آن ساختمان همه را از خنده روده‌بر می‌کرد! 



تقاطع کوچه بخارا و خیابان صف، ساختمان هیات تحریریه و چاپخانه‌ی مجله‌ای است که زمانی پاتوق کاریاتوریست‌های مطرح بوده است؛ ساحتمان نشریه «توفیق» با یک دنیا خاطره که این روزها بیم خراب شدنش خاطر بسیاری از کاریکاتوریست‌های پیشکسوت یا حتی جوان را مکدر کرده است.

احمد عربانی، کاریکاتوریست پیشکسوت که زمانی با مجله «توفیق» همکاری داشته، از جمله افرادی است که از احتمال تخریب ساختمان چاپخانه «توفیق» نگران است و در گفت‌وگویی با ایسنا می‌گوید: «توفیق» نشریه‌ای است که ۵۰ سال قدمت دارد و از نویسندگان آن تعداد کمی زنده‌ مانده‌اند. این ساختمان فقط یک ساختمان نیست، بلکه بخشی از تاریخ ماست.

او در ادامه پیشنهاد می‌دهد که به جای تخریب ساختمان چاپخانه رنگین، می‌توان آن را تبدیل به موزه‌ و پاتوقی برای طنزنویسان کشور کرد.

او در این زمینه اظهار می‌کند: این ساختمان قدیمی و زیبا می‌تواند نه فقط موزه‌ای برای «توفیق»، بلکه موزه‌ای برای روزنامه‌های طنز کشور باشد. من نمی‌دانم در حال حاضر وضعیت مالکیت ساختمان به چه صورت است، اما اگر بتوانند آن را بازسازی، حفظ و تبدیل به موزه و پاتوقی برای طنزنویس‌ها کنند، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود. 

عربانی خاطرات خود را از نشریه «توفیق» در سال‌های پیش از انقلاب مرور می‌کند و می‌گوید: در ابتدا ساختمان «توفیق» در چهار راه استانبول قرار داشت؛ ساختمانی قدیمی وسط ماهی‌فروش‌ها. اما چون فضا کوچک و تعداد افراد زیاد شده بود، نویسنده‌ها به چاپ رنگین منتقل شدند و حسین توفیق هم که سردبیر بود در آنجا اتاقی داشت. ما کاریکاتوریست‌ها را هم به کوچه برلن منتقل کردند.

این کاریکاتوریست پیشکسوت ادامه می‌دهد: چندبار به ساختمان قدیمی چاپ رنگین رفته بودم. آقای پروانه‌ متصدی آنجا بود و بسیار هم بامزه بود. در «توفیق» همه اهل شوخی بودند و یادم است هر کسی که به آن ساختمان می‌رفت از خنده روده‌بر می‌شد. 

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، با تخلیه تدریجی فضای داخلی بنای چاپخانه «توفیق» در خیابان صف در روزهای گذشته و صحبت‌هایی که سرایدار ساختمانِ تاریخی این نشریه داشت، احتمال تخریب این بنای تاریخی می‌رفت که با انتشار آن برخی از اعضای تحریریه نشریه «توفیق»، نسبت به این خبر واکنش نشان دادند.

همچنین محمدعلی سعادتی ـ شهردار منطقه ۱۲ تهران ـ نیز در توییتی تاکید کرد که «از سوی شهرداری منطقه ۱۲ تهران، هیچ‌گونه مجوزی برای تخریب و نوسازی ملک «هفته‌نامه توفیق» واقع در خیابان صف صادر نشده است و مالک آن بر اساس ارزش‌های تاریخی و اجتماعی بنا مجاز به مرمت و به‌سازی آن خواهد بود. در این مسیر ما حامی همه پاسداران واقعی ارزش‌های شهر هستیم.»

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا