به دنبال خلق جذابیت‌های کاذب نبوده‌ایم



«کارساز» مستندمسابقه‌ای به کارگردانی مشترک احسان عمادی و امین کفاش‌زاده است که با موضوع کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوآفرین تولید شده و پخش خود را از شبکه مستند آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، در این برنامه تلویزیونی شش گروه منتخب از میان بیست گروه شرکت کننده با راهنمایی مربیان، روی ارائه طرح یا ایده اولیه خود کار می‌کنند تا در نهایت از بین‌شان سه گروه انتخاب شود. از این مرحله به بعد، برنامه از فضای استودیویی خارج می‌شود و شاهد تلاش شرکت‌کنندگان برای به ثمر رسیدن ایده‌هایشان خواهیم بود.

فرزین فردیس، محسن باستانی و علی‌اصغر سعدآبادی، سه مربی در حوزه کسب‌وکارهای نوآفرین هستند که داوری این مسابقه را برعهده دارند.

محسن باستانی یکی از سه داور این مسابقه تلویزیونی درباره این برنامه چنین اظهار می‌کند: در برنامه «کارساز» دنبال خلق جذابیت‌های کاذب نبودیم. بسیاری از گروه‌های شرکت کننده در مسیرشان دچار ناکامی شده و برنامه یا شیوه کار خود را تغییر می‌دهند. واقعی بودن اتفاقات کارساز، در ذات خود برای مخاطب جذابیت دارد.

او در پاسخ به ضرورت تولید برنامه‌هایی همچون مستند مسابقه کارساز گفت: تلویزیون به‌ عنوان رسانه‌ای که همچنان بیشترین تأثیر و ضریب نفوذ را روی مخاطبان دارد باید دارای برنامه‌هایی باشد که در کنار فضای سرگرمی، جنبه فرهنگ سازی و آموزشی را نیز در نظر بگیرد. گاهی این جنبه از کارکرد رسانه‌ای به صورت مستقیم و مانند کلاس درس است و گاهی هم در قالب‌های جدید و غیرمستقیم برنامه‌سازی رقم می‌خورد. برنامه کارساز چنین خصلتی دارد؛ یعنی قرار نیست آموزش‌های کلاسیک در حوزه بازار یابی و کارآفرینی در آن ارائه شود.

باستانی افزود: در مستند مسابقه کارساز چگونگی ایجاد یک کسب وکار از ابتدای طرح ایده تا رسیدن به درآمدزایی به صورت عملی و واقعی در قالب یک رقابت به مخاطب نشان داده می‌شود. بینندگان به صورت عملی و در فضایی حرفه‌ای و البته با بیانی ساده و روان با مباحث مربوط به نوآوری و کارآفرینی آشنا می‌شوند.

وی درباره تفاوت محتوای کارساز با برخی برنامه‌های مشابه تلویزیونی داخلی و خارجی نیز گفت: در کشور خودمان چند برنامه تلویزیونی در حوزه ایده‌پردازی داشته‌ایم که عموماً در فرم و محتوا تا حد زیادی از نمونه‌های خارجی بهره گرفته‌اند. البته این که این موضوع قابل نقد است یا نه بحث دیگری است، اما می‌توانم بگویم یکی از ویژگی‌های مستندمسابقه کارساز این است که هیچ‌گونه کپی‌برداری از سایر برنامه‌هایی که در این حوزه در دنیا تولید می شود صورت نگرفته است.

داور مستندمسابقه کارساز افزود: به عبارت دیگر در کارساز صرفاً یک ایده از حیث میزان موفقیت و ریسک سرمایه‌گذاری مطرح نمی‌شود بلکه از مرحله ایده تا پیاده سازی و درآمدزایی به صورت عملی و واقعی دنبال می‌شود. آن چه اهمیت دارد، مباحثی است که در فرآیند «منتورینگ» و مربی‌گری مطرح می‌شود. کارساز یک «رئالیتی شو» است. بنابراین اگرچه جذابیت برای ما مهم است اما نمایش واقعی طرح و اجرای یک کسب و کار برای ما در اولویت بوده است. با توجه به این ویژگی، مخاطبان خود را در میدان رقابت می‌بینند و با شرکت کنندگان همدلی خواهند داشت.

او گفت: در برنامه‌هایی که در قالب رئالیتی شو تولید می‌شود، مخاطبان خیلی راحت می‌توانند خود را جای فرد شرکت کننده بگذارند و از واکنش خود نسبت به موقعیت‌ها بگویند. معمولاً همه انسان‌ها و به ویژه مردم جامعه ما یک سری ایده‌های کارآفرینی در ذهنشان دارند. هدف از تولید مستندمسابقه کارساز این است که بگوییم با چه روشی می توان این ایده‌های خام را پرورش داد و به مرحله اجرا رساند و یک کسب و کار را روی همان ایده شخصی بنا کرد.

باستانی همچنین گفت: اصولاً در کارساز هیچ موقعیت از پیش تعیین شده‌ای نداریم. رخدادها واقعی است و هر فرد و گروه شرکت کننده در مسیر ایجاد کسب و کار، دوربین برنامه را در کنار خود می‌بیند.

مستندمسابقه «کارساز» تولید جدید استودیو نوبین و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج از شنبه بیست و چهارم اسفند هر شب ساعت ۲۱ در ۱۰ قسمت از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود و روز بعد ساعت ۹ صبح بازپخش می‌شود.

انتهای پیام


منبع:خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا