درآمد نشریات در کردستان وابسته به یارانه و آگهی های دولتی است



به گزارش خبرنگار مهر مراسم روز خبرنگار شامگاه یکشنبه در سنندج برگزار شد و در این مراسم تعدادی  از اصحاب رسانه با نمایندگی از خبرنگاران استان کردستان در سخنانی مشکلات عرصه خبر را بیان کردند واز  مدیران و مسئولان استانی نیز انتقاداتی داشتند.

جلال قلعه‌شاخانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بعد از شنیدن سخنان نمایندگان اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت روز خبرنگار، اظهار داشت: با توجه به پیشینه ی غنی تاریخی استان کردستان در حوزه فرهنگ و هنر ، باید با کمک به یکدیگر این عرصه  را شکوفا نگه داریم .

 وی ادامه داد: فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان همواره شرمنده اصحاب فرهنگ و رسانه است و قدردان تلاش، زحمات، دغدغه‌مندی و حس نوع‌دوستی خبرنگاران هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با تاکید بر این که با تمام توان و تلاش خود در جهت رفع مشکلات مطرح شده اصحاب رسانه هستیم، ادامه داد: بخشی از مشکلات حوزه رسانه در سطح کلان بایستی مرتفع شود  اما ما واقف به مشکلات رسانه و اصحاب رسانه هستیم و تمام تلاش و توان خود را برای رفع آن به کار می گیریم.

وی با اعلام این خبر که وضعیت کمی نشریات در استان کردستان مطلوب است، گفت: در شرایط فعلی ۱۱۰ نشریه در سطح استان مجوز فعالیت و انتشار دارند،  از این تعداد ۸۰  نشریه چاپی، ۳۰ الکترونیکی و ۵۰ خبرگزاری و نشریه کشوری است که دفتر نمایندگی آن در استان مستقر است.

قلعه‌شاخانی با تاکید بر لزوم حضور رسانه ها در استان، یادآور شد: رسانه های کشوری منعکس‌کننده ظرفیت‌ها و توان استان در سطح ملی هستند. 

وی ادامه داد: کل منبع درآمدی رسانه‌ها محدود به یارانه دولتی و دریافت آگهی‌هاست ولی تمام تلاش ما این است که بتوانیم آگهی ها را ساماندهی کنیم .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در پاسخ به اعتراضی که مبنی به دادن مجوزهای فله‌ای بود، گفت: از تنوع نشریات دفاع و متقاضیانی که دارای شرایط حداقلی باشند مجوز به آنها داده می‌شود.

قلعه شاخانی پرداخت بیمه خبرنگاران را وظیفه نشریات و رسانه‌های محل خدمتشان دانست و خاطرنشان کرد: افرادی که موفق به استفاده از بیمه خبرنگاری نشده‌اند، می‌توانند از بیمه هنرمندان استفاده کنند.

کاظم ایمان زاده، رئیس خانه مطبوعات استان کردستان، نیز طی سخنانی در ابتدای مراسم از عملکرد کمی مثبت مطبوعات یاد کرد و گفت: ۱۶۰ رسانه و ۱۸۰ فعال رسانه‌ای در استان فعالیت دارند که از این تعداد ۱۴۰ نفر عضو اصلی خانه مطبوعات هستند.

وی با اشاره به این کخ از لحاظ کمی رشدی مناسبی را در تعداد رسانه‌های استان داشته‌ایم،افزود: به لحاظ کیفی رشد لازم را نداشته و دچار بحران و کمبود مخاطب شده‌ایم.

رئیس خانه مطبوعات استان کردستان با اشاره به ابن نکته فعالیت افراد غیر حرفه ای سبب تغییر ذائقه مردم شده است ، گفت: ورود برخی افراد از طریق ایجاد کانال‌های غیرحرفه ای و فضای مجازی به عرصه خبرنگاری را یکی دیگر از آسیب‌های حوزه رسانه است و حتی در جذب مخاطب نیز موفق بوده‌اند.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما جذب این افراد به  سوی رسانه های رسمی است.

ایمان زاده، همچنین از لکنت در بیان رسانه ها انتقاد کرد و افزود: نداشتن آزادی بیان از عوامل موثر در کاهش مخاطب است و استاندار باید این مهم را در استان پیگیری کند و میزان آزادی بیان رسانه ها را مشخص کنند. 


منبع:خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا