حمایت قطعی حقوقی و قضایی از اصحاب رسانه/رسانه‌ها با قلم خود از نظام دفاع کنند



ایسنا/مرکزی رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: اصحاب رسانه باید با قلم خود از نظام دفاع کنند و برای قلم خود ارزش بسیاری قائل باشند. ما به طور قطع از اصحاب رسانه حمایت حقوقی و قضایی خواهیم داشت، منتهی خود رسانه ها نیز باید به گونه ای کار کنند که ما هم بتوانیم حمایت کنیم.

حجت الاسلام موسوی در نشست هم اندیشی با مدیران رسانه استان، نیروهای خدومی در مجموعه دادگستری مشغول به کار هستند که شرافتمندانه زندگی می کنند و نگاهشان به چشم و دست کسی نیست و به شخصه شجاعت این افراد را در برخورد با پرونده های بزرگ تحسین می کنم.

وی بر لزوم نشر اخبار و اطلاعات موثق از سوی همه رسانه های استان تاکید کرد و گفت: نباید رسانه به محلی برای انتشار اخبار دروغین و زهرآگین تبدیل شود، بلکه باید با استفاده از اخبار و منابع دست اول، از بروز هر مشکلی برای نظام جلوگیری کند. زمین خوردن یک کارگزار بزرگ نظام با یک خبر جعلی در واقع ضربه به پیکره نظام است و باید از این امر جلوگیری شود.

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: خبرنگاران به عنوان یکی از اقشار مهم تاثیرگذار در جامعه، اگر به سمت اخبار موثق و صحیح روی بیاورند، در زندگی دنیوی و اخروی خودشان نیز تاثیرگذار است و در صورتی که به اخبار سیاه و بی پایه دامن بزنند، خودشان نیز در زندگی دنیوی و اخروی با مشکل مواجه می شوند. توسعه و برد کلام رسانه ها زیاد است و در صورتی که این خبر به پیکره نظام آسیب بزند، می تواند ارکان نظام را متزلزل کند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی در ادامه خاطر نشان کرد: اگرچه قطعا در هر مجموعه ای مشکلاتی وجود دارد ولی این مشکلات جزئی خللی در کارکرد دادگستری استان ایجاد نکرده است. البته ما عینک خوش بینی صددرصدی هم به چشممان نزده ایم و معتقد هستیم بزرگ ترین داشته دادگستری استان همین نیروهای انسانی هستند و ما هم خواهان حفظ آنها هستیم.

وی تاکید کرد: اگر قرار است تحولی در نظام قضایی استان رخ دهد و می خواهیم پشتوانه مردمی به عنوان مهم ترین مولفه امنیت ملی را حفظ کنیم و افزایش دهیم، این کار باید توسط نیروهای شاغل در دادگستری ها انجام شود و ما هم درصدد حفظ این منبع انسانی خود هستیم؛ لذا امور نظارتی و میزان همکاری خود را با سایر مراکز مربوطه توسعه داده ایم تا به این هدف دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه توسعه نظارت ها در مجموعه دادگستری استان مرکزی به منظور افزایش رضایت مندی و تکریم مردم هم انجام شده است، بیان کرد: قاضی هم یک انسان معمولی است و او هم مانند سایر مردم دارای احساسات است و بر همین اساس ممکن است در برخی موارد به علت شرایطی که با آن مواجه می شود رفتار مناسبی در شأن یک قاضی نداشته باشد و ما هم به همین منظور سعی داریم نظارت خود را افزایش دهیم تا رضایت مندی عموم را بالا ببریم.

حجت الاسلام موسوی بر لزوم ترویج روحیه جهادی و انقلابی در بین کارکنان دادگستری ها تاکید کرد و افزود: مردم نباید در راهروهای دادگستری ها سرگردان باشند و باید با اتکا به نیروهای موجود و افزایش روحیه جهادی در میان کارکنان، امورات مردم را سریع تر انجام داد. این مهم محدود به دادگستری نیست و با ترویج روحیه جهادی در همه ادارات و سازمان ها می توان سریع تر به اهداف تعیین شده نائل شد.

وی با بیان اینکه با ترویج فرهنگ صلح وسازش می توان مراجعات مردم به مراجع قضایی را تا حد زیادی کاهش داد، گفت: به هر حال دادگاه ها و دادسراها تابع تشریفات خاص خود هستند و نمی توان سلیقه ای رفتار کرد.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به اینکه برخورد با فساد و جرائم اقتصادی یکی از دلگرمی های مردم از زمان روی کار آمدن رئیس جدید قوه قضائیه بوده است، افزود: قوه قضائیه دوست و آشنا و چپ و راست نمی شناسد و با همه اقشار جامعه رفتاری قانونی و متناسب با جرم مرتکب شده خواهد داشت. ترویج فساد در رسانه های عمومی، چندان جالب و مورد قبول نیست و باعث اعتمادزایی در جامعه نمی شود. دشمن می خواهد به مردم القا کند فساد در نظام ایران سیستمی و گسترده است، اما واقعا چنین چیزی نیست و قوه قضائیه کشور تا این لحظه با هرکسی که جرمی مرتکب شده است، قاطعانه و بنابر قانون برخورد کرده است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی اظهار کرد: ما نه با کسی دشمنی و نه با کسی رفاقت داریم، بلکه معیار و میزان قضاوت ما حق و عدالت است. تا این لحظه با این مبنا پیش آمده ایم و با کسی چه مسئول باشد چه غیر مسئول مماشات نخواهیم کرد.

وی افزود: جای برخورد با فساد در فضای مجازی و رسانه و داد و هوار کردن نیست، بلکه در ابتدا باید به مسئول هشدار داده شود و در صورتی که جرم او به اثبات رسید و روند دادرسی به نقطه قوت رسید، آنگاه برای انتشار آن اقدام شود. خراب کردن ذهن جامعه کار مورد قبولی نیست و ممکن است منبع بسیاری از این اخبار سیاه، توطئه دشمن و استکبار باشد.

وی با اشاره به فرموده های مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت رسانه ها، تصریح کرد: افزایش آگاهی جامعه از وظایف هر رسانه است. اعتماد سازی کار رسانه است و در صورتی که اصحاب رسانه کار خود را به دقت و صحیح انجام دهند، اعتمادسازی خود به خود شکل می گیرد و جلب رضایت مردم را به دنبال دارد.

حجت الاسلام موسوی تاکید کرد: شناساندن استکبار جهانی به مردم یکی دیگر از تاکیدات مقام معظم رهبری بر رسانه هاست چراکه غفلت از دشمن صدمات زیادی به ما خواهد زد. فضای جامعه با فعالیت رسانه ها باید به سمت فضایی برادرانه و مخلصانه حرکت کند و رسانه ها نباید بدبینی و شایعه سازی را رواج دهند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: نقد منصفانه باید سرلوحه امور رسانه ها باشد و مرز بین این دو به خوبی شناخته شود. در نقد باید عدالت و انصاف وجود داشته باشد و اگر قرار است دشمن‌مان را هم نقد کنیم، باید منصفانه و عادلانه برخورد کرد.

حجت الاسلام موسوی در ادامه تصریح کرد: مردم باید دادگستری را بیشتر بشناسند و بدانند که حبس و شلاق و زندان تنها کارهایی نیست که دستگاه قضایی انجام می دهد؛ توسعه صلح و سازش، پیشگیری از فساد و جرم و… جزو وظایف دادگستری است که نیاز است رسانه ها نسبت به آگاه سازی مردم در این زمینه فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: در همین دادگستری استان قضاتی وجود دارند که کارتون خواب و میلیاردر برای آنها فرقی ندارد؛ این افراد باید با مشارکت رسانه ها به مردم شناسانده شوند و امیدواری را در بین عموم افزایش دهند.

وی با بیان اینکه طرح هر مسجد یک حقوقدان به منظور افزایش مشارکت مردم با دستگاه های قضایی در کل کشور انجام شده است، بیان کرد: همه مدیران شهرستان و دادگستری استان حداقل یک بار در هفته با مردم ارتباط مستقیم دارند و مشکلات مردم را از نزدیک می بینند و می شنوند. ما خودمان به ارتباط مستقیم با مردم معتقد هستیم و سعی داریم با استفاده از فضای مجازی و سایر پل های ارتباطی، بیش از گذشته پاسخگوی مطالبات مردم باشیم.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به مشکلات صنفی خبرنگاران گفت: ارتباط خبرنگاران و دستگاه قضایی استان باید دوسویه باشد تا مطالبات و خواسته های طرفین به خوبی به گوش یکدیگر برسد. البته خود اصحاب رسانه هم باید در جبهه حق با یکدیگر متحد باشند و از اعتماد و اشتراک کافی با یکدیگر بهره ببرند.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا