روابط عمومی در روابط عمومی


ایسنا/بوشهر دانش آموخته دکترای تکنولوژی عنوان کرد: مدیران بدون روابط عمومی کیش و مات خواهند شد.

سید علی رضا بهبهانی پیش از ظهر پنج شنبه در سمینار آموزشی مدیریت روابط عمومی گفت: روابط عمومی چشم، گوش و زبان است، با توجه به این موضوع ضرورت دارد همه -مسئولین و مخاطبان- را بشناسیم.

وی با اشاره به اصول روابط عمومی برتر اظهار کرد: درگیر بودن در مدیریت استراتژیک سازمان یکی از این اصول است، این یعنی برای خودتان جایگاه بخرید. و دیگر اینکه باید نامه نگاری را یاد بگیرید. آراسته باشید و برخورد با شایعات منفی را از یاد نبرید.

کارشناس ارشد استراتژی های بازاریابی خاطرنشان کرد: روابط عمومی هرگز یکطرفه حرف نمی زند، پس از مخاطبان خود بازخورد بگیرید.

بهبهانی ضمن برشمردن اصول روابط عمومی اظهار کرد: ماهیت مدیریتی و مشاوره ای کارکرد روابط عمومی، متمرکز شدن تمام فعالیت های مربوط به روابط عمومی در یک واحد مشخص، استفاده از مدل ارتباطی دوسویه متقارن در یک روابط عمومی، مهیا بودن زمینه و فرهنگ سازمانی برای فعالیت روابط عمومی، تنوع و گوناگونی در بر عهده گرفتن نقش های روابط عمومی و استفاده از قابلیت های متعدد فنی و علمی، و ارتباط مستقیم مدیریت روابط عمومی با مدیریت ارشد سازمان تعدادی از این اصول است.

مدرس سمینار آموزشی مدیریت روابط عمومی گفت: چهار نقش اساسی روابط عمومی شامل تفسیری و مشاوره ای، سخنگویی، نمایشی، و مذاکره ای است.

این مشاور با اشاره به اینکه روابط عمومی باید کنشی باشد نه واکنشی، افزود: مهمترین اهداف روابط عمومی پشتیبانی از سازمان و تقویت روحیه آن، بهبود رابطه با ذی نفعان احتمالی، معرفی سازمان و اقدامات آن برندسازی سازمان، مقابله با رقبا و سازمان های جایگرین، یادآوری سازمان در ذهن جامعه مخاطب، برخورد با شایعات منفی است.

علی‌رضا بهبهانی تاکید کرد: روابط عمومی باید همیشه با نفر اول سازمان در ارتباط باشد و خبرگزاری ها و رسانه ها را کاملا بشناسد. این مهم است که کور تبلیغ نکنید، بلکه باید بدانید برای چه کسانی خبر تولید می کنید. در واقع باید برای انجام تبلیغات خود هدف داشته باشید.

وی با اشاره به انواع رفتارهای روابط عمومی افزود: این رفتارها شامل رفتار آگاهی دهنده (اطلاعات دهنده) که برای اطلاع رسانی و آگاه سازی و ایجاد تقاضای اولیه مناسب؛ رفتار ترغیب کننده برای تشویق مخاطب؛ رفتار یادآوری کننده برای یادآوری و حفظ دی نفعان؛ رفتار تحکیم کننده برای تحکیم و بهبود روابط با مخاطبان کلیدی و همیشگی؛ و رفتار تطبیقی یا مقایسه ای که به طور مستقیم یا غیرمستقیم سازمان یا برند و نشان را با یک یا چند سازمان و برند دیگر مورد مقایسه قرار می دهند.

این کارشناس زبان بدن در روابط عمومی، خودشناسی (پنجره جوهری)، مهارت فردی مثلا سخنوری و مذاکره، تیم سازی، و رهبر بودن را مهم برشمرد.

دانش آموخته دکترای تکنولوژی یادآور شد: این مهم است که خودتان را برند کنید. همچنین دقت محیطی خود را زیاد کرده و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنید.

این مدرس انواع پیام ها را منطقی، عاطفی، اخلاقی دانست که در ارتباط با منافع مخاطب و برای تحریک احساسات مثبت و منفی، و در جهت جذب و درک مخاطب مورد استفاده قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه مخاطب خودتان را بشناسید و کور حرکت نکنید، ادامه داد: ماهیت روابط عمومی مشارکت است و بایستی با مخاطب خود تعامل داشته باشد.

مدرس کارگاه مدیریت روابط عمومی اظهار کرد: سناریو مناسب را در زمان و مکان مناسب با مخاطب مناسب طرح کنید و سعی کنید در محتوای تولید شده از کلمات خاکستری و تکراری استفاده نشود.

وی با اشاره به اصول اساسی برای ساخت یک پیام خوب گفت: در ساخت یک پیام خوب باید اصول آن در نظر گرفته شود. یک پیام خوب در درجه اول باید توجه مخاطب را جلب و او را به موضوع علاقمند کند. پس از این مرحله تمایل مخاطب را برای پیگیری موضوع افزایش دهید چون پیگیری و تکرار مهم است و بالاخره همان پیام خوب باعث فروش کالا خدمت یا ایده مورد نظر می شود.

سید علی رضا بهبهانی با بیان اینکه پیام باید درست و دقیق باشد، افزود: تصویر شفاهی از پیامی که قرار است مخاطب از شما دریافت کند را ببینید و پس از مشخص شدن هدف تبلیغ مقدار بودجه را تعیین کرده و بعد از آن نوبت به پیام می رسد.

این کارشناس مهمترین ابزار روابط عمومی را تبلیغات دانست و تاکید کرد: موارد مهم در مورد تبلیغات این است که هدف اساسی خود را مشخص کنید و پول، پیام، رسانه و ارزیابی و روش برابری با رقبا مورد توجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: امروز شبکه های اجتماعی دنیای روابط عمومی و رسانه را تغییر داده است، لذا خبر باید قبل از ارسال به درستی مدیریت شود. با روی کار آمدن رسانه های دیجیتال و عرصه بزرگراه های اطلاعاتی، تبلیغات تحول انقلاب گونه ای را پیش رو دارد که متاثر از تسلط رسانه ها بر جوامع بشری است.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، یکی از الگوهای بسیار جالب و مورد توجه در تصویر کردن سطوح آگاهی در رفتار انسانی “پنجرهٔ جوهری” است. این نام از ابتدای اسامی کوچک دو روانشناس به نام های «جوزف لوفت» و «هری اینگهام» که این مدل را طراحی کرده‌اند گرفته شده است.

مدل پنجره جوهری پیوند فرد با اشخاص دیگر را در قالب چهار خانه نشان می‌دهد که هر یک خانه‌ای از یک پنجرهٔ بزرگ است و اندازهٔ هر خانه نشان دهندهٔ آگاهی -به‌ وسیلهٔ خود فرد یا دیگران- از رفتار، احساسات و انگیزه‌های خود است.

پنجرهٔ جوهری شامل منطقهٔ گشوده که نشان‌دهندهٔ جنبه‌هایی از شخصیت فرد که توسط او و دیگران معلوم است. منطقهٔ کور که نشان‌دهندهٔ جنبه‌هایی از شخصیت فرد که برای دیگران شناخته شده ولی برای خود فرد ناشناخته است. منطقهٔ پنهان که نشان‌دهندهٔ جنبه‌هایی از شخصیت فرد که برای خود فرد شناخته شده ولی برای دیگران ناشناخته است و منطقهٔ ناشناخته نشان‌دهندهٔ جنبه‌هایی از شخصیت فرد که نه برای خود فرد شناخته شده است و نه برای دیگران.

مطابق مدل پنجره جو-هری هر قدر ناحیه عمومی افراد گسترده تر شود توان برقراری ارتباطی آنها بیشتر، انعطاف پذیری در سبک رهبری آنها گسترده تر و حالات من آنها وسیع تر می‌شود زیرا در این ناحیه طرفین شناخت دارند و امکان بروز تضاد ضعیف است. پس افراد برای افزایش توان ارتباطی خود باید ناحیه عمومی را گسترش دهند. 

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، سمینار آموزشی مدیریت روابط عمومی به همت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان بوشهر و با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان روابط عمومی دستگاه های اجرایی و اعضای اتاق بازرگانی برگزار شد.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا