فرخی یزدی از بزرگترین سرمایه‌های اجتماعی کشورمان است



مدیر کل موزه‌های کشور از فرخی یزدی شاعر و روزنامه‌نگار آزادی‌خواه و لب دوخته‌ی یزد به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه‌های اجتماعی کشور یاد کرد و تبدیل خانه فرخی یزدی به موزه را منجر به جاودانگی این ادیب یزدی دانست.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، «محمدرضا کارگر» در مراسم گشایش خانه موزه فرخی یزدی، سرزمین ایران را وارث تمدن بزرگ بشری خواند و اظهار کرد: تمام جوامع جهانی به تاثیرگذاری ایجاد تمدن بشری ایران اعتقاد دارند و معماری و قانون از آن چیزی است که این مردم در طول 11 هزار سال تمدن مستمر به جهان عرضه کردند.

وی به منشور 2500 ساله کوروش کبیر در بابل اشاره کرد و گفت: منشور قانونی که کوروش در شهر بابل ایجاد کرد، در راستای دفاع مردم از حقوق خود بود و این قوانین به اندازه‌ای روشنگر هستند که می‌توانند بخشی از قوانین امروز جامعه ما باشند چرا که هنر معاصر امروز، بخشی از هنر دیروز است که هنوز هنری معاصر و کاربردی است، از طرفی بخشی از تمدن گذشته ما تمدن معاصر است چرا که هنوز در عصر جدید از معماری دیروز لذت می‌بریم.

این مسئول در ادامه موزه‌ها را آب حیات و از نشانه‌های جاودانگی بشر برشمرد و گفت: موزه‌ها اعتقاد بشر به جاودانگی هستند لذا با تبدیل شدن خانه فرخی به موزه، این مکان نیز جاودانه خواهد شد.

کارگر به ارتباط اشعار فرخی یزدی با نسل امروز به عنوان بخشی از تاریخ معاصر اشاره کرد و گفت: تاریخی را که پاس داشته و به آن افتخار می‌کنیم، در بردارنده بزرگترین سرمایه‌های استان‌ها تحت عنوان سرمایه‌های اجتماعی هستند.

وی فرخی یزدی را یکی از این ثروت‌های اجتماعی خواند و تصریح کرد: آنچه پس از تخریب و از بین رفتن شهرها و سرمایه‌های مادی به جا می‌ماند، سرمایه‌های اجتماعی است که باید به عنوان ثروت‌های اصلی جامعه به آن ها توجه داشته باشیم.

کارگر به ضرورت الگو برداری از فرخی یزدی به عنوان مظهر آزادگی اشاره کرد و گفت: آزادی، بهایی داشت که فرخی آن را پرداخت لذا باید برای آزادی و آزادگی از فرخی الگوپذیری کنیم هر چند که امروز هم شخصیت‌های اجتماعی و داشته‌های ما افتخارآفرین و محترم هستند لذا باید بدانیم رسالتمان در مقابل این سرمایه‌ها چگونه است.

خانه فرخی، مهد پرورش مستعدان ادب و فرهنگ و سیاست

«محمدعلی طالبی» استاندار یزد هم در این مراسم با یاداوری اهمیت جایگاه فرخی یزدی در تاریخ معاصر در مقطع انقلاب مشروطه به کم‌کاری در راستای پاسداشت چنین شخصیت‌هایی در یزد اشاره و اظهار کرد: در پاسداشت فرخی یزدی به عنوان شخصیتی پیشتاز در عصه سیاست، ظلم‌ستیزی و آزادی‌خواهی و همچنین ادبیات و فرهنگ کم‌کاری شده است.

وی افزود: پاسداشت چنین شخصیت‌هایی از مسئولیت‌های اساسی جامعه در راستای حفظ بخشی از هویت و تاریخ یک جامعه است.

این مسئول با اشاره به اهمیت مرمت این خانه تاریخی، تصریح کرد: این خانه برای فعالیت فرهنگی اهل قلم و پرورش افرادی که به دنبال اندیشه‌های ناب هستند، ضروری است البته نه تنها برای اهل فرهنگ بلکه برای افرادی که دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی دارند تا از توان آن‌ها در راستای روشن‌گری و هدایت مردم استفاده شود.

وی ادامه داد: افراد علاقمند می‌توانند با هدایت هیات امنای این موسسه فعالیت خود را دنبال کنند، از طرفی باید شرایط مطلوبی برای زنده نگه‌داشتن یاد و نام فرخی یزدی برای همیشه در یزد فراهم شود.

طالبی پاسداشت اهل قلم را برای جامعه ضروری دانست و گفت: فرخی یزدی با وجود موقعیت اجتماعی و سیاسی خوبی که داشت، از آسایش و آرامش زندگی خود گذشت و حفظ حرمت قلم، منافع عمومی را به منافع خود ترجیح داد و به همین دلیل نیز به شهادت رسید.

استاندار یزد در پایان سخنانش نیز با تاکید بر ضوررت الگوبرداری و درس پذیری از فرخی یزدی، خاطرنشان کرد: اهل قلم باید در راستای منافع مردم و جامعه قلم بزنند تا باز هم یزد در سنوات آینده مهد فرخی‌های دیگری در جامعه باشد.

یزد یکی از مهمترین محورهای گردشگری ادبی کشور

 «سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در مراسم گشایش خانه فرخی یزدی، با اشاره به فرآیند زمان‌بر مرمت بنای این خانه تاریخی،  اظهار کرد: این خانه تاریخی که طرح مرمت آن از سال 88 آغاز شد، به علت مشکلات متعدد اداری با شهرداری بیش از زمان مد نظر درگیر تامین اعتبار بود، از طرفی قبل از آن نیز در بازه‌های زمانی قبل‌تر دچار مشکلاتی شد که فرآیند مرمت آن را طولانی کرد.

وی افزود: این طرح به عنوان یکی از اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی استان به پیگیری‌های مصرانه «رضا سخندان» خواهرزاده 98 ساله فرخی یزدی، طبق موعد مقرر و قبل از سالروز شهادت این روزنامه‌نگار آزادی‌خواه، مرمت و به روی مردم و علاقمندان بازگشایی شد.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد بر فعالیت این محل به عنوان موزه و محلی فرهنگی و ادبی میزبان برگزاری نشست‌های ادبیاتی، مطبوعاتی، سیاسی و فرهنگی متناسب با فعالیت‌های این شاعر و روزنامه‌نگار فرهیخته تاکید کرد.

فاطمی در ادامه، یزد را یکی از مهمترین محورهای ادبی کشور خواند و گفت: استان یزد مهد پرورش شعرای بزرگی در تاریخی ادبیات ایران مانند وحشی بافقی، فرخی یزدی، رشیدالدین میبدی، ایرج افشار و مجد همگر یزدی است که همگی در تبحر و شهرت کم از شعرای بزرگی چون حافظ و سعدی ندارند.

«حسین مسرت» پژوهشگر یزدی و کتاب شناس فرخی یزدی نیز در این مراسم با اشاره به این که فرخی یزدی در دیوان خود 3300 بیت شعر سروده است، گفت: در پرونده این شاعر و روزنامه‌نگار در زندان قصر حدود 1000 بیت دیگر از وی مفقود شده است که امیدوار به پیدا شدن آن و اضافه شدن به دیوان اشعارش هستیم.

وی از صاحب امتیازی فرخی در روزنامه‌های متعددی یاد کرد و در ادامه نیز از دیوان اشعار این آزادی‌خواه یزدی، اشعاری را برای حضار بازخوانی کرد.

«رضا سخندان» خواهرزاده فرخی یزدی نیز با یادآوری ماجرای شکنجه فرخی یزدی و حمایت و فداکاری‌های مادرش در آزاد کردن او، به اهمیت جایگاه زن و جسارت یک زن یزدی برای اولین بار در کشور اشاره کرد.

در پایان این مراسم نیز «علی ساکت یزدی» اولین نوحه سرای یزدی که اشعار فرخی را نوحه‌خوانی کرده بود، به نوحه خوانی پرداخت و پس از آن نیز این خانه تاریخی با حضور مسئولان استانی و کشوری افتتاح شد.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا