بله قربان گویی روزنامه ها، عقب ماندگی تاریخی درپی داشته است



به گزارش پایگاه خبری آموزشگاه رسانه، اساتید رشته ارتباطات در یک دورهمی رادیویی در برنامه انعکاس شبکه گفت و گو موضوع چالش های پیش روی مطبوعات کشور را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند. در این برنامه امیدعلی مسعودی از اساتید ارتباطات دانشگاه سوره که گلایه اش معطوف به کاهش کیفی و کمی مطبوعات در روزگار کنونی است، گفت: دولت نیز اهتمامی به خرج داد ولی این چالش به قوت خود باقی است.

از نگاه این استاد ارتباطات آموزش از دیگر چالش های پیش روی مطبوعات است که در آن به روز نیستیم و محیط های آکادمیک و دانشگاهی با کارگاهی تحلیلی رو به رو نمی شود، او سپس با رد این مسئله که فناوری عامل اصلی کاهش شمارگان مطبوعات کاغذی و نشریات است، گفت: امکانات زیر ساختی برای یک ارتباط خوب در کشوری مانند ژاپن بیش از ایران فراهم است. آن ها دسترسی بیشتری به گوشی های هوشمند دارند ولی روزنامه می خوانند چون این روند یک فرهنگ است. در کشور ما از ابتدا روزنامه با نام کاغذ اخبار نامگذاری شد و بله قربان گویی روزنامه ها، نوعی عقب ماندگی تاریخی درپی داشته است.

مسعودی با اشاره به اینکه بیش از ۴ دهه از عمر نظام می گذرد؛ در این بین روزنامه نگاری بعد از انقلاب تفاوت هایی در حوزه مباحث نظری داشته ولی هنوز موضوع جدیدی برای گفتن در اختیار نداشته ایم به طرح این موضوع پرداخت که گوشی های هوشمند سریعا اخبار را به مخاطب می رسانند و ادامه داد: بنابراین این مخاطب نیاز ندارد روز بعد اخبار تاریخ مصرف گذشته را بخوانند؛ از طرفی خبرگزاری ها نیز عموما از روی دست یکدیگر می نویسند که مطالبشان عموما خبررسانی است و هیچ چیز اضافه ای برای مخاطب ندارد.

در بخش دیگری هم وی افزود: دانشجویان ما توان مالی ندارند که روزنامه بخوانند از طرفی درآمد آگهی ها نیز کاهش یافته و از اینرو روز به روز می بینیم روزنامه ها از نظر حجم لاغر تر می شوند و از منظر محتوا هیچ تغییری شاهد نیستیم. بنده ظرف یک دهه روزنامه های کشور را رصد می کنم ولی از نظر تغییر محتوای کمی و کیفی تغییری نمی بینم و این مشکلی است که در بستر آموزش شاید قابل حل شدن باشد.

یکی دیگر از مهمانان چهارشنبه شب انعکاس امیرعبدالرضا سپنجی، عضو  عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی بود که گفت: امروز در کهکشان اینترنت و پیام رسان های موبایلی سیر می کنیم و این روند ما را درگیر کرده است. مطالعه امروز چالش مطبوعات ما و مقوله ای جدی است؛ البته رسانه های اجتماعی و فضای اینترنت و سایبر در اصلاح این روند کمک کننده است و می توان گفت مطالعه قدری در کشور در حال افزایش است.

سپنجی نبود آزادی بیان و نقدی که منجر به حل مسله شود را از دیگر مشکلات مطبوعات کاغذی دانست و افزود: نکته آموزش در این راستا عمیق و دقیق است. ما به عینه می بینیم عزیزانی که کار خبر و رسانه ای می کنند، دانش ناکافی دارند و مخاطب وقتی محتوای صمیمی و دلچسب نمی بیند، جذب این رسانه نخواهد شد. در فضایی که پیام رسان های جذاب شکل داده اند، منجر به کاهش مصرف رادیو و تلویزیون شده است؛ البته رسانه ها سایبری به صورت فایل هایی کوتاه صداوسیما را نیز در خود جای داده ولی نمی توان از این چالش صرف نظر کرد تا جایی که غول های مطبوعاتی دنیا نیز کسب و کار خود را به بستر وب منتقل کرده اند.

یادآور می شود برنامه تخصصی انعکاس به موضوعات روز رسانه و مطبوعات کشور می پردازد که هر چهارشنبه ساعت 22 از شبکه گفت و گو قابل شنیدن است و تهیه این کننده این برنامه معصومه اسمائیل نژاد دانش آموخته دکترای رشته مدیریت رسانه است. 


منبع:خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا