شلیک به اعتماد عمومی باخطای رسانه‌ای


✍خداداد ابراهیمی/ روزنامه نگار

?”ما اشتباه کردیم،پوزش می طلبیم،
به اخبار رسمی استناد کردیم
?”ما براساس شواهدی که به دستمان رسید محتوا تولید کردیم. بابت این خطا البته متأسفم و عذرخواه همه کسانی که آزرده خاطر شدند.”
?”به منابع رسمی اطلاع رسانی اعتماد کردیم و نتوانستیم از منابع مستقل پیگیری کنیم.”
?عبارت های بالا، تنها بخشی از عذرخواهی برخی از رسانه هایی‌ست که درجریان حادثه هواپیمای اوکراینی، به سبب تولید وتحلیل خبر های غیر واقعی، ازمردم عذر خواهی کرده‌اند؛
?در اطلاع رسانی حادثه‌ی هواپیمای اوکراینی، رسانه هایی که با تقلیدهای کورکورانه و کپی پیست اخبار غیرواقعی، مرجعیت رسانه‌ای داخلی را خدشه دار و جایگاه حرفه‌ای رسانه‌ها را متزلزل کردند، مشروعیت خود را از دست دادند چرا که آن ها به تعبیری دیگر،بااین اقدام خود غیرحرفه‌ای و شتابزده به اعتماد عمومی شلیک کردند.دردآورتر اینکه برخی از این دسته مطبوعات و مرجع های رسانه‌ای، هرساله با دریافت یارانه های میلیاردی، درصدر دریافت کمک های یارانه‌ای دولت قرار دارند‌.
?اینجاست که در کنار خطای پدافندی، خطای رسانه‌ای نیز باید درکانون توجه تحلیلگران سیاسی قرار گیرد.چرا که رسانه ها به عنوان نماینده‌ی افکار عمومی همواره باید اعتماد مخاطبان وسلامت اطلاع رسانی را حفظ کرده و به انتشاراخبار شفاف،دقیق و عاری از سانسور،مداومت داشته و افکارعمومی را واقعبینانه و صادقانه مدیریت کنند لذاپس ازاین فاجعه‌ی رسانه‌ای، ضرورت دارد که رسانه های داخلی، هوشمندانه صحت و سُقم اخبار را پالایش و درون سنجی نموده و با تولید و انتشار خبرها وگزارش های واقعی ومستند،یکباردیگر نسبت به بازسازی اعتماد عمومی همت گمارند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا