انتشار اخبار خودکشی؛ راه رفتن بر روی شمشیر دو لبه



ایسنا/زنجان متخصص روان‌پزشک گفت: ذکر دلایل ساده‌انگارانه در اخبار، سبب افزایش میزان خودکشی خواهد شد.

شبنم اسدی پیش از ظهر امروز (۳۰ بهمن) در دوره آموزشی انعکاس اخبار خودکشی در رسانه‌ها در رابطه با انعکاس اخبار خودکشی در رسانه‌ها، اظهار کرد: انعکاس اخبار خودکشی در رسانه‌ها، روزنامه‌ها و یا فضای مجازی، مانند شمشیری دو لبه است؛ به این معنی که  فرد می‌تواند خبر را طوری تنظیم کند که سبب افزایش آمار خودکشی در یک بازه زمانی شود، یا این اخبار طوری تنظیم شود که افراد در معرض خطر خودکشی راهکارهای دیگری برای خود بیابند.

این متخصص در رابطه با مقایسه کشورهای پردرآمد و کم‌درآمد درخصوص میزان اقدام به خودکشی، تصریح کرد: در کشورهای پردرآمد، زنان ۲۵ درصد و در کشورهای کم‌درآمد، زنان ۴۰ درصد موارد فوت ناشی از خودکشی را دارند.

وی با اشاره به اینکه خودکشی بیشتر در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال است، گفت: با افزایش سن، میزان خودکشی نیز افزایش پیدا می‌کند. آمار خودکشی در ایران در سال ۹۷ نیز خیلی با میانگین جهانی تفاوتی ندارد و میزان فوت در آقایان و اقدام به خودکشی در خانم‌ها بیشتر است.

اسدی در رابطه با شایع‌ترین روش‌های گزارش از خودکشی در جهان، اظهار کرد: استفاده از اسلحه گرم، حلق‌آویز کردن، مسمومیت از جمله شایع‌ترین روش‌های گزارش خودکشی در جهان است. بیشترین میزان خودکشی در شرق اروپا و کم‌ترین میزان آن در مدیترانه شرقی و آمریکای جنوبی است.

وی با اشاره به اینکه فردی که سابقه اقدام به خودشکی دارد، احتمال اینکه در آینده نیز مجدد اقدام به این کار کند، بیشتر است، افزود: استفاده از سموم کشاورزی؛ قرص برنج، دارو و حلق‌آویز کردن از جمله روش‌های خودکشی در ایران است.

این متخصص با اشاره به اینکه فردی که اقدام به خودکشی می کند، تنها به دلیل موضوع ساده‌ای که قابل مشاهده است این اقدام را انجام نداده، بلکه دلایل متفاوتی وجود دارد و سبب شناسی آن بسیار پیچیده‌تر از دلایل ساده‌انگارانه است، تصریح کرد: عوامل بیولوژیک، عوامل محیطی، وقایع ناگوار زندگی، احساس حال و گذشته و اختلالات روان‌پزشکی از جمله عوامل خودکشی در افراد محسوب می‌شوند.

متخصص روان‌پزشکی ادامه داد: حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد از افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند، دچار اختلال روان‌پزشکی هستند، هر چند که این اختلال می‌تواند کنترل و درمان شود تا از این اقدام ناخوشایند جلوگیری به عمل آید.

اسدی در رابطه با رفتار خودکشی، خاطرنشان کرد: بسیاری از انسان‌هایی که توانایی حل مسئله را ندارند وقتی در شرایط مشابه گزارش نوشته قرار می‌گیرند، خودکشی اولین راهی است که به ذهن‌شان خطور می‌کند؛ بر این اساس، دلایل ساده‌انگارانه در گزارش‌ها نباید ذکر شود، بلکه پیچیدگی آن و راه‌های پیشگیری و مراکز درمانی که به این افراد کمک می‌کنند نیز باید مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا