس تی‌وی از ساخت این مستند را بین‌المللی بودن ابعاد انقلاب اسلامی دانست و افزود: این مستند سعی دارد از نگاه فردی که ایرانی نیست و هیچ وابستگی احساسی، فکری و دینی با ایران ندارد و به عنوان یک مشاهده گر خنثی وقایع را فقط دنبال کرده و به ثبت رسانده است، به مرور وقایع آن دوران بپردازد. نقطه قوت این مستند روایت از یک فرد غیر ایرانی است این نوع نگاه برای اینکه ما نشان دهیم که تصویری که از انقلاب اسلامی کشیده می شود توسط یک عکاس غربی به وجود آمده و این خط بطلانی است بر آنهایی که سعی دارند واقعیات این انقلاب را انکار کنند.

رضایی گفت: مستند «از ایفل تا آزادی» از جمعه ۱۸ بهمن ماه روی آنتن شبکه پرس تی وی رفته و  تا دوشنبه ۲۱ بهمن روی آنتن پرس تی وی است.

فکری: میشل ستبون با هواپیمای امام(ره) به ایران آمد

امیر فکری، تهیه‌کننده مستند «از ایفل تا آزادی» در مورد میشل ستبون گفت: از اوایل شروع انقلاب در ایران به پوشش تظاهرات در تهران و در شهر قم پرداخت و تا قائله کردستان عکس های سیاه، سفید و رنگی تهیه کرده، او در نوفل لوشاتو همراه امام(ره) بود و هنگامی که امام به ایران می‌آمد نیز ایشان راه همراهی کرده است و با همان هواپیمای امام وارد کشور شد.

وی افزود: این فرصتی استثنایی برای او بود تا بتواند لحظاتی را ثبت کند که کمتر کسی چنین امکانی برایش فراهم شد، این مستند به فعالیت عکاس خبری دیروز و عکاس هنری امروز و روایت خاطرات حضورش در دوران انقلاب در قم، تهران و… می پردازد، بخشی از این روایت هم در پاریس و نوفل لوشاتو محل اقامت امام خمینی (ره) تصویربرداری شده است.

فکری با بیان اینکه در بخش ایران در تهران و قم حدود ۲۰ لوکیشن تصویربرداری شده است، عنوان کرد: میدان هفده شهریور، دانشگاه تهران، باغ موزه قصر، موزه عبرت، سفارت سابق آمریکا، بیمارستان امام خمینی، فرودگاه مهر آباد، پادگان سابق عشرت آباد، پادگان مرکز آموزش نیرو هوایی، میدان انقلاب، میدان آزادی، بهشت زهرا و  میدان شهدا از جمله این لوکشین ها به شمار می آید که به روایت خود میشل ستبون، خاطرات آن دوران و عکاسی هایی که در این مکان ها داشته، تصویر برداری شده است.

علیرضا سلیمانی‌زاده محقق و نویسنده، حمیدرضا مرادی مدیر تولید، یونس خلاش و رضا فتحی تصویربرداران فرانسه، اسلام فتحی و امیر فکری کارگردان و تهیه کننده، ستبون را در لوکیشن های امروز ثبت عکس های ماندگار چهار دهه پیش او   همراهی کرده اند.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا