تأثیر رسانه ها بر جامعه و فرهنگ

تأثیر رسانه ها بر جامعه و فرهنگ
در مورد تأثیرات رسانه ها بر جامعه و فرهنگ تحقیقات زیادی در مکانها و زمان های مختلف انجام شده است و
همه کسانی که در ارتباط با تأثیر رسانه ها بر جامعه و فرهنگ کار می کردند با یک معمای بسیار بزرگ مواجه
شدند . تحقیقات آنها از زمانها و مکانهای مختلف مبین این موضوع بود که رسانه ها بر زندگی افراد چنان
تأثیرات بسیار جزئی دارند و در طرف دیگر می بینیم که تأثیرات رسانه ها چنان در زندگی افراد عمیق است
که نمی توان آن را نادیده گرفت و جالب این جاست که هر دو نتیجه دارای پشتوانه های بسیار مطمئن و موثق
هستند .
تأثیر رسانه ها بر افراد در کوتاه مدت بسیار جزئی بوده اما در بلند مدت این تأثیرات جزئی تبدیل به جریان
خواهد شد و تأثیرات بسیار عمیقی خواهد گذاشت .
برای اثبات این وضوع ما نمی توانیم از تحقیقات تجربی در زمانها و مکان های معین استفاده کنیم ، بلکه باید
برای اثبات نظرمان بیشتر از تحقیقات و مثالهای تاریخی استفاده نماییم . ما در اینجا ابتدا نظریات تأثیرات بلند
مدت را مطرح خواهیم کرد و سپس با مثالهای تاریخی به اثبات فرضیه خود خواهیم پرداخت :

الف( نظریه انباشت 🙂 روی هم انباشتگی تأثیرات جزئی (
بر اساس این نظریه که یک نطریه بلند مدت است ، رسانه ها بر عقاید ، رفتار و اخلاق افراد ابتدا تأثیر
جزئی و سپس عمیق خواهند داشت . در صورتی که این تأثیرات جزئی همراه با شرایط و شاخص هایی
باشد که بدون این شاخصه ها و شرایط امر فوق میسر نخواهد شد :
)۱ رسانه ها باید به صورت تکراری بر روی یک مسئله خاص تمرکز نمایند .
)۲ همه رسانه ها باید در این موضوع پیگیر بوده و تفسیرهای مشابهی از موضوع ارائه دهند .
)۳ انواع رسانه ها در گستره متنوع به این موضوع بپردازند و همچنین همدیگر را پشتیبانی نمایند .
سپس بر اساس نظریه انباشت تأثیرات جزئی اگر با سه شرط فوق همراه گردد ، تأثیرات آن عمیق خواهد
بود . حال برای اثبات نظریه خود به یک مثال تاریخی اشاره می کنیم :
واترگیت : ساختمانی است در امریکا ، در واشنگتن که دفتر حزب دموکرات در این ساختمان قرار داشت .
روزی دزد نگون بخت به این ساختمان دستبرد زدند ، بعد از دستگیری این دو نفر مشخص شد که CIA
و همچنین دستیار ارشد رئیس جمهور امریکا در این موضوع دخالت داشته اند . نقش رسانه ها در این
موضوع پژوهش و تحقیق و افشاگری های مکرر در مورد این حادثه بود . این افشاگری ها باعث شد نقش
کسانی که در این موضوع دخالت داشتند و یا سعی می کردند بر آن سرپوش بگذارند ، برملا شود .
به مدت ۲ سال خوراک تمام رسانه های جمعی امریکا موضوع “واترگیت” بود و سیاستمداران مخالف
“نیکسون” نیز به میدان آمدند و به تخریب رقیب پرداختند و کنگره نیز ابعاد پنهان این موضوع را روشن
کرد . در ابتدا نیکسون این موضوع را تکذیب کرد اما در نهایت در طول این ۲ سال افکار عمومی امریکا
اندک اندک چنان منفی شده بود که نیکسون مجبور به استعفا شد و فرد بعدی جایگزین او شد و اولین
وظیفه او بخشش آقای نیکسون بود .
ب( نظریه پذیرش : سؤال اصلی در نظریه پذیرش این است که چرا مردم تا این حد رسانه های جمعی را
پذیرفته اند ؟
ما همواره در جامعه در جامعه شاهد پذیرش تفکراتی نو بوده و نوسازی جزء زندگی بشر است . این
نوسازی شامل بکارگیری فن آوری جدید ، عقاید جدید ، مدهای جدید و به طور کلی استانداردهای
رفتاری انسانها نسبت به قبل تغییر کرده و جدید می شود و این رسانه ها هستند که به ما نشان می دهند
که کدام یک از رفتارها ، عقایدو فن آوری ها جدید و نو بوده و کدام یک قدیمی شده اند ؟ مثل کیسه هوا
و ایربک در اتومبیل ها .
نوسازی در جامعه در نتیجه اختراعات است . اختراعات بدین معناست که قبلاً عناصری در فرهنگ جامعه
وجود دارد که از کنار هم گذاشتن این عناصر چیزی نو و جدید ایجاد می شود که از آن به عنوان
اختراعات نامبرده می شود . مثل موبایل ، تلویزیون ، …….
عکس العمل و واکنش جامعه به نوآوری ها به دو شکل انجام می گیرد :
)۱ برخی از نوآوری ها هر چند که مفید و منطقی هستند بزودی و سریعاً از طرف جامعه مورد قبول واقع
نمی شوند ، بلکه باید حالت انباشت داشته باشند تا به مرور زمان این نوسازی مورد قبول واقع شود .

مانند استفاده از کمربند ایمنی که در ابتدا مورد قبول واقع نشد تا اینکه دولت شروع به تبلیغات در
رسانه ها کرد و فرهنگ سازی را از طریق رسانه ها آغاز نمود .
)۲ نوعی از نوآوری ها هستند که بزودی و سریعاً مورد پذیرش از طرف مردم واقع می شوند ، این نوآوری
ها معولاً آنهایی هستند که زندگی اجتماعی را تسهیل کرده و یا باعث کلاس اجتماعی می شوند .
این روند پذیرش چگونه شکل می گرد و رسانه ها در آن چه نقشی را به عهده دارند ؟
گابریل تارد جامعه شناس فرانسوی معتقد است که اساس همه رفتارها و تشکیلات و تفکرات اجتماعی
از راه تقلید است . تقلید نوعی الگوبرداری از یک مدل است که هیچگونه تفکر و تعقلی انجام نگرفته
باشد . جامعه شناسان معتقدند که روند )فرایند( پذیرش افکار جدید و توجه به حالت S است . یعنی
ابتدا فقط افرادی جسور عقاید نو را می پذیرند سپس استقبال از مدل نو در جامعه رشد می کند . در
مرحله بعد استقبال همه گیر می شود . نقش رسانه ها در این مسیر آگاهی دادن است ، گسترش
اطلاعات و پخش و قبول آن با یکدیگر رابطه مستقیم دارند . در گذشته آگاهی و انتشار اطلاعات از
طریق نسل به نسل و سینه به سینه منتقل می شد ، اما امروزه این رسانه های جمعی هستند که
وظیفه معرفی ماهیت کالا را به عهده دارند و یا امکان دسترسی آن را به مردم معرفی کرده و به
صورت صریح و گسترده در بین مردم پخش می شود .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره آموزشی تخصصی فتوشاپ (صفر تا صد)

آموزشگاه رسانه به عنوان مرکز تخصصی آموزش رسانه در کشور مفتخر به برگزاری دوره آموزشی تخصصی فشرده صفر تا صد  فتوشاپ پیشرفته نموده است.

این دوره ها کاملا  تخصصی و تماما کارگاهی بوده و دانشجو پس از پایان دوره مهارت های لازم جهت استفاده از فتوشاپ را پیدا خواهد نمود.
این دوره ها به صورت  نمیه خصوص و حداکثر با 6 دانشجو برگزار می شود.

 

WhatsApp chat
X